کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مشاوره پیش از ازدواج فرآیندی آموزشی، پیشگیرانه و درمانی است

خبرگزاری فارس , 28 آبان 1398 ساعت 8:17

کارشناس ارشد روانشناسی مرکز مشاوره دانشگاه آزاد سنندج، مشاوره پیش از ازدواج را فرایندی آموزشی، درمانی و پیشگیرانه عنوان کرد و گفت: روان درمانی گروهی در درمان اضطراب، افسردگی، روان تنشی، مشکلات عاطفی، ناتوانی در کنترل احساسات، وابستگی شدید، ناتوانی در برقراری ارتباط با جنس مخالف، اعتیاد، مشکلات زناشویی و مهارت‌های زندگی کمک کننده است.


ميگنا: کژال طلوعی از سنندج، در خصوص گروه درمانی با هدف مشاوره پیش از ازدواج اظهار کرد: مشاوره پیش از ازدواج فرایندی آموزشی درمانی و پیشگیرانه است.

وی افزود: گروه درمانی به درمان انواع اختلال‌های رفتاری و هیجانی نمی‌انجامدبلکه هدف کلی گروه، خودآگاهی و دیگر آگاهی است و داوطلبین از طریق تعامل با دیگران در یک محیط مطمئن این فرصت را پیدا می‌کنند که رفتارهای جدید را تجربه و بازخورد صادقانه‌ای را از دیگران راجع به اثرات رفتاری خود دریافت کنند.

به گفته اين روان‌شناس، در گروه درمانی عوامل گذشته فرد و بازسازی جنبه‌های اصلی شخصیت مورد توجه قرار می‌گیرد.

طلوعی عنوان کرد: گروه درمانی یا روان درمانی گروهی در درمان اضطراب، افسردگی، روان تنشی، مشکلات عاطفی، ناتوانی در کنترل احساسات، وابستگی شدید، ناتوانی در برقراری ارتباط با جنس مخالف، اعتیاد، مشکلات زناشویی و مهارت‌های زندگی کمک کننده است.

وی گفت: گروه درمانی با هدف مشاوره پیش از ازدواج اهدافی از جمله تعریف و علل ازدواج، اهمیت مشاوره پیش از ازدواج، باورهای نادرست در ازدواج را دنبال می‌کند.

وی تصریح کرد: نقش عوامل فرهنگی، اقتصادی، اخلاقی و روانی، جسمانی و ژنتیک، مذهب و بلوغ عاطفی را از جمله عوامل موثر در گزینش همسر است.

کارشناس ارشد روانشناسی در ادامه به اهداف ازدواج اشاره کرد و گفت: میل به آرامش و سکون، تامین نیازهای جنسی و تولید مثل، تکمیل و تکامل سلامت و امنیت تامین نیازهای روانی اجتماعی از جمله این اهداف است.

وی با اذعان به اینکه، عشق هیجانی درونی، اما ابزار آن آموختنی است، تصریح کرد: هدف مشاوره پیش از ازدواج بررسی ملاک‌های ازدواج سالم و آمادگی طرفین، بررسی تطابق و پیش‌بینی تناسب شخصیتی طرفین در ازدواج و آموزش مهارت‌های زندگی است.

طلوعی عمده‌ترین مهارت‌های لازم در مشاوره ازدواج را آموزش نقش، مهارت حل تعارض، مهارت حل مسئله، پاسخگویی عاطفی جرات ورزی و کنترل خشم و... نام برد.

گفتنی است؛ در گروه درمانی با هدف مشاوره پیش از ازدواج، لیدر گروه این مطالب عنوان شده را بررسی و مرور کرده و خطاهای شناختی یا باورهای نادرست را با توجه به اصول روانشناسی مطرح می‌کند تا به اهداف اصلی گروه برسند چراکه گروه درمانی از جدیدترین و توانمندترین روش‌های درمان در حال حاضر است.


کد مطلب: 48880

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48880/مشاوره-پیش-ازدواج-فرآیندی-آموزشی-پیشگیرانه-درمانی

میگنا
  https://www.migna.ir