سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۳۵
کد مطلب: 48893
۱
۱

ازدواج در کشور ۴۰درصد کاهش یافت

ازدواج در کشور ۴۰درصد کاهش یافت
میگنا: سیدحامد برکاتی در همایش آموزشی توجیهی مشاوره‌های هنگام ازدواج در کرمان افزود: آمار ازدواج‌های ثبت شده در استان کرمان نیز ۳۰ درصد نسبت به کشور کاهش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ۵۰ درصد طلاق‌ها در پنج سال نخست زندگی مشترک اتفاق می‌افتد گفت: به ازای هر سه ازدواج یک طلاق ثبت می‌شود.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت و خانواده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به کاهش جمعیت کودکان در کشور گفت: جمعیت سالمندان در سال‌های اخیر رشد ۲۰ درصدی داشته و ۹.۲ درصد جمعیت کشور بالای ۶۵ سال است و بیشتر جمعیت سالمندان را بانوان تشکیل می‌دهند که به دلیل امید به زندگی بالا است.

وی با بیان اینکه در سال‌های ۶۰ تا ۷۰ به طور متوسط سالانه ۲ میلیون فرزند در کشور چشم به جهان می‌گشود که این رقم در سال ۹۴ به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد کاهش یافت.

وی اظهار داشت: متوسط رشد جمعیت سالانه کشور از حدود ۲.۴۶ درصد در سال ۶۵ به ۱.۲۴ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان این‌که شاخص باروری TFI که بیانگر حفظ ترکیب جمعیت است در کشور ما کمتر از ۱.۹ درصد است، افزود: برای حفظ ترکیب جمعیت کشور، باید بطور متوسط هر زن در سن باروری حداقل ۲ فرزند به دنیا بیاورد.

برکاتی ادامه داد: آمار ازدواج در سال‌های ۸۶ تا ۹۷ در کشور کاهش داشته این درحالی است که طلاق با افزایش آمار روبه رو بوده است.

وی میانگین سن ازدواج در پسران را ۲۹ و دختران را ۲۴ سال عنوان کرد و افزود: به طور متوسط اولین فرزند بعد از ۴.۴ سال بعد از ازدواج و فرزند دوم نیز ۵.۵ سال بعد از فرزند اول به دنیا می‌آید و ۱۶ درصد بارداری‌ها نیز در کشور بالای ۳۵ سال اتفاق می‌افتد.

برکاتی مهمترین بحث جمعیتی را ازدواج و فرزند آوری عنوان و تصریح کرد: در این دو حوزه نتوانستیم به خوبی کار کنیم و با نگاهی به رشد جمعیتی و سیاست‌های فرزند آوری در اوایل انقلاب اسلامی، رشد سه و نیم درصدی وجود داشت که اکنون این رقم به ۲.۱ درصد رسیده است.

وی افزود: امنیت شغلی مادران نیز در زمینه فرزندآوری بسیار اهمیت دارد.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: راهبرد‌های وزارت بهداشت در زمینه جمعیت، بر اساس سیاست‌های جمعیتی کشور تغییر کرده و در مسیر فرزندآوری قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: در زمینه فرزندآوری نیز کلاس‌های آموزشی برای همه زوج‌ها برگزار شده است.

معاون، فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها نیز گفت: امروز در دنیا به واسطه توسعه ارتباطات اجتماعی نیاز‌های جدیدی در عرصه تعاملات اجتماعی ایجاد شده و همه به دنبال استفاده از فرصت‌ها و دفع آفات این مهم هستند.

حجت‌الاسلام محمدمهدی صالحی با اشاره به اینکه نقش آموزش عمومی در زندگی اجتماعی در دنیا نسبت به گذشته اهمیت بیشتری پیدا کرده است افزود: کشور ما در بخش آموزش‌های عمومی از سطح پایینی برخوردار است.

وی گفت:: طلاق می‌تواند منشا بسیاری از آسیب‌های دیگر نیز باشد اگر چه خود می‌تواند خود دلیل سایر آسیب‌های جامعه باشد.

وی ادامه داد: جامعه باید به سمت دریافت آموزش‌های ازدواج پیش برود که می‌تواند امری مهم در کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق باشد.

حجت الاسلام صالحی به نقش فضای مجازی در راستای افزایش طلاق در جامعه اشاره کرد و افزود: بسیاری از طلاق‌های عاطفی و رسمی متاثر از فضایی است که فضای مجازی در جامعه ترسیم می‌کند.

وی از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی به دلیلاهمیت دادن به آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج تقدیر کرد.

حجت الاسلام صالحی تاکید کرد: همایش آموزشی توجیهی مشاوره‌های هنگام ازدواج فرصت‌های بینظری می‌تواند داشته باشد به طوری که می‌تواند فرصتی برای شناسیایی و ایجاد بانک اطلاعاتی از افرادی که در زمینه خانواده تخصص دارند باشد.
معاون، فرهنگی سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: نباید ایجاد احساس اشباع نسبت به آموزش در افراد ایجاد شود و یکی از تهدید‌های این طرح می‌تواند ایجاد همین احساس باشد لذا تصحیح بینش‌ها و رویکرد‌ها باید اتفاق بیفتد.

وی تاکید کرد: فرد باید احساس کند امر خانواده ساده نیست بلکه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد لذا هر لحظه در زندگی نیازمند آموزش هستیم و این را باید در وجود مخاطب تثبیت کرد.

حجت الاسلام صالحی آمار طلاق دانشجویی را حدود ۶ درصد عنوان و تصریح کرد: این آمار در مقایسه با سایر ازدواج‌ها آمار اندکی است.

وی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی طی کمتر از ۲۰ روز گذشته مبنی بر مساله جمعیت گفت: این طرح با مشکلاتی همراه خواهد بود لذا باید نگاه و رویکرد اجرا کنندگان به طرح آموزش‌های ازدواج انسان محورانه و خداگرایانه باشد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کرمان نیز گفت: این همایش نیاز جامعه و خانواده‌ها است لذا باید از دفتر نهاد مقام معظم رهبری به منظور همراهی در این همایش تشکر کرد.

فاطمه سادات حسینی افزود: تعامل و هم افزایی در بحث آموزش‌های ازدواج نیاز همه استان‌ها از جمله کرمان است و یکی از حلقه مفقوده دفتر امور خانواده نیز این بود که زمانی از اساتید خانواده درخواست می‌شد دچار مشکل می‌شدیم.
وی به تربیت ۱۶۸ استاد مشاوره خانواده در استان کرمان اشاره کرد و اظهار داشت: سال گذشته ستاد آموزش و مشاوره خانواده در این استان تشکیل شد، زیرا پراکندگی در حوزه خانواده و مشاوره زیاد احساس می‌شد.

وی بیان کرد: تحکیم خانواده همواره مورد تاکید بوده و اگر خانواده سلامت داشته باشیم جامعه سالم است لذا باید در این راستا به سلامت پدر و مادر خانواده توجه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
جالبه همه ش میگین فضای مجازی عامل طلاق. یکی نیست بگه اگه جرات داری چرا نمیگی اقتصاد بیمار این سرزمین عامل اکثر افسردگی ها و خشونت و طلاق هست؟؟؟؟ همه ی مردم بی حوصله و کلافه ن.
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.