کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ساعت بدن با سیستم «نور آبی» مصنوعی تنظیم می‌شود

7 آذر 1398 ساعت 13:12

محققان استرالیا یک سیستم روشنایی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند با تغییر میزان نور آبی که افراد در معرض آن قرار دارند، کیفیت خواب، هوشیاری و بهره وری آنها را بهبود دهد.


میگنا: به گزارش شینهوا، محققان استرالیا یک سیستم روشنایی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند با تغییر میزان نور آبی که افراد در معرض آن قرار دارند، کیفیت خواب، هوشیاری و بهره وری آنها را بهبود دهد.

این سیستم می‌تواند در ساختمان‌هایی مانند بیمارستان‌ها که افراد آن شبانه فعالیت دارند، نصب شود تا در بعضی مناطق نور آبی افزایش پیدا کند و در موارد دیگر آن را در صورت نیاز کاهش دهد.

به گفته محققان، حتی نوری که نمی‌توانیم بصری آن را درک کنیم‌، می‌تواند تأثیر زیادی در ساعت‌های داخلی بدن ما و در نهایت سلامتی داشته باشد.
این سیستم نتیجه همکاری دو ساله بین مرکز تحقیقاتی تعاون در مورد هوشیاری، ایمنی و بهره‌وری (Alertness CRC) و دانشگاه موناش است.

دان ساین دانشیار و متخصص ریتم‌های شبانه روزی می‌گوید: نور آبی مانند آن که از دستگاه‌های برقی از جمله تلفن‌های هوشمند و تبلت ساطع می‌شود، رادیکال‌ترین تأثیر را در ریتم‌های شبانه روزی طبیعی بدن دارد.

محقق دیگر این پژوهش نیز باور دارد، مقادیر زیاد نور الکتریکی در شب می‌تواند برای ساعت بدن بسیار گیج کننده باشد و منجر به اختلال خواب شود که به مرور زمان بر سلامتی و خلق و خوی افراد تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل بسیاری از کارگران شیفت طولانی مدت مشکلات بهداشتی را تجربه می‌کنند.

دان ساین ادامه داد: در عین حال، ما به افرادی نیاز داریم که در محل کار هوشیار باشند، به ویژه هنگامی که آنها در نقش های مهم ایمنی کار می‌کنند؛ بنابراین در این صورت است که قرار گرفتن در معرض نور آبی بیشتر اهمیت پیدا می‌کند.

برای دستیابی به این تعادل، Alertness CRC با شرکت استرالیایی Versalux همکاری کرد تا سیستم ال ای دی‌هایی به نام BIOGEN ایجاد کند که می‌تواند برای تغییر محتوای نور آبی در محیط‌های ساختمان برنامه ریزی شود.

سازندگان گفتند که این سیستم می‌تواند تأثیر زیادی برای طیف وسیعی از صنایع داشته باشد، از جمله بیمارستان‌هایی که در بعضی موارد پرستاران باید بیدار و هوشیار باشند در حالی که بیماران باید بتوانند خواب باکیفیت را پشت سر بگذرانند.

به گفته کارشناسان علمی، این تحقیق به ایجاد رهنمودها و استانداردهای جدید برای صنعت روشنایی کمک خواهد کرد که به یک معیار تبدیل شود تا افراد بیشتری به سلامت و رفاه بهتر دست پیدا کنند.

نور آبی باعث اختلال در ساعت بیولوژیک بدن و بیدار ماندن بیش از حد کاربران گجت‌های مختلف (بی خوابی) می شود.
 


کد مطلب: 48966

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/48966/ساعت-بدن-سیستم-نور-آبی-مصنوعی-تنظیم-می-شود

میگنا
  https://www.migna.ir