چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - 11 Dec 2019
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ آذر ۱۳۹۸ / ۲۱:۰۰
کد مطلب: 48977
۰

مقابله غذایی با آلودگی هوا

مقابله غذایی با آلودگی هوا
میگنا: آلودگی هوا می‌تواند موجب تولید رادیكال‌های آزاد در بدن و تحریك بروز التهابات شود. اما آیا می‌دانید با كدام مواد غذایی می‌توان اثر آلودگی هوا روی سلول‌های بدن را تا حدی كاهش داد؟

ویتامین C
ویتامین C آنتی‌اكسیدانی قوی برای مقابله با رادیكال‌های آزاد است. بنابراین سعی كنید با گنجاندن مواد غذایی حاوی ویتامینC از افت سطح این ویتامین محلول در آب در ریه‌ها جلوگیری كنید.
سبزیجاتی مانند برگ گشنیز و جعفری سرشار از ویتامین C است. مركبات هم همین طور. ویتامین Eویتامین E ازجمله ویتامین‌های محلول در چربی است و درواقع خط مقدم دفاع از بدن در برابر آسیب‌های بافتی محسوب می‌شود. ازجمله منابع ویتامین E می‌توان به بادام و تخم آفتابگردان اشاره كرد. در بین ماهی‌ها هم سالمون را به خاطر بسپارید.

ویتامین E
همچنین در روغن‌های پخت‌وپز گیاهی مانند روغن كانولا و روغن زیتون وجود دارد. در ادویه‌هایی نظیر پودر چیلی و پاپریكا هم به مقادیر اندكی یافت می‌شود.

بتاكاروتن‌
بتاكاروتن‌ به‌دلیل برخورداری از خواص آنتی‌اكسیدانی نقش بسزایی در كنترل التهابات ایفا می‌كند. این را هم بدانید كه بتاكاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. سبزیجاتی مانند گشنیز، كاهو و اسفناج از منابع غنی بتاكاروتن به شمار می‌رود.هویج و برگ تربچه هم همین طور.

چربی‌های امگا۳
چربی‌های امگا۳ در مقابله با آثار مخرب آلودگی هوا روی سلامت قلب مؤثرند. این چربی‌های قلب‌دوست به‌ویژه در مغزها و دانه‌هایی از قبیل گردو، دانه چیا و تخم كتان یافت می‌شوند. كافی است كمی از این دانه‌های مغذی را به ماست یا اسموتی‌های موردعلاقه‌تان اضافه كنید.علاوه‌بر همه اینها ورزش و استراحت كافی هم فراموش‌تان نشود!
 
مرجع : روزنامه جام جم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سرانه هزینه کرد یک زندانی 20 برابر یک دانش آموز است
پیش از ازدواج درباره این مسائل با همسر آینده‌تان صحبت کنید
پرسشنامه چندمحوری بالینی میلون (MCMI)
انتصاب یک روان شناس به سمت رئیس روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش
برای موفقیت لازم نیست نابغه باشی فقط کافیه یه قدم جلوتر باشی/ انیشتن