چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ - 11 Dec 2019
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۹
کد مطلب: 49027
۱

تجدید شدم و خیلی ناراحتم!

تجدید شدم و خیلی ناراحتم!
پاسخ مشاور:

ما توانایی‌های مختلفی برای مدیریت کردن خودمان در شرایط مختلف داریم. یکی از این ابزارها و توانایی‌ها، هیجانات ما هستند. به این موقعیت‎ها فکر کن؛ وقتی دوست خوبی داری، وقتی به یک سفر باحال می‌روی، وقتی موفقیتی به‎دست می‎آوری، وقتی کسی بهت هدیه می‌‎دهد؛ هیجانی که همه ما در این موقعیت‎ها تجربه می‌کنیم، شادی است.

وقتی دوستت از دستت ناراحت می‎شود، وقتی چیزی را می‎خواهی ولی پس‎اندازت برای خریدش کافی نیست، وقتی در یکی از مسئولیت‎هایت شکست می‎خوری؛ حسی که همه انسان‌ها در این مواقع تجربه می‌کنند، غم است.

این دو هیجان برای سازگاری بیشتر ما با محیط است؛ یعنی برای شادتر زندگی کردن و کمتر ناراحت بودن.

روان‌شناسان به توانایی تحمل غم‌ها و تلاش برای غمگین نبودن، «تاب‌آوری» می‌گویند. هرچه تاب‌آوری بالاتر باشد، سختی‌های بیشتری را می‌توانیم تحمل کنیم. اما چطور می‎توانیم تاب‎آوری‎مان را افزایش بدهیم؟

از شکست‎ها عکس بگیر!
هر کسی تجارب شادی و غم زیادی دارد. افراد با تاب‌آوری بالا از این تجارب یک عکس (ذهنی) می‌گیرند و آن‌ها را در آلبوم خاطرات‌شان نگه می‎دارند. وقتی سختی به سراغ‌شان می‎آید، این عکس‌ها را رو می‎کنند. چطوری؟ یعنی مثلا اگر در امتحان شکست خوردم، عکس نمرات بالای خودم را به این معنی‌که حتما می‎توانم نمره پایینم را جبران کنم، رو می‎کنم.

خب دلیل عکس گرفتن از اتفاقات خوب و خوشایند را فهمیدیم اما عکسِ شکست‎ها به چه دردی می‎خورد؟ وقتی شکست جدیدی تجربه می‎کنیم، با یادآوری و نگاه کردن به عکس شکست‎های قبلی می‎توانیم ترس و نگرانی‎مان را کمتر و برای شادی و موفقیت دوباره، بیشترتلاش کنیم.

این روش با همه سختی‎اش درمقایسه با وقتی که شکست‎ها برای‎مان زیادی ناراحت‎کننده می‎شوند و تلاش می‎کنیم هر طوری شده از ذهن‎مان بیرون بیندازیم‎شان، مفیدتر است. دفعات ابتدایی تجارب غم و شکست، سخت‎ترین تجارب هستند و باعث می‌شوند اعتمادبه‌نفس ما پایین بیاید اما بعد از سپری شدن این دوره، می‎توانیم دوباره به حالت قبلی بر‎گردیم.

نکته این‎جاست که تجربه‎های بد و احساس‎های منفی همراه آن‎ها را برای سازگاری و موفقیت‎های بعدی، ضروری بدانیم. یعنی با جمع کردن آن‎ها و درس گرفتن ازشان، به تاب‎آوری خودمان کمک کنیم. طبق این توضیحات، تجربه غم و ناراحتی‎ات را محترم بشمار.
عکس‎اش را برای موفقیت‎ها و شکست‎های بعدی نگه دار. این را یادت باشد که افراد موفق در حس غم فرو نمی‎روند و برایش کاری انجام می‎دهند.

در کنار تمرین تاب‎‏آوری، اگر برای دیگر حوزه‎های درسی مثل برنامه‎ریزی و تمرکز، نیاز به کمک داری حتما به مشاور تربیتی و تحصیلی مراجعه کن.


نویسنده : رضا شم‎آبادی | روان‎شناس بالینی کودک و نوجوان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

سرانه هزینه کرد یک زندانی 20 برابر یک دانش آموز است
پیش از ازدواج درباره این مسائل با همسر آینده‌تان صحبت کنید
پرسشنامه چندمحوری بالینی میلون (MCMI)
انتصاب یک روان شناس به سمت رئیس روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش
مانعی برای پرواز آرزوهایت نباش. آسمان همواره پذیرای قاصدک هایی است که امیدهایت را سوار بر آن کرده ای