کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نقش انجمن علمی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه علامه در خلق ایده‌های نو

خبرگزاری آنا , 13 آذر 1398 ساعت 23:03

دبیر انجمن علمی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: انجمن‌‌های علمی دانشجویی نقش پررنگی برای خلق ایده‌های نو دارند و بستری هستند، دانشجویان فعال و خلاق بتوانند ایده‌های خود را به مرحله عملیاتی برسانند.


میگنا: انجمن‌های علمی دانشجویی یکی از بازوهای علمی دانشگاه‌ها هستند که می‌توانند در ترویج علم و فناوری نقش مؤثری ایفا کنند و در اسناد بالادستی نظام به اهمیت این انجمن‌ها و نقش آنان در مرجعیت علمی ایران اشاره شده است.

به دنبال کمک به توسعه ژورنالیسم علمی، تقویت انجمن‌های علمی دانشجویی و نشر دستاوردهای علمی کشور گفتگویی با رضا خسروی دبیر انجمن علمی دانشجویان رشته روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی داشته ایم که در ادامه می‌خوانید:

آنا: درباره نقش انجمن‌های علمی دانشجویی در دانشگاه‌ها توضیحاتی بفرمایید.
خسروی: انجمن‌های علمی به دلیل اینکه به وسیله دانشجویان هدایت می‌شوند، نقش بسیار پررنگی برای خلق ایده‌های نو و دسترسی به علمِ روز دارند. این انجمن‌ها بستری هستند که دانشجویان فعال و خلاق می‌توانند ایده‌های خود را به مرحله عملیاتی برسانند و روحیه پرشور دانشجویان موجب می‌شود انجمن‌های علمی با سرعت بیشتری پیشرفت کنند.
یکی از نقاط ضعف دانشگاه‌ها به‌خصوص دانشگاه‌های علوم انسانی، کمرنگ بودن جنبه عملیِ علومی است که دانشجویان در مراکز آموزش عالی فرا می‌گیرند. فعالیت‌ انجمن‌های علمی می‌تواند این ضعف را با برگزاری ورکشاپ‌ها، بازدیدهای علمی، کارگاه‌های عملی و... تا حدودی جبران کند.

آیا تکیه‌ صِرف بر جنبه نظری علوم موجب رکود و یکنواختی فضای دانشگاه می‌شود؟
خسروی: بله، باعث اثرات بسیار منفی در علم اندوزی دانشجویان خواهد شد چراکه کارهای عملی اهمیت بسزایی در فراگیری مطالب برای دانشجویان دارد. انجمن‌های علمی می‌توانند در این راستا نقش مهم خود را در تحرک و پویایی فضای دانشجویی ایفا کنند و دانشجویان به جایگاه والایی در علم برسند. اعضای انجمن‌های علمی ذاتاً فعالیت‌های گروهی می‌کنند و در فراگیری کارگروهی دانشجویان بسیار مؤثر هستند و برخی از مسئولان دانشگاه‌ها متأسفانه کمتر به آن می‌پردازند.

درباره انجمن علمی دانشجویی خودتان توضیح دهید.
خسروی: انجمن علمی دانشجویی روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی همواره از فعال‌ترین و با سابقه‌ترین انجمن‌های علمی دانشجویی در سطح دانشگاه‌های کشور است. این انجمن با هدف تزریق نشاط و پویایی به کالبد دانشکده روانشناسی و همچنین دانشگاه، به انجام فعالیت‌هایی می‌پردازد تا در کنار یادگیری کار تیمی و گروهی، سطح علمی دانشجویان را نیز ارتقا دهد.

این انجمن علمی دانشجویی در برگزاری برنامه‌ها، تنها به دانشجویان روانشناسی توجه نمی‌کند و همه‌ مخاطبان در برنامه‌ها مشارکت می‌کنند. از نقاط ضعف انجمن‌های علمی محدود کردن فعالیت‌ها به برگزاری چند کارگاه است، اما در انجمن علمی روانشناسی سعی کرده‌ایم با ارائه ایده‌های نو حوزه فعالیت خود را از سطح دانشکده به دانشگاه و از دانشگاه به بیرون از دانشگاه گسترش دهیم و حضور نزدیک به ۵۰ نفر عضو فعال در انجمن علمی روانشناسی، نشان از گستردگی کار این انجمن علمی می‌دهد.


از ابتدای شکل‌گیری انجمن علمی دانشجویی روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی تاکنون چه فعالیت‌هایی انجام داده‌اید؟
خسروی: این انجمن علمی شامل ۱۰ کارگروه بوده که هر کارگروه شامل یک دبیر و اعضای فعال آن کارگروه است. یکی از کارگروه‌ها، نشریه و توسعه علمی است و سعی دارد با ترجمه و در دسترس قرار دادن مطالب به روز مجلات روانشناسی دنیا (همچون مجالات ماهانه APA، مقالاتpsychology today  و...) دانشجویان را با علم روز بیشتر آشنا کند. نشریه انجمن علمی روانشناسی متشکل از یک تیم مترجم از دانشجویان روانشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی است.

یکی دیگر از کارگروه‌ها اکران فیلم و حلقه‌های کتابخوانی است که به اکران و تحلیل فیلم‌هایی که جنبه روانشناسانه دارند با دعوت از اساتید برتر این حوزه می‌پردازد و با برگزاری حلقه‌های کتابخوانی، دانشجویان را به خواندن کتاب‌هایی که کمتر در دانشگاه به آن‌ها پرداخته شده است، تشویق می‌کند.

کارگروه نو ورودی‌ها، تمرکز خود را بر دانشجویان جدیدالورود معطوف می‌کند. این کارگروه با برگزاری کارگاه‌ها، کلاس‌ها و ... سعی دارد دانشجویان جدیدالورود را در امور دانشجویی همانند نحوه زندگی دانشجویی، چگونگی مطالعه دروس دانشگاهی، رفع اشکال تحصیلی، چگونگی انجام اموری مانند انتخاب واحد و‌... یاری کند.

همچنین بخش اعظم فعالیت این کارگروه به فعالیت تیم همیاران مربوط می‌شود. تیم همیاران را دانشجویان برتر و برگزیده رشته روانشناسی ورودی‌های قبل تشکیل می‌دهند‌ و از بدو شروع سال تحصیلی، دانشجویان ورودی جدید در گروه‌هایی تقسیم شده‌اند و این گروه‌ها به تیم همیاران سپرده شد تا همیاران انجمن علمی دانشجویی روانشناسی، دانشجویان جدیدالورود را در این یک سال تحصیلی همراهی کنند و به انتقال تجربه بپردازند. در روز ثبت‌نام دانشجویان جدیدالورود این کارگروه با برپایی غرفه‌ای، به معرفی انجمن علمی و همچنین دانشگاه پرداخت.


کارگروه‌های دیگر را نیز معرفی بفرمایید.
خسروی: کارگروه بین رشته‌ای و بین دانشگاهی، به دلیل اینکه امروزه همه موضوعات از منظر چند رشته بررسی می‌شوند، سعی دارد با برگزاری برنامه‌ها و همچنین با همکاریِ انجمن‌های علمی دیگر رشته‌ها، موضوعات را به‌صورت بین رشته‌ای بررسی کند و با هدف یکپارچه‌سازی و همکاریِ بین دانشگاه‌های سطح کشور، به برگزاری برنامه‌های بین دانشگاهی اهتمام داشته باشد.

کارگروه روابط عمومی و نیروی انسانی نیز، عهده‌دار تبلیغات، مستندسازی، پوشش خبری و رسانه‌ای برنامه‌های انجمن علمی و ارائه محتوای علمی در صفحات مجازیِ انجمن علمی و همچنین جذب دانشجویان علاقه‌مند به فعالیت در انجمن علمی است.

کارگروه روان‌یار، بخش نو و جدیدِ  انجمن علمی دانشجویی روانشناسی است. این کارگروه با استفاده از ظرفیت‌های علمی دانشجویان دغدغه‌مند تحت نظر اساتید متخصص، به حل معضلات اجتماعی و محرومیت‌زدایی به واسطه تولید محتوای آموزشی و همچنین اردوهای حمایتی کم‌بضاعت و کم‌برخوردار می‌پردازد‌.

کارگروه اردو و بازدید علمی از مراکز تخصصی مربوط به رشته روانشناسی، به برگزاری برنامه‌هایی همچون بازدید علمی از خانه سالمندان کهریزک، بازدید علمی از مرکز نقشه برداری مغز ایران و... می‌پردازد تا دانشجویان را با این محیط‌ها بیشتر آشنا کند.

کارگروه برگزاری همایش‌ها، نشست‌های علمی و مناظره‌های علمی و همچنین کارگروه کارگاه‌های علمی و کلاس‌های کنکور کارگروه‌هایی هستند که برگزاری برنامه‌های پرمخاطبی همچون مناظره علم دینی، همایش و سمینار ازدواج موفق و... را عهده‌دار است.
 


کد مطلب: 49042

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49042/نقش-انجمن-علمی-دانشجویان-رشته-روانشناسی-دانشگاه-علامه-خلق-ایده-های-نو

میگنا
  https://www.migna.ir