پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۵ آذر ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۴
کد مطلب: 49055
۱

توصیه‌های یک روان شناس برای کاهش فشار روحی با کار

توصیه‌های یک روان شناس برای کاهش فشار روحی با کار
میگنا: ریحانه عابدنیا با بیان این مطلب افزود: همان گونه که گفته می شود آب مایه حیات است، انسان نیز برای ادامه زندگی به فعالیت بدنی و فکری نیاز دارد و در واقع با کار کردن می توان بر مشکلات فائق شد و به نوعی کار را باید درمانگر مشکلات روزمره و مرحمی برای مقابله با اختلالات روحی و روانی فرد یا افراد جامعه برشمرد.
 
وی ادامه داد: زندگی هر فرد به واسطه کار تأمین و اداره می شود و خودکفایی هر جامعه ای به میزان و نوع عملکرد شاغلان آن بستگی دارد.

در عین حال کار و فعالیت موجب شادابی و نشاط انسان و در مقابل، بیکاری، فقر، افسردگی، فساد و سرخوردگی اجتماعی را به همراه خواهد داشت.

این روان شناس تصریح کرد: با نگاهی به جایگاه کار و کارآفرینی، به خوبی متوجه می شویم همچنان که از گذشته بر مساله کار به عنوان جوهره انسان تاکید می شود، فعالیت و اشتغال ثمرده در زندگی آحاد مختلف مردم نقشی اساسی و سازنده دارد و آثار تربیتی، روان شناختی، معنوی، اقتصادی و اجتماعی آن بر کسی پوشیده نیست و از این رو اهمیت کار در سنین جوانی دو چندان است و آثار و ثمرات آن برای نسل جوان، ارزش زیادی دارد.

تاکید دین و شرع بر کارآفرینی عابدنیا گفت: چنانچه شغل مطابق آموزه های دینی و با رعایت حدود الهی و دستورات شرع مقدّس انجام شود، عبادت تلقّی شده و موجب کمال معنوی انسان می شود و همچنین در پویایی شخصیت و اقتدار اجتماعی همگان، نقش قابل توجهی خواهد داشت.

این روانشناس تصریح کرد: به توصیه و تاکید روانپزشکان، کار درمانی راهکاری به مراتب مطلوب و مناسب برای اشتغال روحی و جسمی فرد یا افراد مبتلا به اختلالات رفتاری و خلقی مطرح می شود و از سوی دیگر منشأ آرامش، اعتماد به نفس و عزّت نفس است و انسان را به شخصیتی متعادل، پویا و خلّاق مبدّل می کند.

وی افزود: حرفه و شغل باعث قدرت اقتصادی بالا و در نتیجه، احترام اجتماعی ساکنان یک جامعه می شود.

عابدنیا تصریح کرد: در جایی که به کار اهمیت داده نشود یا فرد یا افرادی از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند، فقر اقتصادی که منشأ انحرافات اجتماعی، اخلاقی و خانوادگی به شمار می رود، جایگزین پویایی و معیشت مردم خواهد شد.


این روان درمانگر گفت: امروز که بخش گسترده ای از افراد جامعه مشغول به کار هستند و از طرفی اشتغال سن و سال ندارد و جنسیت نمی شناسد، باید به عواملی که موجب می شود فرد یا افرد جامعه خود را متعهد به درآمدزایی بدانند، توجه اساسی کرد.

مقابله با استرس شغلی در کنار آنکه منبع درآمدی برای ادامه و بهبود کیفیت زندگی و بسیار ارزشمند است، عاملی بازدارنده برای فشارهای روحی است.

عابدنیا افزود: براساس تحقیقات به عمل آمده افرادی که با استرس شغلی بالا به کار مشغول هستند، وظایف خود را کُندتر و با ضریب خطای بالاتری انجام می دهند، زمان را هدر داده و نمی توانند مفاهیم را بطور واقعی دریافت و ارسال کنند.
با تشدید استرس شغلی و کاهش عملکرد فرد، ریسک بروز افسردگی، اضطراب، تنش و عدم تمرکز، افزایش پیدا می کند.

وی گفت: ایجاد بیماری های سایکوسوماتیک یا روان تنی مثل زخم معده، سندرم روده تحریک پذیر و تشدید میگرن با استرس شغلی مرتبط است و از سوی دیگر عوامل تشدید کننده استرس شغلی که به فرسودگی شغلی منجر می شود را می توان به تنها کار کردن، چند مسوولیتی بودن، شیفت های متعدد و نامنظم کاری، عدم مشخص و شفاف بودن وظایف کاری، برهم خوردن سیکل خواب و بیداری، قوانین غیرمنعطف در محل کار و عدم وجود تسهیلات فیزیکی در محل کار،
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.