جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۹:۵۴
کد مطلب: 49085
۰

هرآنچه درباره تیک باید بدانید

الهام پورمولایی کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی درباره عارضه تیک در کودکان گفت: به زبان ساده تمام تیک‌ها در افراد به صورت حرکات و صدا‌های ناگهانی، سریع و تکرار شونده دیده می‌شوند که با درگیری یکی از عضلات همراه خواهند شد و خارج از کنترل ارادی افراد است.

این کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی با اشاره به انواع تیک‌ها در کودکان اظهار کرد: تیک‌ها معمولا به مشخصه‌های ساده، پیچیده و حرکتی- کلامی (صوتی) تقسیم می‌شوند که تیک‌های دسته آخر به معنای تیک طوره هستند. بیشترین میزان شیوع این دسته تیک‌ها در سنین ۱۱ سالگی در کودکان رخ می‌دهد و درصورت مزمن شدن ممکن است تا سنین میانسالی هم در افراد دیده شود.


پورمولایی افزود: پریدن پلک یا تیک چشم ها، خارش بینی، شانه انداختن، حرکت ابرو و چانه که در صورت افراد نمایان است از شایع‌ترین انواع تیک هاست، ولی تیک‌های ساده کلامی به معنای صاف کردن گلو، عطسه، سرفه و خروپف دیده می‌شوند.

درمان بیماری تیک تا چه مدتی طول خواهد کشید؟

این کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی درباره درمان تیک‌ها گفت: مدت زمان درمان تیک‌های معمولی و ساده در کودکان تا ۶ ماه بیشتر زمان نمی‌برد، اما مدت زمان بهبود تیک‌های مزمن بیشتر از ۶ تا ۱۲ ماه طول خواهد کشید.

منشا بیماری تیک در کودکان چیست؟

او افزود: طبق آمار‌های انجام شده ۷۵ درصد درمان تیک‌های کودکان بیشتر از ۶ ماه طول نمی‌کشد و درصورتی که درمان تیک بیشتر از ۱۲ ماه بهبود نیافت در این هنگام باید با روش‌های رفتار درمانی و ریلکسیشن در جهت کاهش تیک کودکان بکوشیم.

پورمولایی با اشاره به عوامل تشدید کننده تیک در کودکان اظهار کرد: استرس موثر‌ترین عامل افزایش تیک در کودکان است و والدین خانواده باید به علت غیر ارادی بودن این بیماری در فرزند خود به آن بی توجه باشند چرا که در این صورت با واکنش نشان دادن و مسخره کردن منجر به ترسیدن و افزایش اضطراب در افراد مبتلا به بیماری تیک خواهند شد.

او افزود: مصرف نکردن مواد غذایی و خوراکی حاوی کافئین مانند: شکلات، قهوه و فست فود کمک شایانی به کاهش بیماری تیک در کودکان خواهد کرد.

مردان بیشتر به تیک مبتلا خواهند شد یا زنان؟

این کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی تصریح کرد: مردان نسبت به بانوان ۳ برابر بیشتر به بیماری تیک مبتلا می‌شوند و شروع بیماری تیک در کودکان قبل از سنین ۱۸ سالگی است که بیشترین دامنه شروع تیک در آن‌ها طبق انتشار آمار روانپزشکی آمریکا از سن ۷ تا ۱۱ سالگی آغاز می‌شود و ممکن است ۵ تا ۲۴ درصد افراد کم سن به بیماری تیک مبتلا شوند.

او افزود: در صورتی که تیک در کودکان بیشتر از ۸ ماه طول کشید والدین می‌توانند با مراجعه کودک خود به روانپزشک از زجر کشیدن خود و فرزندانشان جلوگیری کنند.

پورمولایی گفت: اگر تیک در کودکان به صورت مزمن افزایش پیدا کند باید با تجویز دارو و رفتار درمانی توسط روانشناسان و والدین بهبود پیدا کند چرا که بیشترین اختلالات تیک از طریق والدین به دلیل نفوذ استرس و اضطراب در فرزندان خود و حساسیت زیاد انجام می‌شود.
مرجع : خبرگزاری باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد