چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۹
کد مطلب: 49106
۱

چرا استقبال داوطلبان از کنکور دکتری رو به کاهش است؟

چرا استقبال داوطلبان از کنکور دکتری رو به کاهش است؟
میگنا: آمار مقایسه‌ای هفت سال گذشته کنکور دکتری حاکی از آن است که در سال ۹۹ تعداد داوطلبان این آزمون کاهش محسوسی دارد و سازمان سنجش آموزش کشور و دست اندرکاران آموزش عالی انتظار این روند نزولی متقاضیان را داشته‌اند.
 
فصل ثبت نام آزمون های سراسری از جمله کارشناسی ارشد و دکتری از راه رسیده است و این روزها پشت کنکوری ها خود را برای ثبت نام در آزمون ها و شرکت در کنکور آماده می کنند. در روزهای گذشته مهلت ثبت نام در آزمون دکتری ۹۹ به پایان رسید و ۱۷۴ هزار و ۴۴۶ داوطلب آمادگی خود را برای شرکت در این آزمون اعلام و نام نویسی کردند.

بر اساس برنامه زمان بندی سازمان سنجش آموزش کشور، کنکور دکتری سال ۹۹ روز جمعه ۹ اسفندماه ۹۸ برگزار می شود.
مقایسه آمار داوطلبانی که در جلسه آزمون دکتری سال های گذشته شرکت کردند حاکی از آن است که امسال این آزمون با کاهش استقبال متقاضیان مقطع دکتری مواجه شد و در این کنکور هم تعداد داوطلبان به مراتب کمتر از تعدادی خواهد بود که فعلاً ثبت نام کرده اند.

ابراهیم خدایی رییس سازمان سنجش آموزش کشور روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا درباره علت کاهش استقبال داوطلبان از آزمون دکتری ۹۹ اظهار داشت: وقتی ورودی کنکور کارشناسی کاهش می یابد ۲ سال بعد انتظار کاهش تعداد داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد را هم باید داشته باشیم؛ این مسأله در مورد کنکور دکتری هم صدق می کند.

وی افزود: کاهش تعداد متقاضیان کنکور به صورت زنجیره وار ادامه دارد و با توجه به ظرفیت های در نظر گرفته شده تعداد داوطلبان پشت کنکوری کم می شود.

معاون وزیر علوم خاطرنشان کرد: بنابراین از ۲ تا سه سال گذشته انتظار افزایش داوطلب و دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی را نداشتیم و طبیعی است که در سال ۹۸ تعداد داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۱۲۰ هزار نفر نسبت به کنکور ۹۷ کاهش داشته باشد.

خدایی همچنین اظهار داشت: امسال هم روند تعداد داوطلبان از نظر روند ورودی ها به دانشگاه کاهشی خواهد بود.
وی دلیل دیگر کاهش استقبال از کنکور را که شاید نیاز به تحقیق بیشتر داشته باشد، مساله اشتغال دانست و گفت: وقتی افراد متناسب با مقطع تحصیلی شغل مناسبی پیدا می کنند شاید تحصیل در مقطع بعدی را ادامه ندهند.

بررسی های تعداد داوطلبان حاضر در جلسه کنکورهای هفت سال گذشته در جدول زیر حاکی از آن است که سال ۹۶ در این بازه زمانی هفت ساله پر متقاضی ترین کنکور دکتری بود.
 
تعداد داوطلبان حاضر در جلسه کنکور دکتری
ردیف سال برگزاری کنکور تعداد داوطلب حاضر در آزمون
۱ ۹۳ ۱۹۴ هزار و ۲۹۶
۲ ۹۴ ۱۶۴ هزار و ۵۸۷
۳ ۹۵ ۱۵۸ هزار و ۹۴
۴ ۹۶ ۲۱۲ هزار و ۹۴۱ داوطلب
۵ ۹۷ ۱۸۷ هزار و ۸۲۱ داوطلب
۶ ۹۸ ۱۶۳ هزار و ۳۲۱ داوطلب
۷ ۹۹ ۱۷۴ هزار و ۴۴۶ داوطلب ثبت‌نام کننده

همچنین بر اساس آخرین آماری که موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در اختیار ایرنا قرار داد هم اکنون ۸۷ هزار و ۹۴۷ دانشجو در دوره دکتری حرفه ای و ۱۴۱ هزار و ۷۸ نفر در دوره دکتری تخصصی مشغول به تحصیل هستند.

در این میان نگاهی به تعداد رشته محل های رشته محل های مصوب در مقطع دکتری تخصصی داریم،

براساس آمار تعداد رشته محل های رشته محل های مصوب در مقطع دکتری تخصصی که دفتر گسترش آموزش عالی وزارت علوم آن را تهیه کرده است در سال ۹۳ تعداد ۴۱۹، در سال ۹۴ تعداد ۳۴۲، در سال ۹۵ تعداد هزار و ۵۶۶، در سال ۹۶ تعداد ۶۹، در سال ۹۷ تعداد ۳۶ و در ۶ ماهه نخست سال ۹۸ تعداد ۱۲ رشته محل برای مقطع دکتری از سوی این دفتر مصوب شده و هم اکنون پذیرش دانشجو در این رشته ها توسط دانشگاه ها اجرا می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!