پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ / ۲۰:۵۹
کد مطلب: 49133
۲
هویت تقلبی در «ادبیات کامنتی»/ نظردهندگان بی‌شناسنامه، هرچه می‌خواهند می‌نویسند

چرا بیشتر نظردهندگان «ناشناس»اند؟!

چرا بیشتر نظردهندگان «ناشناس»اند؟!
میگنا: حتماً شما هم از خودتان پرسیده‌اید که چرا واژگان یک گفت‌وگوی حضوری با کلمات و ادبیاتی که در فضای مجازی به اشتراک می‌گذاریم، این قدر باهم فرق دارد. روبه‌روی هم معمولا مهربان‌تر حرف می‌زنیم، اما وقتی چت می‌کنیم یا در فضای مجازی کامنت (نظر) می‌گذاریم، بی‌پروا، خشن و تندخو می‌شویم.

ما می‌خواهیم در گفت‌وگوهایی به موضوع «ادبیات کامنتی» بپردازیم و ببینیم چرا در مکالمات و گفت‌وگوهای مجازی تا این حد، کم‌ظرفیت، بی‌تحمل و بی‌منطق می‌شویم و دیگران را با مجموعه‌ای از واژه‌های تمسخرآمیز می‌نوازیم.

به این نکته هم توجه داریم که در فضای مجازی، هویت واقعی افراد معلوم نیست و می‌توانند بدون شناسنامه به دیگران حمله کنند و در بی‌اخلاقی‌ترین مواجهات، طرف مقابل را به گوشه رینگ ببرند.

فارس در این گفت‌وگو، چرایی تزلزل اخلاقی در «ادبیات کامنتی» را با مجید ابهری استاد دانشگاه و متخصص علوم رفتاری در میان گذاشته است.

تأثیر ضعف سواد اینترنتی بر اخلاق
ابهری با تأکید بر اینکه فضای مجازی همراه با خود عوارض و آسیب‌هایی را وارد جامعه کرده که در مقابل محاسن و امتیازات آن بسیار بیش‌تر بوده است، گفت: یکی از نقاط ضعف در فضای مجازی، ضعف سواد اینترنتی و کمبود آن است. کاربران به عنوان تماشاچیان و برخی دیگر به عنوان وب‌گردان وارد حساب‌‌های دیگران می‌شوند و با گذاشتن کامنت یا توصیه اولاً ممکن است که به فرد یا جامعه اهانت کنند و ثانیاً بسیاری از فرزندان ما تبدیل به اقیانوسی به عمق یک بند انگشت شده‌اند. یعنی در همه ابعاد هنری، سینمایی، ورزشی، خودرو، فوتبال و غیره اظهارنظر می‌کنند. در حالی که یک نفر نمی‌تواند در همه این موضوعات دارای تخصص و دیدگاه باشد.

وی با اشاره به اینکه کاربران جوان و نوجوان ایرانی علاقه کم‌تری به استفاده از ابعاد علمی و فنی فضا مجازی دارند، افزود: متأسفانه برخی کاربران تصور می‌کنند ابتدا باید با وارد شدن به حساب کاربران دیگر توصیه و نظری ارائه دهند، بلکه اگر این کار را نکنند کسر شأن آن‌هاست. در حالی که قرار نیست انسان برای هر موضوعی اظهارنظر کند و یا در حد یک صاحب نظر ارائه طریق کند. انسان می‌تواند در یک یا دو مورد، تسلط ریز به مسائل داشته باشد.

بلای ناگهانی بدون آموزش!/ اکثر کاربران ظرفیت و تحمل انتقاد را ندارند
این استاد دانشگاه با بیان اینکه فقدان سواد اینترنتی و کمبود آن باعث شده است افراد به خود اجازه دهند در تمام زمینه‌ها همچون متخصص اظهار نظر کنند، درباره چرایی این موضوع گفت: علت این است که فضای مجازی و اینترنت همچون بلای ناگهانی بدون آموزش و بسترسازی فکری به جامعه ما هجوم آورد. اگر قبل از ورود، به فرزندانمان آموزش‌های لازم داده می‌شد، شاید این همه هکر و مزاحم اینترنتی نداشتیم. حداقل هر کسی در رشته تخصصی خود وارد می‌شد و اظهار نظر می‌کرد و از اینترنت به عنوان دام دوست‌یابی استفاده نمی‌کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر باید رسانه‌ها این موضوع را به بحث بگذارند و اجازه ندهند فضای مجازی در کشور ما از جاده اصلی خود خارج شود. متأسفانه اکثر کاربران ظرفیت و تحمل انتقاد یا نظر مخالف را ندارند. این موضوع به تربیت خانوادگی افراد برمی‌گردد، وقتی فرزندان در درون خانواده با قربان و صدقه رشد می‌کنند و کم‌ترین انتقاد و مخالفتی را اقدامی علیه خود قلمداد می‌کنند، در جامعه، این گونه افراد همیشه توقع تشویق و ترغیب را دارند و هیچ نظر مخالفی را برنمی‌تابند.


رد پای هویت تقلبی در «ادبیات کامنتی»
ابهری با تأکید بر اینکه باید از خانواده و رسانه‌ها شروع کرد و روحیه انتقادپذیری و پذیرش نظر مخالف را به جوانان آموخت، تصریح کرد: «زنده باد مخالف من!» فقط یک شعار تو خالی است که در زمان انتخابات استفاده می‌شود وگرنه در عمل چندان کاربری ندارد.

وی با بیان اینکه هویت تقلبی در فضای مجازی راه را برای سوءاستفاده اشخاص باز گذاشته است، افزود: هویت تقلبی و جعلی در فضای مجازی یکی از علل بددهانی و یا خروج از چارچوب اخلاق اجتماعی است. جالب اینجاست که همان افرادی که در فضای مجازی، کینه‌توزانه و نامحترمانه نظر می‌گذارند در زندگی اجتماعی، شاید اشخاص مودب و مبادی آدابی باشند. چرا که در فضای مجازی به علت ناشناخته ماندن صاحبِ نظرات، هرکس هرچه دلش می‌خواهد می‌گوید. در این صورت است که بی‌ادبی در فضای مجازی حاکم شده و الگوی نازیبای نوجوانان می‌شود.

این استاد دانشگاه راهکار گسترش روحیه نقد و متخلق بودن به اخلاق در فضای مجازی را تببین جایگاه خانواده دانست و اظهار داشت: اول باید از خانواده شروع کرد. صداوسیما باید برنامه‌هایی به صورت فیلم و سریال، برنامه‌های گفت‌وگومحور در زمینه آداب حضور در فضای مجازی تولید و پخش کند؛ وگرنه نسلی پرورش خواهیم داد که هرزه‌گردی و هرزه‌گویی جزو مشخصات اصلی آ‌ن‌ها در فضای مجازی خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی