کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

هر ایرانی در سال چندبار به بخش بهداشت و درمان مراجعه می‌کند؟

خبرگزاری مهر , 25 آذر 1398 ساعت 10:09

معاون وزیر بهداشت درباره میزان بار مراجعات مردم به سیستم بهداشتی درمانی گفت: هر ایرانی در سال ۱۰.۳ بار مراجعه به بخش بهداشت و درمان دارد


ميگنا: معاون وزیر بهداشت گفت: از لحاظ پوشش دسترسی به خدمات سلامت وضعیت مناسبی داریم، اما از نظر هزینه‌های کمرشکن سلامت وضعیت خوبی نداریم که امیدواریم با همکاری سازمان برنامه و بودجه در ۵ سال آینده رو به پایین و به صفر برسانیم و تلاش خود را جهت دستیابی به پوشش همگانی سلامت تا سال ۲۰۲۳ گسترش دهیم.
 
به گزارش وزارت بهداشت، دكتر ایرج حریرچی روز یکشنبه درباره پوشش همگانی سلامت افزود: رهبران جهان در جلسه عالی رتبه سازمان ملل متحد در مورد پوشش همگانی سلامت، جامع‌ترین بیانیه در خصوص سلامت را تصویب کردند.  همه ما در تضمین مسئولیت پذیری رهبران نسبت به وعده ها و عملی شدن آنها نقش اساسی داریم و می توانیم با دستیابی به پوشش همگانی سلامت،  فقر را نابود کرده، رشد اقتصادی و اشتغال را تضمین کنیم و شاهد کاهش نابرابری در جامعه باشیم.

وی ادامه داد: پوشش همگانی سلامت باید مبتنی بر مالکیت ملی کشوری باشد و امید دارم که ایران با جمعیت ۸۳ میلیون نفری، جزو اولین کشورهای در حال توسعه باشد که به پوشش همگانی سلامت می رسد.

معاون کل وزارت بهداشت بیان کرد: موضوع دیگری که تا سال ۲۰۲۳ هدف گیری شده، این است که هزینه های کمرشکن سلامت بالاتر نرود و هزینه های فقرزا به صفر برسد و پوشش همگانی سلامت به عنوان یک اصل برای رسیدن به اهداف توسعه پایدار، نه تنها برای اهداف مرتبط با سلامت بلکه برای ریشه کردن فقر و تضمین آموزش و کاهش نابرابری باشد.

حریرچی افزود: بر اساس پوشش همگانی سلامت، همه افراد در همه جوامع باید به خدمات سلامت با کیفیت و مقرون به صرفه دسترسی داشته باشند تا پوشش همگانی سلامت به واقعیت تبدیل شود که در این خصوص باید ظرفیت سازی کنیم.

وی ادامه داد: تضمین رهبری سیاسی فراتر از سلامت، کیفیت بالای مراقبت، سرمایه گذاری بیشتر و بهتر و حرکت جمعی،  موضوعات کلیدی جنبش پوشش همگانی سلامت است.  نظام سلامت را باید تاب آور کنیم و هنر آن است که در شرایط سخت بتوانیم کار را مدیریت کنیم.


حوزه سلامت در همه سطوح شفاف باشد
معاون کل وزارت بهداشت اظهار داشت: حوزه سلامت در همه سطوح باید شفاف باشد و لازم است که ظرفیت های نظارتی افزایش پیدا کند، زیرا این موضوع در کشورهای در حال توسعه پایین است.

حریرچی گفت: میزان پوشش خدمات سلامت و محافظت مالی مردم دو شاخص کلی در میزان پوشش همگانی سلامت به شمار می روند که از نظر پوشش خدمات بالاتر از متوسط جهانی هستیم.


شاخص‌های پوشش همگانی سلامت
وی همچنین در یک برنامه تلویزیونی درباره روز جهانی «پوشش همگانی سلامت»  بیان کرد: این روز از طرف سازمان جهانی بهداشت و سازمان ملل نام گذاری شده و کلیه موضوعات حوزه سلامت را در دو شاخص کلی بررسی می کند. این دو شاخص کلی شامل میزان پوشش سلامت و محافظت مالی مردم در خصوص هزینه های سلامت است. میزان پوشش همگانی سلامت شامل ارتقای سلامت از طریق افزایش سواد سلامت مردم، پیشگیری (مثل واکسیناسیون و غربالگری)، درمان، بازتوانی و طب تسکینی است که اگر هر کشوری این ۵ مورد را عادلانه، با کیفیت و بدون تبعیض قومی، محلی  و  جنسیتی ارائه دهد از صد، نمره ای را به خود اختصاص می دهد.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد: شاخص دوم، محافظت مالی و دچار مشکلات مالی نشدن مردم است که معدل این دو شاخص کلی، نشانگر آن است که کشوری به پوشش همگانی سلامت رسیده است یا خیر؟

حریرچی درباره وضعیت کشورمان در خصوص این دو شاخص گفت: از نظر پوشش خدمات، بالاتر از متوسط جهانی هستیم و با سرمایه گذاری های اخیر در سال ۲۰۲۳ کشور اول منطقه خواهیم شد که این موضوع بر اساس سند چشم انداز و سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری نیز دو سال زودتر محقق خواهد شد.

وی افزود: از نظر هزینه های کمرشکن سلامت نیز نسبت به گذشته بهبود داشتیم، اما قابل توجه نیست و وضعیت مطلوبی نداریم گرچه پرداختی از جیب مردم از ۵۰ درصد به ۳۲ رسیده است، اما رقم هزینه ها همچنان بالاست.


هر ایرانی در سال ۱۰.۳ بار به بخش بهداشت و درمان مراجعه می‌کند
معاون وزیر بهداشت درباره میزان بار مراجعات مردم به سیستم بهداشتی درمانی گفت: هر ایرانی در سال  ۱۰.۳ بار مراجعه به بخش بهداشت و درمان دارد؛ یعنی سالانه ۸۵۳ میلیون بار مراجعه. همچنین طبق قانون برنامه ششم توسعه، بند الف، ماده ۷۰ که ابلاغ شد، از آبان ماه امسال بیمه برای همه مردم اجباری شده است.

وی ادامه داد: البته ۷.۹ درصد مردم بیمه نیستند و ۳۰ درصد آنها در استان تهران مستقر هستند که به دلیل حاشیه نشینی بیشتر در تهران، تعداد بیمه نشده ها به نسبت آمار کشوری بیشتر است.  فرصتی فراهم شده که اگر درآمد فردی از ۴۰ درصد از میزان قانون کار پایین تر باشد صددرصد رایگان بیمه می شود و حق بیمه او توسط دولت تقبل شده و تحت پوشش بیمه سلامت قرار می گیرد.

حریرچی اظهار داشت: در حال حاضر ۹۳ درصد مردم بیمه هستند که از این میزان ۲۳ میلیون روستایی بدون پرداخت یک ریال، بیمه اند و تعداد دیگری نیز توسط کمیته امداد و بهزیستی به همین شکل بیمه شده اند.
 


کد مطلب: 49145

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49145/ایرانی-سال-چندبار-بخش-بهداشت-درمان-مراجعه-می-کند

میگنا
  https://www.migna.ir