پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۲
کد مطلب: 49152
۰
۱
در میزگرد نقد پدیده تنوع مدارس مطرح شد

وجود مدارس سمپاد به توسعه مدارس دولتی ضربه زده است

وجود مدارس سمپاد به توسعه مدارس دولتی ضربه زده است
میگنا: صبح امروز میزگرد علمی – تخصصی «بررسی و نقد پدیده تنوع مدارس، در نظام آموزشی ایران» به مناسبت هفته پژوهش در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد.

در این نشست علی زرافشان معاون سابق آموزش متوسطه با انتقاد از بلاتکلیفی مدارس نمونه دولتی و با بیان اینکه اصل تنوع مدارس باید پذیرفته شود، گفت: در سند تحول بنیادین به عدالت و فرصت برابری آموزش برای همگان تاکید شده است. آموزش و پرورش باید پوشش تحصیلی را مورد توجه قرار دهد و به گونه ای باشد که برای دوره ابتدایی این پوشش باید صد در صد باشد و در مقاطع بعدی نیز باید پوشش نزدیک به صد در صد باشد. از سوی دیگر جداسازی در مدارس استثنایی باید به سمت فراگیری باشد. در این میان طبیعی است که گونه های دیگر مدارس وجود داشته باشد. 

وی ادامه داد: یک مدل از مدارس، نمونه دولتی است که خواستگاه آن استقرار عدالت آموزشی و دسترسی دانش آموزان مستعد در مناطق محروم به آموزش با کیفیت بوده است. پس این مدارس در همه جا مجاز به تاسیس نبودند. حتی هر منطقه ای که از محرومیت خارج می شد، مدارسش هم باید به مدارس عادی تبدیل می شد. رویکرد آن هم جداسازی نبود. از سال ۶۸ زمزمه ای ایجاد شد آیا می‌توان از تجربه مدارس نمونه دولتی برای شهرها نیز استفاده کرد؟ دو مدرسه در آن زمان جنجال برانگیز شده بودند و ماجرای این دو مدرسه مبنای شکل گیری مدارس نمونه مردمی شد. اما این دو مدرسه در سال ۷۸ منحل شدند. سال ۹۰ اساسنامه جدید مدارس نمونه دولتی ایجاد شد که  شهریه هم دریافت می کردند.

زرافشان در پایان بیان کرد: به جز استان سیستان و بلوچستان که هنوز نیازمند این مدل مدارس نمونه دولتی و کلا ارائه خدمات ویژه آموزشی است، برای مدارس نمونه مناطق شهری  حتما باید این مدارس جمع شوند و به مدارس عادی دولتی تبدیل شوند.


ضرورت اصلی توسعه مدارس دولتی است
بهزاد نظری عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران به ارائه نتایج یک کار پژوهشی با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد و گفت: در کشور ما گاهی در زمان هایی مانند جنگ، نیازهایی ایجاد می شد که مدارسی برای رفع آن نیازها ایجاد شد. امروزه ۱۳ نوع مدرسه داریم که از بین آنها ۱۱ مدرسه از جمله مدارس عادی دولتی، غیردولتی، نمونه، سمپاد، شاهد، ایثارگران بزرگسالان، وابسته و مدارس استثنایی را در سال ۹۱ مطالعه کردیم. در تحقیقات مان کارکردهای مختلف این مدارس را احصا کردیم و با کارشناسان متعددی صحبت کردیم تا در نهایت به این جمع بندی رسیدیم که ضرورت توجه جدی و همه جانبه و توسعه مدارس عادی دولتی در اولویت است و توسعه مدارس سمپاد و نمونه دولتی و هیئت امنایی به توسعه مدارس دولتی عادی ضربه زده است. رشد بی رویه مدارس نمونه دولتی نیز در این پژوهش به عنوان آسیب مطرح شده است و شاهد هستیم در برخی مناطق بی کیفیت ترین مدارس با تابلوی نمونه دولتی به نوعی مردم را فریب می دادند.

وی تاکید کرد: توسعه مدارس سمپاد باعث شد مدرسه حلی یک تا ۱۲ و فرزانگان یک تا ۹ شکل بگیرد. آسیب این بود که تیزهوشان واقعی جذب نمی‌شوند و لازم است آزمونهای مدارس از سطح کیفی بالاتر برخوردار باشند. مدارس هیات امنایی اما فرصتی برای خانواده های طبقه متوسط جامعه بود که متاسفانه سفارش پذیری از آسیبهای این مدارس بوده است. درباره مدارس غیردولتی جمع بندی این بود که این مدارس نیازمند نظارت دقیق و اصلاح نگرش منفی مردم هستند. همچنین در این پژوهش تاکید شده بود که مدارس بزرگسال غیردولتی و مدارس آموزش از راه دور ادغام شوند.


مدارس تیزهوشان باعث محرومیت مدارس دولتی شده است
احد نویدی عضو هیات علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز در این میزگرد گفت: با تنوع مدارس، داخل کلاس‌های مدارس دولتی را از تنوع دانش آموزان خالی کرده‌ایم و در حقیقت تنوع را از بین برده‌ایم. مدارس تیزهوشان باعث محرومیت مدارس دولتی شده است. در  سال ۶۶  اساسنامه سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان مصوب شد که با دو مرکز به زیر مجموعه آموزش وپرورش می‌پرداخت و تا یک دهه قبل صرفا در حوزه ریاضی و فیزیک دانش آموز تربیت می‌کرد. اما در سال‌های اخیر این مدارس به سایر رشته‌ها نیز ورود کرده‌اند و فشار برای افزایش شمار دانش آموزان تجربی بیشتر است. ما طی دو سال از  ۴۳۹ مدرسه به ۶۶۰ مدرسه رسیدیم و حتی ظرفیت کلاس ها افزایش یافت.

وی بیان کرد: در سال ۹۶ قرار بر تغییرات جدی در این بخش بود اما در نهایت قرار شد این مدارس باقی بماند و آزمون ورودی آنها تغییر کرد.الان ۳۰۰ مدرسه سمپاد با ۱۳۰ هزار دانش آموز داریم. در سال تحصیلی جدید، ۱۷۴هزار نفر در آزمون پایه هفتم شرکت کردند و ۱۷ هزار نفر قبول شدند و در پایه دهم ۱۳۰ هزار نفر شرکت و ۱۲ هزار نفر قبول شدند.

نویدی افزود: یکی از ایرادات این مدارس این است که گزینش برای ورود به این مدارس با سنجش تمام استعدادها انجام نمی‌شود و بسیاری از استعدادها نادیده گرفته می‌شود. وجود مدارس تیزهوشان یک آثار مخربی برای کسانی دارد که آنجا تحصیل می‌کنند و یک اثر مخرب برای دانش آموزانی دارد که در این مدارس مشغول به تحصیل نیستند و مورد مقایسه قرار می‌گیرند. مجموع این دو اثر مخربی بر سیستم آموزش و پرورش دارد. 


مجلس به دنبال حذف مدارس عشایری و شبانه روزی نیست
در ادامه این نشست میرحمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه قانونگذاری و نظارت دو وظیفه مجلس است، گفت: طرحی درباره تنوع مدارس را در تابستان سال ۹۵ پیرامون تنظیم بخشی از مقررات مالی و اداری نوشتیم. دو پیشنهاد اعمال مدرک تحصیلی فرهنگیان و تنوع مدارس را اخیرا در آن گنجاندیم که در مجلس هم رای آورد اما شورای نگهبان به آن ایراد وارد کرد و احتمالا اوایل هفته آینده دوباره در مجلس مطرح می‌شود. اشکالات رفع شده است.

میرزاده با بیان اینکه در اصلاحیه این طرح، برخی تبصره ها حذف و اصلاح شده اند اما باز هم نمی‌دانیم به علت لابی‌هایی که در بین اقلیت وجود دارد تصویب شود یا خیر؟ گفت: پیشنهاد نمایندگان نیز برگرفته از پژوهش ها و تحقیقات مرتبط بوده است و فی‌البداهه نوشته نشده است. انگیزه و قصد ما بسته شدن پرونده استرس و اضطراب و موقعیتهای تبعیض آمیز برای همه فرزندانمان در مدارس بود.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دغدغه کنکور برای کمیسیون آموزش فوق‌العاده جدی است گفت: تا کنکور حل نشود تنوع مدارس و بحث سیطره موسسات و کتب کمک آموزشی حل نمی‌شود. نظر مجلس روی حذف مدارس خاص چون سمپاد، شاهد، نمونه دولتی و هیئت‌امنایی است نه آنکه قرار باشد مدارس عشایری، شبانه روزی و... حذف شوند.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

م ح
Iran, Islamic Republic of
هدف از حذف مدارس تیزهوشان فقط و فقط رونق مدارس غیرانتفاعی ست که بدلیل واگذاری مجوز تاسیس به افراد صاحب منصب هراز چندگاهی در وزارت اموزش و پرورش .مجلس . دولت و....تمام تلاش خود را انجام می دهند تا تنها درخت بارور اموزش که اولیا بیشتر هزینه هایش را می پردازند را قطع کنند وگرنه همه می دانند حرفهای این میزگرد باد هواست .
رهبر معظم نگرانی خود را در خصوص این افراد به صراحت ابلاغ فرموده اند که برخی قصد ضربه زدن به سمپاد را دارند وخداروشکر شورای محترم نگهبان و شورای عالی انقلاب فرهنگی همچون قبل منویات رهبر معظم را مدنظر دارند وقانون اساسی را اجرا میکنند و کاری به حرفای نماینده های مدارس غیرانتفاعی ندارنذ
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ