جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۹ دی ۱۳۹۸ / ۱۷:۵۸
کد مطلب: 49265
۳

نشست اعضای سازمان نظام روانشناسی استان کرمانشاه با حضور دكتر حاتمي

نشست اعضای سازمان نظام روانشناسی استان کرمانشاه با حضور دكتر حاتمي
میگنا: دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور در نشست اعضای سازمان نظام روان شناسی و مشاوره استان کرمانشاه كه روز چهارشنبه 4 دي ماه 1398 در سالن بهمن دانشکده علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه برگزار شد از برقراری بیمه‌های پایه برای خدمات روان شناسی در آینده نزدیک خبر داد و گفت: انتخابات شورای پنج نفره استان هر چهار سال یکبار توسط اعضای سازمان و روان شناسان و مشاوران انجام می شود.

وي با اشاره به اينكه مسأله سلامت‌روان در کشور از اهمیت بالایی برخوردار است گفت: سازمان نظام و نهادهای مجری باید اهتمام بیشتری به ارتقاي شاخص سلامت روان استان کرمانشاه كه از استانهاي مرزي جنگ زده و در دوسال اخير نيز از استانهاي زلزله زده كشور هستند داشته باشند.

رئيس سازمان نظام روان شناسي و مشاوره افزود: سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره یک سازمان تخصصی است، و تحت حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مسئولیت صدور پروانه اشتغال و فعالیت هاي روان‌شناسی را بر عهده دارد.

حاتمي گفت: سازمان بهزیستی با جمعیت هدف مهم معلولین و آسیب‌دیدگان بر طبق ماده (57) احکام دائمی قانون برنامه ششم توسعه و ماده (26) برنامه پنجم می‌تواند مجوز تأسیس کلینیک‌هاي سلامت اجتماعي و اورژانس‌های مددکاری اجتماعی و روانشناختی و مراکز مشاوره اجتماعی و روانشناختی را صادر کند، به شرط اینکه، نيروي مدیر فنی آن دارای پروانه معتبر از سازمان نظام باشد و در پروانه صادره فرد مدنظر نيز شماره پروانه سازمان نظام قید شده باشد.

وي گفت: هر کدام از اینها تعریف و جمعیت هدف خاص خود را دارد و برای مراکز مشاوره اجتماعی در آئین‌نامه سامان‌دهی دولت خدمات توانبخشی، ژنتیک، اعتیاد و روان‌شناسی دیده شده است و کاملاً شفاف است و مراکز تخصصی روان‌شناسی و مشاوره تابع تعاریفی است که سازمان نظام بهمراه وزارتین تعیین می‌کند و مجوز آن را صادر می‌کند.

رئيس سازمان نظام ادامه داد: صدور پروانه فعاليت و اشتغال تخصصی علاوه بر اينكه فقط در حیطه اختیارات سازمان نظام روانشناسي است بلكه نظارت و ارزيابي از بر هر گونه فعالیت روان‌شناسی اعم از مشاوره و رواندرماني نيز بر عهده سازمان نظام است.

حاتمي گفت: از سوي ديگر اگر فردی صلاحیت لازم رانداشته باشد، سازمان به کار گیرنده باید پاسخگو باشد زيرا ما در قبال مردم مسئولیم و بر طبق اساسنامه سازمان نظام ما مدافع حقوق مردم هستیم و این ظلم است که فردی غیر متخصص بدون پروانه از سازمان تخصصی خود به کاری مانند سلامت‌روان به کار گماریم که اهمیتش از سلامت جسم هم مهمتر است.

اين استاد روانشناسي گفت: در همه دنيا كارشناسان سلامت‌روان اینگونه تعریف شده‌اند:
- سایکولوژیست (Psychologist) یعنی روان‌شناس
- کانسلینگCounseling )) یعنی مشاوره که هر دو حوزه تخصصی را سازمان نظام تعیین می‌کند
- سایکیاتریست (Psychiatrist) متخصص روان‌پزشکی که حوزه صلاحیت آن را سازمان نظام پزشکی تعیین می‌کند
- سایکوتراپیست (Psychotherapist) رواندرمانگر که باید دوره‌ای تخصصی و حرفه‌ای را علاوه بر تخصص‌های قبلی گذرانده و به تأیید سازمان تخصصی خود برساند.

حاتمي افزود: سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره خانه دوم و هویت حرفه اي ماست و مايد باید مانند خانه خود از آن مواظبت و نگهداري کنیم و ما وظیفه داریم به سازمان‌های مجري کمک کنیم و هم در حوزه تخصصی و هم در حوزه اجرایی دست آن‌ها را خالی نگذاریم و تمام سرمایه اجتماعی سازمان نظام در خدمت آن‌هاست.


رئيس سازمان نظام ادامه داد: در طول 9 ماه گذشته ما اقدامات بسیار مهمی انجام داده‌ایم. اکنون فراکسیون سلامت‌روان با پیگیری سازمان در مجلس راه‌اندازی شده است. اگر ما روان‌شناسان و مشاوران هوشیارانه حضور فعالی داشته باشیم، می‌توانیم جایگاه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره را از طریق نمایندگان مجلس ارتقاء دهیم و در همه استان‌ها این امر میسر است.
همچنین در این نشست دکتر حسن امیری و دکتر مختار عارفی از اعضای هیات علمی گروه روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه و شورای استانی سازمان نظام روانشناسی همراه با دیگر اعضای شورا به سوالات و پرسش های دانشجویان و اعضای سازمان پاسخ دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
كاغذ سفيد را هر چقدر هم تميز و زيبا باشد كسی قاب نمی‌گيرد، برای ماندگاری در ذهن‌ها بايد حرفی برای گفتن داشت