چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - 8 Apr 2020
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۷ دی ۱۳۹۸ / ۲۳:۳۷
کد مطلب: 49322
۲

دانستنی‌های اولیه روانشناسی در بحران‌

دانستنی‌های اولیه روانشناسی در بحران‌
میگنا: کمک‌های اولیه روانشناسی مجموعه‌ای از اقدامات است که برای آسیب‌دیدگان سوانح بحرانی حمایت‌های فوری و آسایش مورد نیاز را فراهم می‌کند. زودرنجی، احساساتی بودن، بی‌شور و شوقی و ناامیدی در ظاهر و چهره افراد مشخص است. کمک‌های اولیه روانشناسی شامل ارایه حمایت‌های اولیه و انسانی، ارسال اطلاعات کاربردی، ابراز همدردی، همدلی، نگرانی، احترام و اعتماد به توانایی‌های فردی است.


چهار عنصر اولیه کمک‌های اولیه روانشناسی
نزدیک بمانید
می‌توانید با ابراز توجه و احساسات، رفتارهای محبت‌آمیز و دوستانه به ایجاد حس اعتماد و امنیت کمک کنید. فرد ممکن است پریشان و بسیار احساساتی به نظر برسد یا پرخاشگری کند و دست کمک را رد کند.

به دقت گوش کنید
برای کمک به فردی که شرایط سختی را تحمل کرده است باید برای شنیدن حرف‌هایش زمان صرف کنید. برای دریافت توضیحات بیشتر درباره موضوع یا مسأله‌ای با دقت به او گوش کنید.

به ابراز احساسات پاسخ دهید
افراد بحران‌زده ممکن است احساسات متفاوتی از خود بروز دهند. به توضیحات و برداشت‌های افراد از حوادث توجه کنید و به احساسات آنها احترام بگذارید.

مراقبت‌های عمومی و کمک‌های موثر را ارایه دهید
کمک‌های موثر از قبیل تعارف یک لیوان آب مفید است. در پذیرش و انجام مسئولیت برای رفع نیازهای واقعی فرد زیاده‌روی نکنید.

شوک
با توجه به موارد زیر می‌توان تشخیص داد فرد دچار شوک شده است یا نه: بی‌قراری و زودرنجی، تهوع یا استفراغ، خواب‌آلودگی، گیجی یا از دست رفتن هوشیاری، رنگ‌پریدگی، احساس سردی، پوست مرطوب

ممکن است در ناخن‌ یا لب‌ بیمار لکه‌های آبی‌رنگ ظاهر شود یا بیمار تندتند نفس بکشد یا نبضش تند بزند.
بیمار را روی زمین بخوابانید.
ممکن است از شرایط بیمار مطمئن نباشید.
مراقب خونریزی‌ خارجی باشید.
بیمار را از سرما و گرمای شدید محافظت کنید.
به بیمار نوشیدنی یا خوردنی ندهید.
به او آرامش خاطر دهید تا عوامل اورژانس اقدامات لازم را انجام دهند.
با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید.

چند نکته درباره اضطراب و پریشانی
توجه فرد را با گوش دادن به صحبت‌هایش جلب و با آرامش از او سوال کنید که چگونه می‌توانید به او کمک کنید.
با رفتار مناسب باید اعتماد فرد را جلب کنید.
به وقایع پیرامون آنان و نیازهایشان توجه کنید.
به یاد داشته باشید که آنها ممکن است در مطلع کردن شما از نیازهایشان با دشواری و مشکل مواجه باشند؛ مثلا ممکن است قادر به صحبت کردن با شما یا شنیدن صدای شما نباشند.

سه پرسش و سه پاسخ
آیا کمک کردن به افرادی که دچار حادثه شده‌اند یا پریشان و مضطرب هستند، به سلامت روانی من صدمه می‌زند؟
خیر، سلامت روانی بیشتر افرادی که به دیگران کمک می‌کنند، آسیب نخواهد دید و از کمک کردن به دیگران احساس رضایت می‌کنند. در صورتی که دچار آسیب روحی یا روانی یا افسردگی شدید، با افرادی که مورد اعتمادتان هستند، صحبت کنید. اگر در مورد سلامت خود نگران هستید به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که فرد نمی‌داند چه خواسته‌ای دارد یا قادر به بیان آن نیست، چه باید کرد؟
از فرد بخواهید به جای صحبت کردن، به شما گوش بدهد و به جای او با دیگران تماس بگیرید. سعی کنید به او آرامش و اطمینان دهید که می‌توانید به او کمک کنید.

در صورتی که از فرد واکنش یا رفتاری غیرعادی سر بزند، چه باید کرد؟
هر فردی نیازها و تجارب متفاوتی دارد، بنابراین از آنها رفتاری متفاوت با رفتار شما سر می‌زند. همیشه سعی کنید با احترام رفتار کنید و حرف‌هایشان را بشنوید.
مرجع : پایگاه اطلاع رسانی خادم
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

لیست جدیدترین اختلالات روانشناسی بر اساس DSM
۵ توصیه انجمن روانشناسی آمریکا برای مبارزه با اضطراب‌های ناشی از همه گیری کرونا
مغز انسان می‌تواند محل لمس شدن را حتی فراتر از بدن هم پیدا کند
طبقه بندی اختلالات براساس DSM 5
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...