پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۴ دی ۱۳۹۸ / ۱۸:۰۷
کد مطلب: 49391
۱
مسئولیت با پاسخگویی درهم تنیده است

جبران خطاها با تشییع باشکوه جان‌باختگان سانحه هوایی

جبران خطاها با تشییع باشکوه جان‌باختگان سانحه هوایی
به گزارش میگنا دکتر احمد برجعلی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا وقوع حوادث غیرعمدی در هر جامعه ای را اجتناب ناپذیر دانست و تصریح کرد: اما تاخیر در اطلاع رسانی درمورد این حوادث، اعتماد اجتماعی را از بین می برد.

وی ادامه داد: تاخیر شاید دلایلی داشته باشد اما جامعه را در وضعیت غیر عادی، شوک و پیشگیری ناپذیر قرار می دهد، به گونه ای که پیامدهای روانی - اجتماعی سنگینی برای جامعه به بار می آورد و باعث می شود توهمات، شایعات و اطلاعات غلط جایگزین اطلاعات درست شود و گمانه زنی شکل گیرد.

رئیس دانشکده روان شناسی علامه طباطبایی، تبعات دریافت این اطلاعات جایگزین را خشم، غم، بی قراری و التهاب، بدبینی و پیامدهای پساشوک عنوان کرد و گفت: به طور معمول معدود افرادی در شرایط استرس و فشار روانی می توانند خشم خود را کنترل و مدیریت کنند. این عدم مدیریت خشم، رفتارهای ناهنجارگونه، غیرقانونی و پرخاشگری را به دنبال دارد تا آنجا که گاه افراد دچار احساس گناه می کنند و سیکل معیوبی را شکل می دهد.

برجعلی یادآور شد: بر همین اساس می گوییم اطلاع رسانی به موقع راهگشا است ولو اینکه تلخ و ناگوار باشد. در واقع اتفاق ممکن است گریزناپذیر باشد اما کنترل خشم باید مدیریت شود و به پهنای باند زندگی افراد فکر و کمک کرد تا استرس تقلیل یابد.



جابجایی و استعفا به صورت داوطلبانه باید فرهنگ شود
وی با تاکید بر اینکه صداقت جامعه را نجات می دهد و اقشار مختلف جامعه را از واکنش های عصبیت و خشم دور می کند، تصریح کرد: در حادثه اخیر هم مسئولانی که تصمیم ساز و تصمیم گیر بودن باید عذرخواهی و صادقانه صحبت و اطلاعات درست را منتقل کنند.

برجعلی افزود: جابجایی و استعفا به صورت داوطلبانه باید فرهنگ شود. اینکه شخصیتی پیش قدم شود و عنوان کند «به دلیل قصور یا تقصیر تا اطلاع ثانوی صلاح نیست در مسئولیت بمانم» باعث التیام آلام و آرامش جامعه در شوک مانده می شوداین که شخصیتی پیش قدم شود و عنوان کند «به دلیل قصور یا تقصیر تا اطلاع ثانوی صلاح نیست در مسئولیت بمانم» باعث التیام آلام و آرام شدن جامعه در شوک مانده می شود اما اگر افراد سرجای خود بمانند نوعی دهن کجی به مردم محسوب می شود که انگار هیچ کس نمی خواهد مسئولیتی بپذیرد.


مسئولیت با پاسخگویی درهم تنیده است
وی تاکید کرد: اصولا مسئولیت با پاسخگویی رابطه تنگاتنگی دارند و فرد مسئولیت پذیر باید پاسخگو باشد. این شاخصه هم باید در جامعه تقویت شود زیرا مسئولیت با پاسخگویی در هم تنیده است. پس باید قصور و اهمال کاری را پذیرفت؛ امری که زخم روانی وارد شده به جامعه را درمان می کند و خشمی که به وجود آمده را کاهش می دهد.

برجعلی با بیان اینکه نباید بر سر شاخ نشستن و بن بریدن را پیشه گرفت، افزود: البته باید مراقب بود در مواردی خاص همانند حادثه هواپیمای اوکراینی، کینه ها و عقده های گذشته باز نشود و از مرز انصاف نباید خارج شد. باید در نظر گرفت یک نهاد نظامی یا سیاسی هزاران کار مثبت انجام می دهد و امکان یک خطا هم گریزناپذیر است.
 

هر کدام از جان باختگان، سلیمانی هایی در عرصه علم و پژوهش بودند
وی در ادامه تاکید کرد: تنها راهکار فقط عذرخواهی و نیز ارائه توضیح دقیق درباره حادثه است و اینکه فضای عزاداری  و سوگواری برای خانواده ها فراهم شود و دولت برای بزرگواران این حادثه مراسم رسمی، ملی، آبرومندانه و خوب بگیرد. وقتی خانواده های بازماندگان ببینند همه جامعه عزادار شده التیام پیدا می کنند، آرام می شوند و این آرامش را به دیگران منتقل می کنند.

رئیس دانشکده روانشناسی علامه طباطبایی همچنین خواستار برگزاری تشییع باشکوه برای جان باختگان سقوط هواپیمای اوکراینی مانند مراسم تشییع پیکر سردار سلیمانی و افزود: افراد جان باخته در این حادثه هر کدام در ابعاد علمی و پژوهشی و دانشگاهی، همانند یک قاسم سلیمانی بودند.

وی افزود: بسیاری از آنها با سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی عکس داشتند و افرادی بودند که سرمایه اجتماعی به شمار می رفتند و می خواستند به جامعه خدمت کنند.

به گزارش ایرنا، ستاد کل نیروهای مسلح ایران روز گذشته (شنبه) تایید کرد که بر اثر بروز خطای انسانی و غیرعمد، هواپیمای خطوط هوایی اوکراین مورد اصابت قرار گرفته است.

این ستاد اطمینان خاطر داد با پیگیری انجام شده اصلاحات اساسی در فرآیندهای عملیاتی در سطح نیروهای مسلح، امکان تکرار این گونه خطاها را غیر ممکن ساخته و بلافاصله مقصر آن را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کند تا با خطاهای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

یک هواپیمای خطوط هوایی اوکراین روز چهارشنبه پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی(ره) بر اثر خطای انسانی و بصورت غیر عمد مورد اصابت قرار گرفت و در نتیجه این حادثه ۱۷۶ مسافر و خدمه از جمله ۱۴۶ مسافر ایرانی خدمه جان باختند.


از: فاطمه دهقان نیری
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم