پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۷ دی ۱۳۹۸ / ۰۷:۱۷
کد مطلب: 49420
۱

چطور مقابله با اخبار منفی در شبکه‌های اجتماعی ممکن است؟

چطور مقابله با اخبار منفی در شبکه‌های اجتماعی ممکن است؟
میگنا: دکتر مسعود زمانی در این نشست با اشاره به اینکه بحرانهای اقتصادی، اجتماعی و طبیعی باعث ایجاد اضطراب های متعدد در روان شهروندان و ترس آنها از مرگ می شود، گفت: رسانه های متعددی در جهان به این سمت می روند که با القای اضطراب در مخاطبان آنها را جذب کنند، گفت: حس انتظارهایی که در برخی از موسیقی های شروع برنامه های خبری وجود دارد، در بدن به «اضطراب» ترجمه می شود که باعث مشکلات فراوانی در بدن انسان خواهد شد. از جمله این رسانه ها، بی بی سی است که خبر بد را برای همه جای جهان از جمله ایران، اعلام می کند. این رسانه دولتی با ریتم هایی که در موسیقی برنامه های خبری خود استفاده می کنند، بدن مخاطبان را در حالت تلقین پذیری فرو می برند تا مشتریان شان بیشتر شود. مخاطبان بدون اینکه نیاز به بحران های رسانه هایی از این دست داشته باشند، دچار اضطراب و افسردگی می شوند. اولویت های ما را این رسانه ها تحت تاثیر خود قرار می دهند. اولویت های ما افسردگی از دانستن اخبار بد اقصی نقاط جهان نیست. ما با دیدن این اخبار متوجه نمی شویم کجا داریم زندگی می کنیم، بلکه دچار اضطراب ها و افسردگی می شویم.


عضو هیات علمی دانشگاه شیراز در ادامه سخنانش گفت: این داده های خبری در ذهن تبدیل به فاجعه می شود که در آن «من» به خطر می افتد و وقتی با در معرض اخبار قرار گرفتن، دچار افسردگی و اضطراب می شویم، ناگهان ذهن مان بازیچه این اخبار می شود و احساس بحران می کند. در نهایت، شهروندان اعمالی را انجام می دهند که هیچ کمکی به بحران نمی کند.

زمانی در ادامه سخنانش گفت: یکی از مکانیزم های فرار از ترس های روانی این است که ذهنتان را زیادی معطوف به چیزی کنید که فکر می کنید در حال رخ دادن در اجتماع است. برخی نمی توانند اتاق خودشان را مرتب کنند یا صبح در ساعاتی که نیاز است از خواب برخیزند، به کسانی فحش می دهند که در تمام عمرشان یک بار هم آنها را ندیده اند. شاید آنها با این سیاستمدار مشکل داشته باشند، ولی مشکل آنها با اتاق شان یا ساعات بیداری و قلب شان خیلی مهمتر و فوری تر است. ما خود را با شنیدن و دیدن اخبار در معرض اضطرابهایی قرار می دهیم که نباید قرار دهیم و دنیای رسانه آنقدر هوشیار است که برای درگیر کردن شما از اضطراب استفاده می کند.


او بیان کرد: اقتصاد رسانه می گوید باید تعداد مخاطب را بالا برد تا مردم را تحت تاثیر قرار دهیم، در محاسبه اقتصاد رسانه، خیر و خوبی شهروندان و مخاطبان نقشی ندارد هر چند رسانه ادعای مهربانی برای مخاطبان داشته باشد.

شهروندان در مقابل اضطرابهایی که رسانه و شبکه های اجتماعی به آنها وارد می کنند، واکنش خود را در سه مرحله بروز می دهند. مرحله اول این است که در مقابل اخبار، متوقف و مبهوت می مانند. مرحله دوم، با واقعیت سعی می کنند بجنگند و دارای خشم می شوند و در نهایت، مرحله سوم، از رویداد عبور می کنند و سعی می کنند سراغ اخبار رویداد بعدی بروند.


این استاد دانشگاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه ما فکر می کنیم اگر در معرض اخبار بد قرار بگیریم و گریه کنیم، همدردی کرده ایم. این واکنش، همذات پنداری نیست، این نفوذپذیری عاطفی است، گفت: اولین فاکتور سلامت روان در بحران این است که ما از سه واکنش پیشگفته خارج شوم. وقتی هیجانات در غلیان است، افکار هم تحت تاثیر آن قرار می گیرد و طبیعی است وقتی کسی در معرض رسانه های اجتماعی قرار گیرد، باید تنظیم هیجانی شود، چون هیجانات ما به خاطر غلیان، از حالت طبیعی خارج می شود. وقتی زیادی در درون دچار خشم، ترس یا خودتحقیری که گونه ای هیجان و ترس است، هستیم، نشان دهنده این است که ما دچار بی تنظیمی هیجانات خود شده ایم.

چطور متوجه هیجان زدگی خود شویم؟
زمانی در ادامه این کارگاه گفت: نکته اساسی این است که چطور متوجه هیجان زدگی خود شویم و چطور آن را آرام کنیم؟ پاسخ اینجاست که هیجان یک معبر در دسترس دارد و غیرقابل حذف است. این معبر، بدن است. برای این که هیجان را کنترل کنیم، باید با بدن خود دوست باشیم. برای آرام کردن هیجانات غیرلازم، باید سیستم ناخودآگاه عصبی (پاراسمپاتیک) آرام شود. بعضا مردم آنقدر از بدن خود غافلند که نمی دانند چطور با ناخودآگاه عصبی خود ارتباط برقرار کنند. یکی از بهترین راههای آرام سازی بدن، استفاده از برخی غذاها به خصوص میوه ها و بهترین میوه ها یعنی سیب است. سیب دارای ماده «تریفتون» است که ترشح هورمون سروتونین را در مغز فعال می کند. اکثر کسانی که خود را در معرض اخبار قرار می دهند، از کمبود سروتونین رنج می برند.

در یک تحقیق جهانی با مشارکت اشخاصی از 40 کشور، نشان داد افرادی که سیب کمتری می خورند، ناشادتر و پیرتر از کسانی هستند که روزانه دست کم یک سیب می خورند. برای رهایی از بحران ذهنی، مصرف میوه ها به خصوص سیب، در روان انسانها معجزه می کند.

او در ادامه سخنانش گفت: هیجانات در همه سلولهای بدن اتفاق می افتد و ممکن است در زن و مرد کیفیت رخداد اندکی متفاوت باشد، ولی کلیت این موضوع در همه انسانها یکسان است. تکنیک های مختلفی برای کنترل هیجانات ناشی از اخبار رسانه ها و شبکه های اجتماعی در بدن وجود دارد که می توان از آنها برای کاستن استرس استفاده کرد.


عضو هیات علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: وقتی ما با بدن خود دوست شویم، هیجانات و ترسها، می آیند و می روند و ما را اذیت نمی کنند. در این شرایط، ترس تبدیل به خشم نمی شود. وقتی ما متوجه باشیم که بیش از 99 درصد اخبار رسانه ها ارتباطی با ما ندارند، یا با آنها مواجه نمی شویم یا وقتی با آنها مواجه شدیم، دچار ترس و هیجان نمی شویم. اگر هم ترس و هیجان سراغ ما بیایند، با روشهای کاستن از استرس می توان به سادگی از آنها عبور کرد.


او در پایان سخنانش گفت: تمامی ساعاتی که در شبکه های اجتماعی اخبار خواندیم و تصویر پروفایل خود را سیاه کردیم، اگر یک سوم آن را خرج توجه به بدن خود کرده بودیم و هیجانات خود را می شناختیم، رنگ زندگی مان عوض می شد. ممکن است اتفاقات بیرونی تغییر نکند، موافق این نیستم که تافته جدابافته شویم، ولی رنگ زندگی ما قابل عوض شدن است و ممکن است بقیه چیزهای جامعه هم تغییر یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای انسان نابینا شیشه و الماس فرقی ندارد اگر کسی قدرتان را ندانست فکر نکنید شیشه اید یقین بدانید که او نابیناست ...