سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ / ۰۶:۴۱
کد مطلب: 49441
۱

اجرای طرح سلامت روانی و مراقبت اجتماعی سراج در کردستان

اجرای طرح سلامت روانی و مراقبت اجتماعی سراج در کردستان
میگنا: دکتر فرزین رضاعی ظهر روز (۲۸ دی) در هفتمین جلسه کارگروه اجتماعی، فرهنگی، سلامت و خانواده در سنندج اظهار کرد: هدف از اجرای این طرح مراجعه و شناسایی افراد مشمول این طرح و پذیرش و ارجاع آنان و کاهش میزان بستری افراد مستعد بیماری‌های روانپزشکی است.

وی عنوان کرد: برای انتخاب شهر به عنوان شهر پیشگام در این طرح معیارهایی همچون جمعیت ۱۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفری، دسترسی به مرکز استان، دسترسی به روانپزشک و فراهمی بیمارستان روانپزشکی مد نظر است.

رضاعی همکاری نهادهای سیاسی را موثر دانست و افزود: برای انجام این طرح مسئولین سیاسی، فرماندار و استاندار باید همکاری‌های لازم با سایر ارگان‌ها را در نظر داشته باشند.

وی از اجرای این طرح در قالب سه بسته خدمات سلامت روانی پایه، خدمات اجتماعی و مرکز بهداشت خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان هدف از برگزاری این جلسه را آگاە سازی و گسترش این طرح در میان آحاد جامعه و جذب همکاری سایر ارگان‌ها دانست و تاکید کرد: ریشه‌کن کردن اختلالات شخصیتی و آسیب‌های اجتماعی در بطن جامعه امکان پذیر نیست اما این اقدام می‌تواند قدم کوچکی در راستای درمان اختلالات شخصیتی باشد.

وی تصریح کرد: هستند تعداد کثیری از بیماران روانپزشکی شدید کە بە دلیل حمایت اجتماعی ضعیف در یک دورە‌ای درمان آنها قطع و این عدم تداوم درمان سبب بستری شدن دوباره فرد می‌شود و هدف ما قطع کردن این چرخه بازگشن بیماری روانی افراد است.


در ادامه ابراهیم قادری معاونت بهداشت علوم پزشکی کردستان گفت: هدف از اجرای طرح سلامت روانی  و مراقبت اجتماعی سراج شناسایی افراد مضمن بە بیماری روانی و درمان آنها و جلوگیری از چرخە تشدید مجدد بیماری است.

وی اقدامات و همکاری سازمان‌ها را در راستای اثر بخشی بیشتر دانست و اظهار کرد: این طرح یک طرح جامعەنگر است و همە اقشار مختلف جامعە را در برمی‌گیرد.

قادری یکی از چالش‌های این طرح را عدم همکاری سازمان‌ها و ارگان‌ها دانست و افزود: تلاش یک سازمان به تنهایی در ارتقاء سلامت جامعه موثر نیست و باید سایر ارگان‌ها نیز در این امر هم‌سو و در یک راستا حرکت کنند.

به عقیده وی طرح سراج طرحی همگانی است و باید به صورت یک فرهنگ نهادینه شود.

ابراهیم قادری تصریح کرد: جامعە هدف ما اعضای جامعە و چندین منطقە کم برخوردار سنندج شامل نایسر، عباس‌اباد، تقتقان و چندین محلە دیگر است که به لحاظ سلامت روانی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و کسانی که از مشکل روانی رنج می‌برند می‌توانند به روانپزشک مربوطه مراجعه و در صورت نیاز به مددکار اجتماعی سازمان ارجاع داده می‌شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا