سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ / ۰۹:۲۲
کد مطلب: 49445
۰

مضرات نوشیدن چای کهنه دم

چای یکی از نوشیدنی‌های محبوب در میان خانواده‌های اصیل ایرانی است که نوشیدن آن قواعد خاص خود را دارد. متاسفانه بسیاری از افراد از روی تنبلی یا عادت‌های اشتباه چای دم کرده شب قبل را با فاصله زمانی دوباره داغ کرده و همان را با عنوان «چای کهنه» میل می‌کنند، اما این دسته از افراد بهتر است بدانند که مصرف چای کهنه باعث تولید مواد سمی در بدن می‌شود و عواقب جبران ناپذیری برای سلامتی به دنبال خواهد داشت. 

ترشح اسید معده

یکی از عواقب جدی و جبران ناپذیر سلامت جسمانی بدن نوشیدن چای کهنه دم است که می‌تواند باعث تحریک ترشح اسید معده شود که عوارضی مانند زخم معده، رفلاکس و مشکلات گوارشی را به همراه دارد.

افزایش خستگی

نوشیدن چای رقیق و کهنه مانند آسپرین عمل کرده و باعث تولید سم در بدن می‌شود که می‌تواند باعث افزایش خستگی، سردرد، سرگیجه، کسالت و بد خوابی در افراد شود.

افزایش کلسترول خون

نوشیدن چای کهنه و دوباره دم کردن آن می‌تواند افزایش کلسترول خون و اختلال در سیستم گردش خون را به همراه داشته باشد.

دیابت

دیابت به معنای وجود قند اضافی در بدن است که گاهی اوقات با پرخاشگری، کسالت، بی حالی و ضعف سیستم ایمنی بدن همراه است و نوشیدن چای کهنه دم به راحتی باعث تشدید بیماری دیابت در بدن می‌شود.
چای کهنه دم
اگر چای بیش از ۱۰ دقیقه دم بکشد می‌توان نام کهنه بودن بر آن گذاشت؛ طبق تحقیقات دانشمندان چای تازه خستگی را کاهش می‌دهد، اما چای کهنه خستگی را تا ۱۳ درصد افزایش خواهد داد.


نوشیدن چه میزان چای روزانه مجاز است؟

چای، قهوه و نسکافه از نوشیدنی‌های محبوب ما ایرانی هاست که در هر لحظه مصرف آن از یادمان فراموش نمی‌شود، اما نوشیدن چای باید در طول روز به اندازه ۴ تا ۶ لیوان باشد و در غیر این صورت مصرف بیش از حد آن می‌تواند خطرات جبران ناپذیری مانند: حمله قلبی، سکته قلبی و سکته مغزی را در طول کوتاه مدت یا بلند مدت برایمان به ارمغان آورد، اما اگر نمی‌توانید نوشیدن کمتر از ۶ لیوان چای را در طول روز کنترل کنید؛ پیشنهاد ما به شما نوشیدن دمنوش‌های متنوع گیاهی و خوش عطر مانند: دمنوش پونه، دمنوش آویشن، گل گاو زبون، کاکوتی، زنجبیل و... است، اما در مصرف این دمنوش‌های خوشمزه و خانگی هم باید حد تعادل رعایت شود و این نکته را هم به یاد داشته باشید که چای به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزین آب باشد.

مضرات چای کیسه‌ای

چای‌های دارای اسانس با رنگ‌های شیمیایی می‌توانند بدن انسان را با بیماری‌ها و مشکلات گوناگون مانند زخم معده، تحریک ترشح اسید معده، یبوست، خستگی بیش از حد، ایجاد سردرد، تولید سموم خطرناک در بدن و بروز برخی سرطان‌ها مواجه کنند. همه ما به خوبی می‌دانیم که در تولید چای کیسه‌ای به هیچ عنوان از برگ کامل چای استفاده نمی‌شود و به جای آن خاک چای در کیسه‌ها قرار داده می‌شود. بنابراین می‌توان از این نوع چای با عنوان چای مانده و کهنه یاد کرد. این نکته را هم حتما به یاد داشته باشید که پر رنگ شدن چای کیسه‌ای در آب جوش در کمتر از ۳۰ ثانیه به معنای نامرغوب بودن آن است.

مضرات چای
مضرات نوشیدن چای داغ وغلیظ 

نوشیدن چای مانده به صورت داغ و بسیار غلیظ می‌تواند باعث آلزایمر، عطش، اختلالات بینایی، مشکلات سیستم قلبی- عروقی، به خطر افتادن سلامت دندان و دهان، ابتلا به سوء هاضمه، ابه کم خونی، سرطان مری، به خطر افتادن سلامت کلیه‌ها و به وجود آمدن بیماری‌های قلبی شود.

توصیه‌هایی برای مصرف صحیح چای

بهتر است چای دم کردنی را جایگزین چای کیسه‌ای کنید و از چای حاوی عطر و بوی مصنوعی کمتر استفاده کنید، حتما به نوشیدن چای بعد از ۱۰ دقیقه از دم کردن آن اقدام کنید، از مصرف چای کهنه دم در فلاکس و قوری پرهیز کنید، سعی کنید چای سبز را به عنوان خواص آنتی اکسیدانی بالا جایگزین چای سیاه کنید. چای را بلافاصله بعد از غذا مصرف نکنید.

چای کیسه ای
بهتر است بدانید که نوشیدن چای بیش از ۲۴ ساعت از زمان اولیه دم کشیدن آن باعث تولید سم در بدن شده و می‌تواند مسمومیت و سرطان زایی را افزایش دهد؛ بنابراین توصیه ما این است که از نگهداری چای در فلاکس به طور کلی خودداری کرده و برای نوشیدن چای در زمان‌های حساس مانند سفر و پیک نیک به جای ریختن چای در فلاکس به ریختن آب جوش در آن بپردازید و به هنگام نیاز به دم کردن چای اقدام کنید. این نکته را هم به خاطر داشته باشید که در صورت گذشتن یک الی دو ساعت پس از زمان دم کشیدن چای اگر قصد نوشیدن آن را داشتید باید آن را صاف کرده و تفاله چای را جدا کنید و سپس مصرف کنید.
 
 
 
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اشتراک گذاری
 
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اخبار پیشنهادی
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
 
ارسال نظر
نام:
 
ایمیل:
 
* نظر:
 
 
 
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
 
 
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
آخرین اخبار
 
پیام رسان های باشگاه خبرنگاران - پایین شرح خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر
اپلیکیشن باشگاه خبرنگاران- صفحه خبر
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.