کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

محققان تایوانی اعلام کردند:

عوارض جانبی نانومواد در کارگران در معرض دیده نشده است

خبرگزاری ایرنا , 29 دی 1398 ساعت 13:37

مطالعات انجام شده توسط محققان تایوانی نشان می‌دهد که هیچ عوارض جانبی در کارگرانی که با نانومواد کار می‌کنند دیده نمی‌شود اما یک افزایش غیرقابل توضیح در آنزیم‌های آنتی‌اکسیدان در آن‌ها مشاهده شده است.


 

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، بررسی‌های انجام شده روی کارگرانی که در معرض نانومواد هستند حاکی از آن است که هیچ شواهدی مبنی بر عوارض جانبی این نانومواد در کارگران دیده نشده است، هر چند سطح نوعی آنزیم آنتی‌اکسیدان در بدن این کارگران افزایش یافته است.

این گروه تحقیقاتی روی کارگرانی که با نانومواد مهندسی شده کار می‌کنند، مطالعه کرده‌اند و هیچ شواهدی دال بر تاثیر منفی نانومواد بر سلامتی آن‌ها به‌دست نیاورده‌اند اما سطح آنزیم‌های این کارگران بالا است که هیچ توضیحی برای آن وجود ندارد.

محققان موسسه ملی علوم بهداشت محیطی به مدت چهار سال روی کارگرانی که در۱۴ کارخانه مختلف در تایوان کار می‌کنند، این تحقیقات را انجام داده‌اند. بیشتر این کارخانه‌ها از نانومواد به حالت سوسپانسیون استفاده می‌کنند، در سه کارخانه از پودر دی‌اکسید سیلیکون نانومقیاس و نانولوله‌های کربنی استفاده می‌شود. این گروه روی ۲۰۶ کارگر که به‌صورت منظم و مستقیم با نانومواد کار می‌کنند و ۱۰۸ کارگری که در معرض مستقیم نانومواد نبودند، تحقیق کردند.

در این آزمایش، ۵ مجموعه از آزمون‌های خون، ادرار و بازدم مورد بررسی قرار گرفت و محققان به دنبال نشانگرهای التهاب، آسیب‌های اکسیدی و فعالیت‌های آنزیمی آنتی‌اکسیدانی و همچنین سم‌شناسی بودند. در بخشی از این آزمایش عملکرد ریه، ضربان قلب و تست‌های عصبی ‌رفتاری روی کارگران انجام شد.

بیشتر مطالعاتی که تاکنون روی اثرات نانومواد بر بدن انجام شده به‌صورت آزمایشگاهی روی حیوانات بوده است اما در این پروژه محققان به سراغ کارگرانی رفتند که در معرض نانومواد بودند. معمولا نانومواد از طریق استنشاق وارد ریه کارگران می‌شود اما اطلاعات کافی برای بررسی این فرآیند وجود دارد.

در این مطالعه محققان نشان دادند که هیچ نشانه‌ای از تاثیر منفی نانومواد روی کارگران وجود ندارد اما سطح آنزیم آنتی‌اکسیدان گلوتاتیون پراکسیداز و سوپراکسید دسموتاز در آن‌ها افزایش یافته است.

محققان نتیجه می‌گیرند که مطالعات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا قرار گرفتن در معرض غلظت‌های بالا از نانوذرات در دوره‌های زمانی طولانی‌مدت می‌تواند عوارض جانبی برای سلامتی داشته باشد یا خیر.


کد مطلب: 49451

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49451/عوارض-جانبی-نانومواد-کارگران-معرض-دیده-نشده

میگنا
  https://www.migna.ir