دوشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۸ - 24 Feb 2020
تاریخ انتشار :
شنبه ۵ بهمن ۱۳۹۸ / ۰۷:۰۶
کد مطلب: 49505
۱

17 راهکار برای بازگرداندن شادی به زندگی

17 راهکار برای بازگرداندن شادی به زندگی
میگنا: تحقیقات نشان می‌دهد که تنها 10% یعنی بخش کوچکی از احساس شادی و خوشبختی به وضعیت فرد بستگی دارد و مابقی اکتسابی است، این یعنی همه می‌توانند شاد و خوش‌حال باشند. بخش بزرگی از احساس خوشبختی به طرز فکر و نحوه زندگی انسان‌ها بستگی دارد، با یادگیری عناصر اصلی شادی می‌توانیم برای شادتر زندگی کردن به خودمان کمک کنیم.

راهکارهایی برای داشتن زندگی شادتر :
1. تمرکز روی نقاط مثبت
برای داشتن یک زندگی سراسر شاد باید چشم‌هایتان را به‌ روی نقاط منفی ببندید و روی نقاط مثبت زندگی تمرکز کنید. روزی دو دقیقه به نکات مثبت زندگی خود فکر کنید، این کار را سه بار در طول روز و به مدت 45 روز تکرار کنید. با این تمرین مغز شما به‌طور خودکار یاد می‌گیرد که روی نقاط مثبت تمرکز بیشتری داشته باشد. یک شعار مثبت برای روزتان انتخاب و با خودتان تکرار کنید مانند امروز روز خوبی خواهد بود.


2. جشن گرفتن موفقیت های کوچک
زندگی پر از فراز و نشیب است، ممکن است موفقیت‌های بزرگی در طول زندگی نداشته باشیم ولی سرشار از پیروزی‌ها و موفقیت‌های کوچک است که باید برای آن‌ها وقت گذاشته و جشن بگیریم. 

3. تعادل بین کار و زندگی
ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا به این کار عادت کنید ولی باید بدانید که ایجاد تعادل در زندگی باعث کاهش استرس و به بهبود عملکرد ذهنی و رضایت از خود و نهایتاً احساس شادی در زندگی منجر می‌شود.

4. خلاق باشید
مطالعات نشان می‌دهد که شرکت در فعالیت‌های خلاقانه به‌طور منظم باعث خوشحالی و شادی در شما می‌شود. افراد خلاق در زندگی شور و شوق بیشتری داشته و احساس خوشبختی بیشتری می‌کنند. فعالیت‌های خلاقانه‌ای مثل نوشتن، نقاشی، موسیقی و ...
 
5. کمال‌گرا نباشید
اغلب انسان‌ها برای رسیدن به کمال و نشان دادن خود به بهترین شکل ممکن تلاش می‌کنند. برای اینکه واقعاً خوشبخت و شاد زندگی کنید باید بپذیرید که نواقص بخشی از زندگی است و کمال غیرممکن است.

6. اشتغال در شغل مورد علاقه
اگر از شغلی که دارید راضی نباشید هرگز احساس شادی نخواهید کرد. بهترین سال‌های زندگی خود را با داشتن شغلی که از آن لذت نمی‌برید هدر ندهید حتی اگر حقوق و مزایای خوبی بابت آن دریافت می‌کنید. مشغول به کاری شوید که به شما انگیزه داده و رضایت شغلی و ضریب شادی‌تان را بالا ببرد.

7. عاقلانه خرج کردن
این تصور که هر چه پول بیشتری داشته باشیم شادتریم اشتباه است. در واقع باید بدانیم چگونه پول خود را درست و به‌موقع و عاقلانه خرج کنیم. شادی مربوط به دارایی‌های مادی از بین می‌روند؛ اما تجربیات به ما کمک می‌کنند که اهداف و احساسات خود را در زندگی تعریف کنیم. خرج کردن پول برای سفر و کسب تجربیات جدید، تجربه خوردن غذاهای مختلف، کنسرت‌ رفتن و ... می‌تواند ما را شادتر کند زیرا ما این تجربیات را با دیگران به اشتراک می‌گذاریم. 

8. زندگی در لحظه
افکار و احساسات ما اغلب در گذشته و یا آینده سیر می‌کنند اما واقعیت همان چیزی است که در لحظه تجربه می‌کنیم. برای زندگی در زمان حال تلاش کنید تا درک عمیق‌تری از زندگی خود داشته باشید.

 9. قدردانی 
به دنبال قدردانی در زندگی روزانه خود باشید، قدردانی از آنچه در زندگی به دست آورده‌اید. سپاس گذاری و قدردانی از تمام چیزهایی که دارید باعث حس خوشبختی، شادی و رضایت بیشتر می‌شود. با قدردانی درک بهتری از زندگی پیدا خواهید کرد و به تبع آن ناراحتی‌ها، اضطراب و افسردگی نیز کمتر می شود.

10.  سخاوتمندی
در صرف زمان و پول خود بخشنده باشید و آن‌ها را به نیازمندان و کسانی که دوستشان دارید هدیه دهید. کسانی که زندگی سخاوتمندانه‌ای دارند و از این دو دارایی برای دیگران نیز هزینه می‌کنند از سلامتی بیشتری برخوردارند، بخشش به انسان حس خوبی داده و باعث کاهش استرس و فشارخون می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که تنها 10% یعنی بخش کوچکی از احساس شادی و خوشبختی به وضعیت فرد بستگی دارد و مابقی اکتسابی است، این یعنی همه می‌توانند شاد و خوش‌حال باشند.

11. گوش دادن موسیقی
گوش دادن موسیقی تا حدودی منجر به احساس بهتر و بالا رفتن روحیه ما می‌شود، گوش دادن موسیقی باعث می‌شود که مغز با آزاد کردن دوپامین حس لذت و شادی ایجاد کند. افرادی که موسیقی گوش‌ می‌دهند شادتر از افراد دیگر هستند.

12.  خودتان باشید
یکی از بهترین کارها برای افزایش شادی این است که فقط خودتان باشید این بدان معناست که وابسته تأیید کسی نباشید و خود واقعیتان را بپذیرید، برای این‌کار زمانی را صرف خودشناسی کنید تا از وجود خودتان لذت ببرید. 

13.  مقایسه ممنوع
دست از مقایسه بردارید و از مقایسه داشته‌های خود با دیگران خودداری کنید. استفاده بیش‌ازحد از شبکه‌های اجتماعی باعث مقایسه کردن زندگی خود با دیگران و ایجاد حس نارضایتی از زندگی می‌شود.
 
14.  نگران نباشید
نگرانی مداوم بیش از همه‌چیز باعث ایجاد اضطراب و ذهن را گرفتار می‌کند. درست است که نگرانی به‌اندازه تا حدی لازم است و از اتفاقات بد جلوگیری می‌کند اما حقیقت این است که هنگامی‌که نگران هستید نمی‌توانید شادی و یا حتی رضایت را تجربه کنید.

15.  ارتباط با افراد شاد
حتماً برای شما هم پیش‌آمده که پس از معاشرت با برخی از افراد غمگین شوید، احساسات می‌توانند از فردی به فرد دیگر منتقل شده و مسری باشند بنابراین هر چه بیشتر با افراد غمگین ارتباط برقرار کنیم، احساسات و رفتارهای ما نیز با آن‌ها هماهنگ می‌شود. یکی از رازهای شادی بلندمدت معاشرت با افراد شاد است.

 16.  پناه بردن به طبیعت
مطالعات نشان داده است که هر چه زمان بیشتری را در طبیعت بگذرانیم احساس شادی بیشتری خواهیم داشت، ارتباط با طبیعت نقش مثبتی در حفظ سلامت روانی افراد دارد.

17.  یادآوری خاطرات شاد
بیشتر مردم از یادآوری خاطرات نوستالژیک لذت می‌برند، یادآوری گذشته به ما کمک می‌کند تا دوباره احساس عشق، موفقیت و... را تجربه کنیم. گذشته هویت ما را تعریف کرده و شکل می‌دهد. زمانی که خاطرات خوش گذشته را به یاد می‌آوریم می‌توانیم اعتمادبه‌نفس خود را افزایش داده و با اطرافیان احساس نزدیکی بیشتری کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا دکتری خواندن غالباً هدر دادن وقت است؟
كرونا  کنکور دکتری 99 را هم به تعویق انداخت!
چند درصد مردم بی‌خوابی را تجربه می‌کنند؟
باورهای غلط درباره‌ تخم‌مرغ که لازم است بدانید
شايد شخصي آنقدر ميل به درك شدن دارد، ميل به دوست داشته شدن ندارد