کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آیا جنسیت بر تجربه تنهایی در میانسالی تأثیر دارد؟

خبرگزاری ایسنا , 6 بهمن 1398 ساعت 23:51

افراد طی زندگی خود به تدریج تنهاتر می‌شوند و تفاوت‌های جنسیتی نیز در این تنهایی نقش دارند.


میگنا: به گزارش نیوز، تحقیقات جدید به بررسی تنهایی در میانسالی و سالمندی پرداخته است و نشان می‌دهد که تنهایی با بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد. زندگی انسان با روابط اجتماعی گسترده آغاز می‌شود، اما با گذشت زمان، دوستی‌ها کمتر شده، افراد درگیر زندگی خود می‌شوند و دوستان و آشنایان کمتری پیدا می‌کنند.

محققان اظهار کردند: مسیر تنهایی در میانسالی و سالمندی به جنسیت فرد بستگی دارد، مردان معمولا در دوران میانسالی و زنان در پیری این احساس را بیشتر تجربه می‌کنند.

محقق ارشد این تحقیق تیلمان وون سوست از دانشگاه اسلو نروژ و همکاران وی، اظهار کردند: تنهایی معمولا واکنشی به تناقض بین کمیت و کیفیت مطلوب زندگی اجتماعی و روابط واقعی اجتماعی است.

محققان افزودند: تفاوت جنسیتی در روند تنهایی افراد در سنین مختلف مشاهده می‌شود، زنان از 40 تا 80 سالگی با افزایش مداوم تنهایی روبروهستند و این در حالی است که تنهایی مردان از منحنی یو شکل(U) پیروی می‌کند که بیشترین تنهایی در سن 40 و 80 سالگی است و بین این سنین، کمتر است.

در این مطالعه، بیش از 5000 بزرگسال نروژی مورد سنجش قرار گرفتند و پاسخ سؤوالات آنان درباره نگرش و انتظارات نسبت به پیری بررسی شد. این مطالعه در دو سال 2002 و 2007 انجام شد.

محققان گفتند: "شرایط اجتماعی و محیطی در ایجاد تنهایی در مراحل بعدی زندگی نقش دارد. ناتوانی و نداشتن همسر با میزان بالاتر از تنهایی همراه است."

علاوه بر این، افردای که ویژگی‌های شخصیتی مانند ثبات عاطفی و برون‌گرایی دارند، از تنهایی کمتری در دوران پیری رنج می‌برند.

نتایج این تحقیق درباره پیشرفت تنهایی در طول عمر، در نشریه Personality and Social Psychology ارائه شده است.


کد مطلب: 49526

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49526/آیا-جنسیت-تجربه-تنهایی-میانسالی-تأثیر

میگنا
  https://www.migna.ir