پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۲:۳۱
کد مطلب: 49590
۱
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه مازندران:

خانم‌ها ۲ برابر آقایان افسرده می‌شوند

خانم‌ها ۲ برابر آقایان افسرده می‌شوند
میگنا: حبیب‌الله نادری با بیان اینکه افسردگی یک بیماری روانی است که می‌تواند در بین افراد باعث احساس غم و اندوه مداوم و شدید شود، اظهار کرد: گاهی وقت‌ها غم و افسردگی‌ها ممکن است مشکلاتی را به همراه داشته باشند.

وی تصریح کرد: در حقیقت افسردگی اسیر افکار منفی و مشکلات گذشته است.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه مازندران با اشاره به اینکه علائم این نوع بیماری خستگی جسمی، افزایش خواب و کاهش انرژی است، گفت: گاهی اوقات افسردگی بی ارزشی و درماندگی، نا امیدی مطلق نسبت به آینده و از دست دادن علاقه و فعالیت‌های لذت زندگی را در بین فرد ایجاد می‌کند که دلایل آن به عوامل ژنتیکی، ارثی، جسمی، روانی و محیط بستگی دارد.

نادری افزود: معمولا کسانیکه تجربیات آسیب زننده در دوران کودکی را دارند با وجود یک مشکل جدی ممکن است دچار افسردگی شوند.

وی با اشاره به اینکه بیشترین افسردگی مربوط به از دست دادن همسر بر اثر فوت یا طلاق بوده است، ادامه داد: معمولا خانم‌ها بعداز طلاق دچار افسردگی بیشتری می شوند و آقایان برای رهایی از این مشکل به سمت انحرافات دیگر نظیر مواد مخدر و غیره می روند که این مشکلات آسیب های دیگری را در پی خواهد داشت.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه مازندران راه‌های پیشگیری از بیماری افسردگی را چنین عنوان کرد: امروزه در کشور ما داروهای فراوانی برای درمان افسردگی وجود دارد که ما معتقدیم استفاده از این داروها در گام  اول باید با تجویز پزشک صورت گیرد.

نادری بیان کرد: استفاده از داروها برای بیماری افسردگی صرفا فقط می‌تواند شدت این بیماری را کاهش داده و در نهایت آن را کنترل کند و کسانیکه این داروها مصرف می‌کنند باید در مصرف آن دقت لازم را داشته باشند چراکه مصرف زیاد از این دارو ها اعتیاد آور بوده است.

وی ادامه داد: استفاده از داروهای افسردگی باید کنترل شده، با تجویز پزشک و همراه با روان درمانی در یک دوره چند ماهه صورت گیرد تا مصرف داروی آن به نقطه صفر برسد.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه مازندران یادآور شد: علاوه بر استفاده کردن داروها عواملی نظیر کنترل استرس و اضطراب، ورزش کردن، رژیم غذایی سالم و برقراری روابط اجتماعی و دوستی می تواند گام موثری در پیشگیری از بیماری افسردگی باشند.

نادری با اشاره به اینکه افزایش علاقه اجتماعی برای درمان خیلی از بیماری ها موثر است، گفت: عواملی نظیر اشتغال، صله رحم، تشکیل خانواده نقش تعیین کننده‌ای در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند.


کاهش طلاق بهترین برنامه قوه قضائیه است
وی در خصوص کاهش طلاق در کشور چنین  تصریح کرد و گفت: کاهش طلاق برنامه‌ای بوده که از سوی قوه قضاییه در حال انجام است که یک امر بسیار موثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهد بود.

عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه مازندران افزود: این برنامه به گونه‌ای است که مشاوره پیش از ازدواج باید الزام داشته باشد یعنی قبل از اینکه عقدی از سوی زوج‌ها صورت گیرد باید  به کلینیک های روانشناسی مراجعه شود.

نادری نقش خانواده را در تعیین تربیت فرزندان مهم برشمرد و تصریح کرد: خانواده‌ها باید در تربیت فرزندان دقت لازم را انجام دهند و نظارت کلی بر آن‌ها داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت سبک فرزندپروری مقتدرانه می‌تواند راهکاری باشد تا فرزندان به سمت اعتیاد نروند بنابراین رفتار پدر و مادر آن چه که باشد بر رفتار فرزندان همان اندازه اثرگذار خواهد بود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
در نهان به آنان دل می بندیم ؛ که دوستمان ندارند و در آشکار از آنان که دوستمان دارند غافلیم شاید این است دلیل تنهایی ما... دکتر علی شریعتی