پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ / ۲۰:۱۴
کد مطلب: 49602
۱

"آنفلوآنزا" کشنده‌تر از کروناست!

"آنفلوآنزا" کشنده‌تر از کروناست!
ویروس مرس از خانواده‌ کرونا در سال 2012 در عربستان سعودی و سپس در کشورهای دیگر در خاورمیانه، آفریقا، آسیا و اروپا ظاهر شد که در اثر آن حدود 858 نفر جان خود را از دست دادند؛ با وجود نزدیک‌ بودن مرس، بسیاری از ما حتی نامش را هم نشنیده‌ایم!
 
اعلام وضعیت هشدار توسط سازمان بهداشت جهانی
در اوایل سال 2020، به‌دنبال شیوع بیماری در دسامبر 2019 در چین، سازمان بهداشت جهانی یک نوع جدید کروناویروس را شناسایی کرد؛ بیشتر ویروس‌های کورو به همان شیوه ویروس‌های سرماخوردگی، یعنی از طریق سرفه و عطسه، دست زدن به دست یا صورت فرد آلوده یا لمس کردن وسایل افراد آلوده منتقل می‌شوند هر فرد به­‌طور متوسط حداقل یک­بار در زندگی خود به یک عفونت کورو ویروسی مبتلا می‌شود؛ سازمان جهانی بهداشت با توجه به مرگ‌ومیرهای ناشی از این ویروس وضعیت اضطراری اعلام کرده است.

جنگ بیولوژیکی مسبوق به سابقه
جنگ بیولوژیکی به‌معنی استفاده از عوامل بیولوژیکی اعم از باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و فراورده‌های آنها به‌منظور اهداف خصمانه برای کشتن یا ناتوان کردن انسان‌ها، جانوران یا گیاهان است.
حمله‌ی بیولوژیکی مسبوق به سابقه است؛ "شیروایشی" ژاپنی که در جریان آزمایش‌های پزشکی جان 3000 نفر آدم را گرفت، همان شخصی است که در سال 1955 دولت آمریکا اعتراف کرده که به او پیشنهاد داده در قبال در اختیار قرار دادن اطلاعات مربوط به تحقیقات به آنها حق مصونیت از تعقیب دهد.

ادعای شیوع از آزمایشگاه‌های بیولوژیکی چین
اتهامات بیولوژیکی یکی از راهبردهای تبلیغاتی کشورهاست؛ مثلاً در حمله‌ی سال 2003 آمریکا به عراق بسیار بر روی تسلیحات این چنینی مانور داده شد.

در جریان پیدایش و توسعه‌ «کرونا»، رسانه‌های آمریکایی مدعی شده‌اند که کرونا به‌صورت عمدی یا ناخواسته توسط آزمایشگاه پیشرفته‌ای در ووهان شکل گرفته است؛ نیویورک‌تایمز مدعی شده که شیوع ویروس می‌تواند به یک آزمایشگاه نظامی در ووهان مرتبط باشد؛ تنها منبع خبر این روزنامه برای طرح ادعایش نیز یک افسر سابق اطلاعاتی اسرائیل است!

رادیو تگزاس هم مدعی شد که اداره‌ بیولوژیکی چین در این حادثه نقش داشته است؛ منبع بیان کننده‌ این ادعا هم همان شخصی است که در سال 2017 در رادیو اسپوتنیک روسیه مدعی شده بود مسکو در حال انتقال توانایی سلاح‌های شیمیایی به کشورهای مسلمان است.

ادعای دیگری هم مطرح شده که می‌گوید محققان کانادایی این ویروس را برای انجام یک‌سری آزمایش‌ها به چین فروخته‌اند! منشاء این ادعا به فردی باز می‌گردد که سابقاً توسط ناتو مسئولیت تبلیغاتی در قسمت سوریه و روسیه را بر عهده داشته است.

فرضیه‌ای که ویروس کرونا را با انجام آزمایش­های بیولوژیکی مرتبط می­داند، حدود 6000 بار در فیس‌بوک به اشتراک گذاشته می‌شود؛ در سال 2003 هم این فرضیه مطرح شد که آیا بین بیماری سارس و تلاش‌های چین رابطه‌ای وجود دارد؟

در مقابل، دانشمندان روسی گفته‌اند که ایالات متحده این ویروس را ایجاد کرده است و این امر باعث بی‌ثباتی اقتصاد چین و در عین حال سود کلان برای شرکت‌های داروسازی آمریکا خواهد شد.


کرونا خطرناک‌تر از آنفلوآنزا نیست
در حالی تصاویر رسانه‌ای به‌سرعت در حال مخابره است و کشورها در حال اتخاذ تدابیر امنیتی هستند که برخی معتقدند، این بیماری خطرناک‌تر از آنفلوآنزا نیست و اتفاقاً آنفلوآنزا کشنده‌تر از کروناست؛ از سوی دیگر برخی گزارش‌های رسمی حکایت از این دارد که اکثر مرگ‌ها در سنین بالای 50 سال رخ داد که به نظر می‌رسد درگیر بیماری‌های دیگری هم بوده‌اند؛ باید بدانید در ایالات متحده آمریکا در فصل آنفلوآنزا 83 درصد مرگ‌های رده‌ سنی 65 سال به علت این بیماری بوده است.

جنگ رسانه‌ای علیه چین
به نظر می‌رسد چینی‌ها بیشتر از اینکه درگیر کرونا باشند، درگیر یک جنگ تمام عیار رسانه‌ای شدند که در آن "ترس" برجسته‌سازی شده است؛ مثلاً کاربری در فضای شبکه اجتماعی شروع به مدل‌سازی کرده و نموداری را هم نشان می‌دهد که بر اساس آن 11 میلیون نفر ممکن است درگیر این بیماری شوند و احتمال مرگ 800 هزار نفر وجود دارد.

مردم دروغ را باور می‌کنند
در پایان بهتر است از 30 اکتبر سال 1938 یاد کنیم که در آن، اورسن ولز از رادیو اعلام کرد که مریخی‌ها به نیوجرسی حمله کرده‌اند! در آن زمان بسیاری از شنوندگان رادیو که خبر را باور کرده بودند، وحشت‌زده از خانه‌های خود خارج شدند اما بعداً مشخص شد این اخبار ساختگی بوده است.

بی‌تردید شیوع و مقابله با هر بیماری مُسری که می‌تواند پیامدهای جانی برای جوامع انسانی داشته باشد، باید جدی گرفته و برای ریشه‌کنی آن تدبیر شود اما برجسته‌سازی ترس و باورمندی آن توسط مردم که گاهاً از ترفندهای تبلیغاتی جریانات و کشورهای سودجو است، موجب خدشه‌دار شدن امنیت روانی جامعه می‌شود که در قضیه‌ی کرونا توان فلج‌کردن اقتصاد کشور چین را خواهد داشت و مهم‌تر از همه باید به این سؤال اندیشید که آیا می‌توان علت برجسته‌سازی این خبر در مقطع زمانی را مرتبط با "معامله قرن" دانست؟
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.