جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱ مهر ۱۳۹۰ / ۱۹:۱۱
کد مطلب: 4980
۰
۱

حال و هوای معلمان بازنشسته؛ معلمانی که 30 سال پای تخته گچ خوردند

گرد سپیدی روی موهایش جا خوش کرده‌ است؛ رک و راست سخن می‌گوید و زمانی که از خاطرات دوران معلمی‌اش حرف به میان می‌آید، آنقدر هیجان‌زده می‌شود که انگار تمام صحنه‌های آن زمان مقابل چشمانش نقش می‌بندد.
 به گزارش فارس از بیرجند، روی صندلی بنگاه معاملات مسکن خود نشسته و گرد سپیدی روی موهایش جا خوش کرده‌ است؛ رک و راست سخن می‌گوید و زمانی که از خاطرات دوران معلمی‌اش حرف به میان می‌آِید، آنقدر هیجان‌زده می‌شود که انگار تمام صحنه‌های آن زمان مقابل چشمانش نقش می‌بندد.
وقتی سخن به شاگردانش می‌رسد انگار در مورد عزیزترین فرزندانش سخن می‌گوید؛ حس دلتنگی غریبی در پس همه سخنانش پیداست انگار با پرسش‌ها به سال‌های دور دهه 50 که سال‌های ابتدایی خدمتش در پست معلمی بوده، برمی‌گردد.
غلامرضا مخملباف فرهنگی بازنشسته‌ای است که از سال 53 خدمت معلمی‌اش را از روستاهای خواف که آن زمان یکی از بخش‌های تربت‌حیدریه بود، آغاز کرد و این سال آغاز برهه‌ای مهم از زندگی او بود که وی امروز از آن دوران به نیکی یاد می‌‌کند.
وی 17 سال از خدمت معلمی‌اش را در روستاهای استان گذرانده و بر خلاف خیلی از معلمان امروزی که دنبال انتقالی به مناطق شهری هستند، نبود و بیش از نیمی از دوران خدمت خود را در مناطق روستایی گذراند.
وی در مورد خاطره نخستین روز مدرسه خود اظهار داشت: من دوران دبستان خود را در مدارس زاهدان بودم و روز اول مدرسه در حیاط نشسته بودم که زنگی به صدا درآمد؛ در حیاط ماندم و نسبت به زنگ بی توجه بودم چون معنی نواختن این زنگ را نمی‌فهمیدم اما با راهنمایی معلمم به کلاس رفتم و امروز که 30 سال از عمرم را با همین زنگ کلاس و تفریح‌ها گذراندم به خاطره آن روزم می‌خندم.
 
*دلم برای روزهای معلمی تنگ شده است وقتی از وی می‌پرسم آیا تاکنون شاگردانت را کتک زدی با صلابت و صداقت خاصی پاسخ می‌گوید: خیلی زیاد شاگردانم از من کتک خوردند اما هیچ وقت محکم نمی‌زدم و بیشتر گوش شاگردانم را می‌پیچاندم ولی امروز که همین افراد را می‌بینم از من تشکر می‌کنند و به من احترام می‌گذارند.
مخملباف ادامه داد: البته برخی از شاگردانم نیز وقتی مرا می‌بینند بی‌اعتنا از کنارم رد می‌شوند.
وقتی درباره حال و هوایش در ایام بازگشایی مدارس ‌پرسیده می‌شود، بغض می‌کند و در پاسخ می‌گوید: من هرسال روز اول مهر به یاد دوران خدمتم جلوی مدرسه می‌ایستم و یاد و خاطرات گذشته خود را زنده می‌کنم چرا که دلم برای آن روزها تنگ‌ شده است. *18 سال از دوران خدمتم را در روستاها بودم فاطمه محبی، یکی دیگر از فرهنگیان بازنشسته استان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در بیرجند با بیان اینکه سه سال پیش بازنشسته شده است، اظهار می‌دارد: من 30 سال پای تخته گچ خوردم و الان هم به درجه بازنشستگی نائل آمدم.
وی می‌افزاید: 18 سال از دوران خدمتم را در روستاهای بخش خوسف و بخش مرکزی بیرجند گذراندم که دوران بسیار سختی بود چرا که مسیر رفت‌و‌آمد ما طولانی بود و اسکان در روستاها نیز برای من مقدر نبود ولی الان بهترین خاطرات و بهترین شاگردان من مربوط به همان مناطق روستایی هستند.
وی در مورد خاطره نخستین روز معلمی خود نیز می‌گوید: روز اولی که برای تدریس در مدارس یکی از روستاها در سر کلاس حاضر شدم استرس زیادی داشتم و تپق زیادی زدم ولی آن روز نیز به خیر گذشت.
این فرهنگی بازنشسته در مورد مشکلات فرهنگیان نیز سخن می‌گوید و ادامه می‌دهد: فرهنگیان بازنشسته بیمه طلایی ندارند و این مورد به رغم این است که ما ثبت‌نام کردیم.
محبی در پاسخ به این پرسش که چه حس و حالی در آغاز فصل بازگشایی مدارس دارد و آیا هنوز دوست دارد اول مهر به عنوان معلم به مدرسه برود، بیان می‌کند: در حال حاضر خانه را ترجیح می‌دهم چرا که در 30 سال خدمتم مشکلات زیادی را متحمل شدم و در این سن دیگر توانایی انجام این شغل را ندارم.
 
* ملاقات با دانش‌آموزان موفق دیروز خستگی 30 ساله را از تنم بیرون می‌کند زهره خاتم‌نژاد، یکی دیگر از معلمان بازنشسته استان نیز با بیان اینکه باید بیش از این به بازنشستگان رسیدگی شود، اظهار می‌دارد: ما 30 سال از بهترین دوران زندگی خود را صرف تربیت و آموزش فرزندان این مرز و بوم کردیم و الان نیز پشیمان نیستیم چرا که همین جمله که معلمی شغل انبیاست برای ما کافی است.
وی ادامه می‌دهد: من 19 سال از دوران خدمتم را در روستاهای دورافتاده بودم و هر چند سختی زیادی در این مدت کشیدم ولی بهترین خاطرات دوران تحصیل من مربوط به این زمان است. وی می‌افزاید: خیلی از دانش‌آموزانی که در آن دوران و در روستاها شاگرد من بودند امروز در پست‌های مختلف در استان مشغول به کار هستند و وقتی من این صحنه‌ها را می‌بینم سختی 30 سال تلاش را از ذهن می‌برم. *معلم سخت‌گیری بودم رضا علوی، یکی دیگر از فرهنگیان بازنشسته استان که هنوز هم کار تدریس را در قالب کلاس‌های خصوصی انجام می‌دهد نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس معلمی را بهترین و با ارزش‌ترین شغل می‌داند و می‌گوید: معلمی شغلی حساس است چرا که ما با ضمیر روشن دانش‌آموزان طرف هستیم و نحوه رفتار ما برای همیشه در ذهن این افراد ثبت می‌شود.
وی اضافه می‌کند: من در دوران تدریس خود معلمی سخت‌گیر بودم و به راحتی با دانش‌آموزان کنار نمی‌آمدم ولی امروز که شاهد موفقیت برخی از این افراد هستم نه تنها از من گلایه نمی‌کنند بلکه به خاطر آن سخت‌گیری‌ها از من تشکر هم می‌کنند.
وی با بیان اینکه بیش از 10 سال است بازنشسته شدم، می‌افزاید: خیلی از مواقع دلم برای آن روزها تنگ می‌شود و دوست دارم باز هم در این کسوت به جامعه خود خدمت کنم چون هنوز هم احساس می‌کنم دینی بر گردنم وجود دارد که باید ادا کنم.
‌علوی یکی از خاطرات شیرین و در عین حال تلخ خود را مربوط به شهید شدن یکی از شاگردانش می‌داند و اظهار می‌دارد: در دوران جنگ یکی از بهترین شاگردان من به جبهه رفت و چند ماه بعد خبر شهادتش را در مدرسه به ما دادند هم خوشحال بودم و هم به خاطر از دست دادنش ناراحت بودم. * بیمه طلایی بازنشستگان هنوز اجرایی نشده است حسن صلاحی، معاون پشتیبانی و توسعه منابع آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس و در ارتباط با مشکلات فرهنگیان بازنشسته اظهار می‌دارد: تاکنون بیمه طلایی فرهنگیان برای بازنشستگان اجرایی نشده است و اقدامات اولیه برای این کار در سطح وزارتخانه انجام شده ولی تا این لحظه هنوز عملیاتی نشده است. وی ادامه می‌دهد: دلیل اصلی این کار نیز عدم استقبال خود بازنشستگان است چرا که هنوز به تعداد کافی و مورد نظر ثبت‌نام نکردند و رایزنی‌ها در این مورد هنوز ادامه دارد و قرار است که با شرکت آتیه‌سازان این قرارداد امضا شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
بیمه (طلایی)آتیه سازان فرهنگیان بازنشسته را سرکار گذاشته وهرروز شرط جدید می گذارد ؛ ازبالا بردن تعرفه 5000هزار تومانی به 7500تومان گرفته تا شرط ثبت نام حداقل 650هزار نفر وغیره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
خدايا،ميشه چند لحظه وقتتو بگيرم! اين دفعه چيزي ازت نمي خوام! فقط مي خوام  خيلي ساده بگم: ممنون براي همه چيز...