پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۰۸:۳۵
کد مطلب: 49828
۲

شما بیماری کرونا ندارید، هیپوکندریازیس دارید!

فربد فدایی
شما بیماری کرونا ندارید، هیپوکندریازیس دارید!
میگنا: در شرایط جاری با توجه به اهمیتی که به بیماری کرونا داده شده است، بسیاری از مردم نشانه‌های این بیماری را که آموخته‌اند در خود احساس می‌کنند، اما این احساس با واقعیت منطبق نیست و خیلی از اوقات ممکن است افراد در مورد نشانه‌های بیماری اطلاعات نادرستی داشته باشند و جالب اینجاست که برخی همان اطلاعات نادرست را در خود به‌عنوان نشانه‌های بیماری احساس می‌کنند.
 
برای نمونه فرض کنید به کسی گفته باشند که نشانه‌های بیماری کرونا، دل درد و پایین آمدن درجه حرارت بدن است. این فرد همین نشانه‌ها را در خود احساس می‌کند. باید دانست در بین عموم مردم برخی افراد هستند که نوعی بیماری به‌نام هیپوکندریازیس (hypochondriasis) یا خودبیمار انگاری دارند. علت اینکه این نام گذاشته شده این است که عموماً این افراد در ناحیه تحتانی شکم خود و خیلی از اوقات سمت راست بدن احساس بیماری می‌کنند، این ناحیه از بدن هیپوکندر نامیده می‌شود.
 
این افراد هرگونه وضعیت طبیعی یا هرگونه تغییر جزئی وضعیت بدنی را دلیل بیماری می‌دانند. برای نمونه این گونه افراد اگر احساس تپش قلب می‌کنند، چیزی که به طور معمول برای انسان پیش می‌آید، سریعاً به متخصص قلب مراجعه می‌کنند چون فکر می‌کنند بیماری قلبی دارند. این قبیل بیماران در مواردی که همه‌گیری بیماری به وجود می‌آید، بسیار مستعدتر از سایرینی هستند که همان نشانه‌ها را در خود ببینند.

دسته دیگر بیماران وسواسی هستند که آنان نیز در این شرایط که توصیه به رعایت بهداشت و شستن دست‌ها می‌شود، کار را از حد می‌گذرانند و به‌صورت غیرعادی در هر ساعت 7 تا 8 بار دست‌ها را می‌شویند. بهترین توصیه این است که افراد راجع به زوایای بیماری و زمینه‌های آن و همین طور مسائل روانی که سبب احساس بیماری به‌صورت ناهنجار می‌شود، اطلاعات دقیق و علمی داشته باشند. چنانچه مردم احساس کنند که مقامات بهداشتی کار خود را به درستی انجام می‌دهند، از نگرانی آنها کاسته خواهد شد. چیزی که متأسفانه در چند ماه گذشته دچار نقصان شده است. وجود پزشک خانواده که بیمار او را می‌شناسند و اعتماد دارند هم می‌تواند اطمینان بخش این دسته از بیماران باشد. باید توجه داشته باشیم که هر موقع انسان با اضطراب یا افسردگی همراه باشد، دستگاه ایمنی بدن او هم ضعیف می‌شود و در این شرایط بدن به راحتی مهیای پذیرش انواع بیماری‌ها خواهد بود.
 
**دکتر فربد فدایی- روانپزشک
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .