سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۳
کد مطلب: 49832
۰

مغز افراد مبتلا به شیزوفرنی، چه تفاوتی با مغز افراد سالم دارد؟

مغز افراد مبتلا به شیزوفرنی، چه تفاوتی با مغز افراد سالم دارد؟
میگنا: این مطالعه‌ جدید، توسط کالج سلطنتی و کالج پادشاهی لندن انجام شده است و در آن از روش تصویربرداری پیشرفته‌ی PET استفاده شده است تا نشان دهند، سطح پروتئین SV2A در مغز افراد مبتلا به شیزوفرنی، کمتر از افراد عادی است. این پروتئین در بین سیناپس‌های مغزی یافت می‌شود و دانشمندان معتقدند که می‌تواند نحوه‌ ارتباطات سلول‌های مغزی با یکدیگر را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر سطح این پروتئین در مغز پایین باشد، سیناپس‌ها ارتباطات خود را از دست می‌دهند و همین حالت یکی از عوامل کلیدی ابتلا به بیماری شیزوفرنی است. پروفسور «اولیور هووز» از کالج پادشاهی لندن، می‌گوید: «ما برای اولین بار توانستیم نشان دهیم که سطح پروتئین‌ موجود در سیناپس‌ها در افراد مبتلا به شیزوفرنی پایین است. بنابراین می‌توان گفت که از دست رفتن سیناپس‌ها است که باعث ابتلا به شیزوفرنی می‌شود. بنابراین باید به دنبال‌ درمان‌های جدید برای شیزوفرنی باشیم. پروتئین SV2A می‌تواند هدف خوبی برای بازیابی عملکردهای سیناپس‌ها باشد.»

اگرچه این فرضیه که عدم عملکرد مناسب سیناپس‌ها و پروتئین SV2A مسئول به‌وجود آمدن شیزوفرنی هستند، از دهه‌ی ۱۹۸۰ تا کنون مطرح شده است و دانشمندان در مطالعات گذشته فقط توانسته‌ بودند این موضوع را در افراد مرده به اثبات برسانند، ولی در این مطالعه‌ی جدید، این موضوع برای انسان‌های زنده نیز به اثبات رسیده است.

دانشمندان برای انجام این مطالعه ۱۸ فرد مبتلا به شیزوفرنی را به همراه یک گروه کنترلی ۱۸ نفری دیگر مورد بررسی قرار داده‌اند. دستگاه PET مورد استفاده در تصویربرداری از مغز افراد، توانایی بالایی در تولید تصاویر سه‌بعدی از درون بدن انسان دارد. بررسی‌ تصاویر تهیه شده نشان داده است که سطح SV2A در افراد مبتلا به شیزوفرنی، پایین‌تر از حد معمول است و این کاهش سطح در قسمت پیشانی مغز، بیشتر قابل مشاهده است. این قسمت از مغز در واقع جایی است که فرآیندهای برنامه‌ریزی در آنجا، پردازش می‌شوند. شکی وجود ندارد که افراد مبتلا به شیزوفرنی در کارهایی که شامل برنامه‌ریزی و به خاطر سپردن مسائل است، مشکل دارند.

این مطالعه می‌تواند منجر به یافتن راهی جدید برای درمان این افراد شود. دکتر «الیس اونوردی» به‌عنوان یکی از محققین این مطالعه، می‌گوید: «شیزوفرنی فرد مبتلا را بسیار ناتوان می‌کند و گزینه‌های درمانی محدودی نیز برای آن وجود دارد. باید مطالعات بیشتری روی مغز انسان انجام شود تا دقیق‌تر بفهمیم که این بیماری چگونه ایجاد می‌شود. داشتن تصاویری که از طریق آن‌ها بتوان تفاوت مغز انسان‌های مبتلا با انسان‌های دیگر را دید، گام بزرگی در جهت یافتن درمان برای این بیماری است.»
مرجع : مجله ایلیاد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
برای شنا کردن به سمت مخالف رودخانه قدرت و جرات لازم است وگرنه هر ماهی مرده ای هم می تواند از طرف موافق جریان آب حرکت کند.