جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۴
کد مطلب: 49871
۲

توصیه‌های روانشناسانه برای داشتن زندگی بهتر؛ سبک زندگی متناسب با شرایط کنونی باشد

توصیه‌های روانشناسانه برای داشتن زندگی بهتر؛ سبک زندگی متناسب با شرایط کنونی باشد
میگنا: مسعود حسین‌چاری به توضیحاتی درباره حفظ کیفیت زندگی در شرایط شیوع بیماری کرونا پرداخت و اظهار داشت:کیفیت زندگی افراد تابعی از سبک زندگی است، شرایط کنونی یک تغییر در سبک زندگی است که می‌توان به عنوان یک فرصت دیده شود نه تهدید. 
 
وی گفت: در این شرایط از برخی پدیده‌ها مثل ترس و غم که ممکن است منفی تلقی شود، می‌توانیم ارزیابی مثبتی داشته باشیم به طور مثال اگر کسی غم دیگران را بخورد ما ناراحت نمی‌شویم بلکه حتی آن را ارزشمند می‌دانیم. 

رئیس دانشکده تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز درباره استرس و تاثیر آن بر زندگی افزود:  داشتن میزانی از استرس که سبب شود فرد خودمراقبتی کند، خوب و مثبت است اما مشکل اینجاست که ما این شرایط را یک شرایط تهدیدزا تلقی کنیم و به لحاظ سبک زندگی آماده کنار آمدن با این تغییرات نباشیم. 

حسین‌چاری با بیان اینکه 2 واکنش دیگر در برخورد با چنین شرایطی ممکن است از افراد سر بزند، بیان کرد: واکنش نخست این است که  بیش از حد لازم و معمولی این شرایط را ترس‌آور و استرس‌زا تلقی کنیم، حالت دیگر این است که انکار کنیم. هر کدام از این حالت‌ها می‌تواند به بنیان خانواده و سبک زندگی آسیب بزند و زمانی که سبک زندگی آسیب دید حتما کیفیت زندگی نیز آسیب خواهد خورد. 

وی با بیان اینکه باید استرس را در حد بهینه و مطلوب بپذیریم، عنوان کرد: باید آگاهانه بدانیم که یک شرایط جدیدی است و ما باید براساس دانش و باور شرایط را بپذیریم، انکار نکنیم که خطری نیست بلکه بدانیم این خطر بستگی به رفتار ما دارد.

این استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه بیماری کرونا تا حد زیادی به سراغ ما نمی‌آید مگر اینکه با بی‌مبالاتی، عدم پیشگیری یا مراعات نکردن اصول بهداشتی مبتلا شویم، تصریح کرد: از لحاظ روانی تمرکز ما باید بر این باشد که این ویروس به سرعت منتشر می‌شود نه بر میزان خطرناک بودنش، همه دنیا می‌دانند که میزان مرگ‌ومیر در این بیماری از بسیاری بیماری‌های دیگر کمتر است. 

حسین‌چاری با اشاره به تاثیر رفتار والدین بر فرزندان گفت: والدین الگوی فرزندان هستند پس در این شرایط نیز کودکان رفتار والدین را تکرار می‌کنند، اگر والدین آرام، آگاه و به اندازه کافی هوشیار بودند می‌توانیم امیدوار باشیم که بچه‌ها نیز آرام و هوشیار باشند اما اگر کلافه باشند و بترسند فرزندان هم دچار کلافگی و ترس می‌شوند. از سوی دیگر اگر والدین بی‌خیال باشند و نکات بهداشتی را رعایت نکنند فرزندان هم همان بی‌خیالی را پیشه می‌کنند که در این صورت خطر نه تنها خانواده‌ها را بلکه کل جامعه را تهدید می‌کند. 
 
وی با بیان اینکه برای آموزش به کودکان باید از  زبان خاص استفاده شود، افزود: والدین باید با زبانی قابل فهم، واضح، آرام و با تکرار و در قالب بازی و نمایش و طنز اصول بهداشتی را به کودکان آموزش دهند تا ترس نیز بر کودکان غلبه نکند؛ این شرایط  فرصتی برای کودکان و والدین است که هم با یکدیگر بازی کنند و هم اصول بهداشتی بیشتر رعایت شود. 

رئیس دانشکده تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز درباره تعطیلی‌ مدارس و نحوه صحیح رفتار در این شرایط بیان کرد: متناسب با تغییر سبک زندگی باید برنامه‌ها، اهداف و عادت‌ها نیز تغییر کند، اگر والدین این تعطیلی را بخشی از سبک زندگی بدانند می‌توانند متناسب با آن اهداف تربیتی نیز لحاظ کنند در غیر این صورت دچار سردرگمی و تعارض می‌شوند. 

حسین‌چاری اظهار داشت: نخستین موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که این شرایط، زندگی ما را تغییر داده پس انتظارات و تعاملاتمان نیز باید تغییر کند، نباید تصور کنیم که این شرایط کوتاه مدت است و به زودی تمام می‌شود، ممکن است بنا به دلایل جهانی این شرایط طولانی‌تر شود پس والدین باید برای زندگی و فرزندانشان برنامه داشته باشند. 

وی با اشاره به شرایط کنونی و تاکید بر اینکه تفریح، خواب، بیداری و آموزش فرزندان نباید تحت تاثیر این شرایط قرار گیرد، گفت: والدین باید توجه داشته باشند کودکی که  در خانه درس می‌خواند مانند مدرسه نیست پس نباید سخت بگیرند و  انتظاراتشان در پیشرفت تحصیلی را نیز تعدیل کنند. 

رئیس دانشکده تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز با بیان اینکه والدین باید ساعت تفریح را برای فرزندان لحاظ کنند، ادامه داد: باید  سرگرمی‌های خانوادگی و شخصی در نظر بگیرند و فرزندان را به سمت بازی‌های کامپیوتری که تبعات بدی دارد، سوق ندهند. 

حسین‌چاری در پایان تاکید کرد: در شرایط کنونی باید سبک زندگی و عادت‌ها متناسب با شرایط باشد، انتظارات و سرگرمی‌ها متناسب با سبک جدید قرار گیرد تا کیفیت زندگی به نحو مطلوب حفظ شود. 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.