پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۲۲:۳۲
کد مطلب: 49902
۱

انتقاد از «بی‌خیالی» و داشتن حس «خوشگذرانی» در مقابل ویروس کرونا

انتقاد از «بی‌خیالی» و داشتن حس «خوشگذرانی» در مقابل ویروس کرونا
میگنا: دکتر اصغر کیهان‌نیا با اشاره به مشکلات پدید آمده ناشی از شیوع بیماری کرونا در جامعه گفت: مسئولین هر شهر یا استان حق دارند برای آن منطقه تدبیری بیندیشند و یکی از مشکلاتی که این روزها دامن‌گیر کشور شده است انتقال بیماری کروناست بنابراین مسئولین مجبورند به‌صورت غیرمستقیم منطقه تحت مدیریت خودشان را قرنطینه کرده و با تدابیری که اتخاذ کنند از ساکنین آن منطقه در برابر انتشار این بیماری مراقبت نمایند.

وی افزود: درست است که ورود مسافران به شهرهای مختلف به شهر مقصد کمک اقتصادی قابل‌توجهی می‌کند ولی بین کمک اقتصادی و سلامتی افراد باید اولویت را به‌سلامت داد.

این روانشناس اجتماعی با اشاره به اینکه برای ایجاد جو روانی آرام در اجتماع باید چند موضوع مهم را مورد توجه قرارداد گفت: نخستین موضوع این است که مسئولان باید با مردم باصداقت رفتار کنند و زمانی که مردم متوجه شوند که قصد و نیت مسئولان در هر سطح مدیریتی که قرار دارند، رویکرد حمایت از امنیت سلامت است، همکاری لازم را انجام می‌دهند.متأسفانه این حس اعتماد بین مردم و مسئولان از بین رفته است و تذکرات متعدد و مهم از طرف مردم نادیده گرفته می‌شود.

وی تصریح کرد: موضوع بعدی ناشی از به‌اصطلاح « بی‌خیالی » مردم است که موضوع را جدی نگرفته و با این تصور نادرست که گویا مرگ تنها برای همسایه است و بااحساس کاذب رویین‌تن بودن نسبت به جدیت موضوع این بیماری بی توجه شده‌اند.

این مشاور تأکید کرد : یک مسئله دیگر نگاه خوش‌گذرانی داشتن در تعطیلات است و افراد جامعه ما بلافاصله بعد از تعطیلی‌هایی که به هر دلیل اتفاق می‌افتد عازم مسافرت به شهرهایی مثل مناطق شمالی کشور می‌شوند.

کیهان‌نیا خاطرنشان کرد: برخی نمایش‌ها و تظاهرها از طرف افراد نوکیسه که از اقتصاد بیمار کشور به ثروتی رسیده و زندگی آن‌چنانی را از خود به نمایش می‌گذراند، ایجاد نوعی حس تبعیض، ناکامی  و محرومیت در افراد فرودست جامعه می‌کند و به واکنش‌هایی مثل مسافرت رفتن به هر قیمتی دامن می‌زند.

وی توضیح داد: مجموعه این عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهد و منجر به این می‌شود که در شرایط خاصی مثل اوضاع فعلی کشور، همه توصیه‌ها به عدم مسافرت و امثال این‌ها غالباً از طرف مردم نادیده گرفته شود.

این روانشناس اجتماعی گفت: برای حل این موضوع باید روانشناس‌ها و جامعه‌شناس‌ها به‌عنوان افراد مرجع نظراتشان مطرح شود. گروه این متخصصان می‌توانند در رسانه‌های جمعی مثل رادیو و تلویزیون مردم را مخاطب قرار داده و با طرح نظرات تخصصی اجتماعی و روانی، افکار عمومی را اقناع کرده و مردم را به در پیش گرفتن یک رفتار خاص و اجتناب از رفتارهای نادرست در مواقع مختلف ترغیب کنند.

وی تصریح کرد: حضور جامعه و روانشناسان بجای مسئولی که احتمالا قبلا هم خبری را به نادرست منتشر کرده اثر بیشتری بر روی مردم می‌تواند داشته باشد.

کیهان نیا گفت: اطلاع‌رسانی لحظه‌به‌لحظه و صادقانه و شفاف به مردم، می‌تواند مخاطبان مسئولین را به تصمیمات این افراد مطمئن کند و از این طریق در شرایط خاص مردم با اعتماد بیشتر به مدیران خود، رفتار بهتری را در پیش بگیرند.

وی در پایان تأکید کرد: برای پیشگیری از شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا باید به نیازهای روانی اجتماع هم توجه ویژه داشت چراکه میزان مقاومت بدن افراد علاوه بر نیازهای فیزیولوژیک به مقاومت روحی و روانی افراد نیز وابسته است و ضرورت دارد با اتخاذ راهکارهای مناسب هرچه زودتر استرس، اضطراب، التهاب و نگرانی پدید آمده در جامعه را برطرف کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شکست خوردن و زمین خوردن یک اتفاق است تسلیم‌شدن و بلندنشدن یک انتخاب است. نگذار انتخاب‌هایت اسیر اتفاق‌ها شود..!!!