پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۵
کد مطلب: 49931
۳

سیستم ایمنی خود را با اشتغال ذهنی مکرر به کرونا تضعیف نکنیم

سیستم ایمنی خود را با اشتغال ذهنی مکرر به کرونا تضعیف نکنیم
میگنا: این در حالی است که بارها کارشناسان و جامعه پزشکی اعلام کرده اند که افزایش اضطراب ها و بر هم خوردن سیستم روانی به اختلال در سیستم ایمنی بدن منجر می شود و در نیتجه خطر بروز بیماری را در فرد افزایش می دهد.

به همان میزان که ضروت توصیه های ایمنی و بهداشت فردی و جسمی را برای جلوگیری از شیوع دامنه این ویروس و یا در خانه ماندن را به شهروندان توصیه می کنیم باید مراقبت های بهداشت روانی جامعه و چگونگی مقابله با موقعیت های اضطراب آور ناشی از این ویروس را مرتب به مردم و بویژه جامعه خطرپذیر همچون کودکان و سالمندان گوشزد کرد.

کارشناس واحد بهداشت روان در دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد در این زمینه می گوید: هر یک از ما به شکل متفاوتی به استرس و حوادث‌ ناگوار واکنش نشان می‌دهیم و آگاهی به نشانه‌های جسمی‌ و ذهنی اضطراب نخستین گام در مدیریت آن است.

سیدحبیب الله تقوی نژاد تصریح کرد: تحریک‌پذیری، عصبانیت و از کوره در رفتن، بی‌خوابی و کابوس، ترس، خستگی، سردرد، عدم تمرکز، اسپاسم عضلانی، تپش قلب، حالت تهوع و سایر مشکلات گوارشی از علائم اضطراب است.

وی معتقد است که در شرایط بحرانی افراد واکنش‌های متفاوتی مانند اضطراب، اشتغال ذهنی مکرر با مساله، سردرگمی‌ و دوگانگی، یا احساس کرختی دارند  به خاطر داشته باشید در بحران‌ها به طور معمول اتفاق‌ها غیرطبیعی هستند اما در بسیاری اوقات واکنش‌های افراد طبیعی است.

وی ادامه داد: هرگز به خودتان یا دیگران برچسب ضعیف بودن یا غیرطبیعی بودن در مقابل این ویروس نزنید و باید به این فکر کرد کاری که شما انجام می‌دهید شجاعانه، ایثارگرانه و بسیار ارزشمند است.

تقوی در ادامه توصیه کرد: در محل کار، از روش‌های ساده و قابل اجرا برای کاهش تنش و استرس ناشی از بروز بیماری استفاده کنید.

وی معتقد است که حرکات کششی و نرمش ، چند دقیقه قدم زدن در فضای باز، تمرین تنفس عمیق، چند دقیقه گوش کردن به موسیقی آرام‌بخش یا نیایش کردن می‌تواند به کاهش تنش ها در مقابل این بیماری و یا هر موقعیت استرس زایی کمک کند.

این کارشناس بهداشت روانی می افزاید: سعی کنید لحظاتی هر چند کوتاه ذهنتان را از کار و یا نگرانی‌ها دور کنید .

کارشناس واحد بهداشت روان مرکز بهداشت کهگیلویه وبویراحمد ابراز داشت:  وقتی کار نمی‌کنید و در خانه هستید، تا حد امکان برنامه معمول و روزمره قبلی خود را حفظ کنید و نقش خود را به عنوان عضوی از خانواده ایفا کنید، به سرگرمی‌ها و علایق خود بپردازید.

وی گفت: ورزش کنید، کارهایی را که برای شما آرامش‌بخش است روزانه در برنامه خود بگنجانید.

تقوی نژاد عنوان کرد: فرهنگ حمایت و کار تیمی ‌را در محل کار و منزل همچنان با جدیت و بیشتر از گذشته تقویت کنید و افرادی که با آنها کار می‌کنید را بشناسید.

وی توصیه کرد: صحبت‌های خود را تنها به موضوع بحران و ویروس کرونا محدود نکنید و در مورد موضوع‌های دیگر نیز صحبت کنید و یکدیگر را مورد حمایت قرار دهید.

وی تاکید می کند که چه در خانه و یا در محل کار، مدام حال همدیگر را بپرسید، افراد معمولا هنگام استرس زیاد با خطاهای کوچک دیگران برخوردهای بیش از اندازه می‌کنند، به یکدیگر بازخورد مثبت بدهید و تلاش و جدیت افراد را تشویق کنید.

تقوی ابراز داشت: در زمینه مواجهه با اخبار به ویژه از منابع غیرموثق و در فضای مجازی دقت کنید و گرفتار برخی شایعات و دروغ پرواکنی ها در مورد این ویروس نشوید، مرور لحظه ای و مکرر شبکه‌های مجازی می‌تواند استرس شما را بیشتر کرده و زمان استراحت شما را که برای بازیابی توان و انرژی نیاز دارید، و بهترین عامل برای مقابله با بیماری است را محدود کند.

 کارشناس برنامه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج اضافه کرد: در هر بحرانی موارد زیادی پیش می‌آید که خارج از کنترل ماست سعی کنید فقط بر مواردی‌ که در کنترل شماست تمرکز کنید و بیش از حد به بخش‌هایی از بحران که کنترلی بر آن ندارید ، فکر نکنید.

وی یادآور شد: باید توجه داشته باشید که در اینگونه مواقع دغدغه‌ها و نگرانی‌های خانوادگی را باید مدیریت کرد.

تقوی تصریح کرد: از خودتان مراقبت کنید اما بدون استرس و تا جایی که امکان دارد خواب و استراحت کافی داشته باشید تغذیه سالم را فراموش نکنید، مصرف کافئین را محدود کنید و از نوشیدن مایعات کافی نیز غافل نشوید.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "