جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۹
کد مطلب: 49938
۲
توصیه‌هایی به مردم برای جلوگیری از شیوع کرونا

انجمن جامعه شناسی ایران: ۷۵ درصد جمعیت کشور در خانه بمانند

انجمن جامعه شناسی ایران: ۷۵ درصد جمعیت کشور در خانه بمانند
این انجمن با توجه به شیوع روزافزون موارد ابتلا به ویروس کرونا، همراهی همه مردم با برنامه‌­های پیشگیرانه را یکی از مهمترین بایسته‌­ها برای اثربخشی زحمات تلاشگران مبارزه با این بیماری دانست و تاکید کرد که در این راستا لازم است اقداماتی را انجام دهیم.

 انجمن جامعه شناسی ایران با اعلام اینکه در حال حاضر ویروس کرونا به شدت شیوع پیدا کرده و تا شهرهای کوچک و روستاها هم منتشر شده است بیان کرده است: اگر وضعیت استانها و شهرهای کوچک را که تعداد مبتلایان در آن‌ها کمتر است نسبت به جمعیت آنها در نظر بگیریم؛ وضعیت نگران کننده است. علاوه بر این ویروس می تواند دو هفته یا بیشتر در بدن فرد بدون علامت و پنهان باشد، بنابراین هر فردی می تواند ناقل باشد؛ پس از هر سفری اجتناب کنید و از شرکت در هرگونه مهمانی و دید و بازدید و حضور در محیط‌های شلوغ اکیداً بپرهیزید.

در گزارش منتشره این انجمن آمده است: از آنجا که شرکت در هر تجمعی امکان انتقال ویروس را افزایش می‌دهد، شرکت در هر گونه تجمع و هم‌چنین مراسم‌های سوگواری، ترحیم، مراسم‌های عروسی وجشن‌ها،زمینه خطرناکی برای همه‌گیری این ویروس فراهم می­‌کند و به ویژه برای خانواده‌های صاحب مراسم بسیار خطر آفرین است. بنابراین نسبت به ترغیب و تشویق سایر مردم برای عدم شرکت در مراسم‌ها تلاش کنید. یکی از بهترین و امن ترین راه‌ها برای عرض تسلیت در مراسم ترحیم این است که تلفن کنید یا به صورت پیامکی برای خانواده عزادار پیام تسلیت بفرستید.

انجمن جامعه شناسی ایران همچنین خواسته تا مردم دستورالعمل‌های بهداشتی موثق را تهیه و مطالعه کنند و به کسانی که سواد خواندن ندارند توصیه و خود برای آنها به صورت تلفنی توضیح دهند.

در گزارش این انجمن همچنین به دو مورد مهم اشاره شده است: اول؛ ویروس بر روی اجسام خارجی و لباسها می نشیند، پس هر جسم خارجی (از جمله پول نقد) می تواند آلوده باشد، بنابراین در تماس با هر جسم خارجی دستکش بپوشید و یا پس از تماس با اجسام خارجی دستان خود را با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه بشویید و در هر حال به دهان، بینی و چشمان خود دست نزنید. دوم ؛ ویروس می تواند در ذرات پرتاب شده در نتیجه عطسه و سرفه تا ۱.۵ متر در هوا حرکت کند، بنابراین فاصله حداقل ۱ متر را با اشخاص خارج از خانه حفظ کنید.

این متن می‌افزاید: با توجه به اینکه برخی از مردم خطر بالقوه و بالفعل شیوع ویروس کرونا را درک نکرده‌اند و جدی نگرفته‌اند؛ خواهشمند است از همه ظرفیت‌های محلی و اجتماعی برای آگاه ­سازی همشهریان خود از خطرات شیوع ویروس و توجیه آنها از طریق همه ابزارهای موجود (مدرن و سنتی) برای عدم حضور در فضاهای عمومی استفاده کنید. در این زمینه آگاه سازی افراد محروم و کم برخوردار جامعه، افراد بی سواد و کم سواد، سالمندان و کسانی که دسترسی به اطلاعات ندارند، مهم است. در این رابطه وظیفه همه اقشار به ویژه دانشجویان و همه دغدغه‌مندان است که برای آگاه سازی و اقناع افراد کم اطلاع و سهل انگار در خانواده و در بین آشنایان و هم محله‌ای‌ها تلاش کنند.

در این گزارش ضمن بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۷۵ درصد جمعیت کشور (شامل افراد غیر شاغل، خانه داران، دانشجویان، دانش آموزان، کودکان، افراد سالمند و مستمری بگیران) امکان ماندن در خانه را دارند آمده است: ماندن شما در خانه کمک بسیار بزرگی است برای اینکه اقلام بهداشتی مانند ماسک و دستکش به جمعیت شاغل و کسانی که حضورشان در چرخه فعالیت های اجتماعی – اقصادی و بهداشتی جامعه الزامی است برسد. ماندن در خانه بهترین کمکی است که هر ایرانی می‌تواند انجام دهد. در خانه روحیه خود و خانواده را مثبت و شاد نگه دارید و گفتگو کردن با هم و مشارکت را تمرین کنید.

همچنین انجمن جامعه‌شناسی ایران در گزارش خود ذکر کرده است: در برخورد با افراد دارای سابقه بیماری‌های تنفسی، قلبی – عروقی، دیابت، فشار خون و افراد دارای بیماریهای زمینه ای، جوانب احتیاط را نگه دارید و در برخورد با افراد مسن تر شامل پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها که آسیب پذیری بیشتری دارند، مراقب باشید تا همنشینی و رفت و آمد باعث ابتلای آنها نشود.

در ادامه گزارش آمده است: با توجه به ناتوانی افراد فقیر و کم برخوردار برای تهیه ملزومات بهداشتی شامل صابون و مایع دستشویی، موسسات دولتی، حمایتی و موسسات خیریه مردم نهاد و همه افراد بهره مند، کمک به اقشار فقیر و آسیب پذیر را در جهت تامین نیازهای بهداشتی این اقشار در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

انجمن جامعه‌شناسی در گزارش خود تاکید کرده از خانواده‌هایی که بر اثر این بیماری عزیزی را در بستر بیماری دارند و یا از دست داده‌اند با رعایت مقررات بهداشتی، حمایت روحی و مالی کنید.

این انجمن در ادامه آورده است: به افراد شاغل در عرصه بهداشت، درمان، خدمات شهری و تامینی، خدمات اقتصادی و اجتماعی و همه کسانی که کارشان در شرایط کنونی ضروری است، کمک کنید تا با دغدغه کمتری کار خود را ادامه دهند.

انجمن جامعه شناسی در پایان تاکید کرده است: در این گذر تاریخی ما نیازمند مشارکت اجتماعی، اعتماد به هم و تلاش همگانی هستیم و این میسر نخواهد شد مگر اینکه همه ما خود را به عنوان عضوی از خانواده مصیبت دیدگان تصور کنیم و با جان و دل تلاش کنیم. تاریخ به ما نشان داده است که مردم ایران در لحظات حساس از جان و مال خود دریغ نمی‌کنند و گذشت و ایثار همه تلاشگران، به ویژه پرسنل پزشکی و بهداشتی در روزهای اخیرگویای این موضوع است. همه با هم کمک می کنیم تا در روزها و ماه‌های آینده جمعیت کمتری به خدمات پزشکی نیازمند شوند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين