نقش روان شناسان در کاهش رنج کروناییها
میگنا: فاطمه قنبرزاده می گوید: در زمان شیوع ویروس کرونا ارائه دهندگان خدمات سلامت در خط مقدم مداخلات پزشکی هستند و نفوذ آن ها به گونه ای است که می توانند رفتارهای بیمار برای محافظت از خود، خانواده و سلامت عمومی را تحت تاثیر قرار دهند.
این روان شناس تصریح کرد: آموزش بیمار نقش مهمی در مهار ویروس کرونا و کاهش فشارهای هیجانی در حین شیوع آن دارد، آموزش ها می توانند از آموزش نکات پایه ای بهداشتی مانند شست و شوی دست و آگاهی از نحوه سرفه کردن تا توصیه های پزشکی پیچیده تر را در پیشگیری، تشخیص و درمان را شامل شوند.
وی اضافه کرد: در عصر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اطلاعات نادرست می توانند به سرعت و به راحتی گسترش یافته و هشدار غیرضروری ایجاد کنند، اگر بیماران اطلاعات نادرستی در رابطه با شیوع ویروس کرونا به افراد ارائه می دهند، تصورات غلط آنها را تصحیح کرده و آنها را به سمت منابع معتبر هدایت شود.
قنبرزاده گفت: باید به بیماران آموزش داده شود که نشانه های پریشانی از جمله نگرانی، ترس، بی خوابی و غیره را شناسایی کنند، با این کار به آنها کمک می شود نسبت به وضعیت سلامت روانی خود آگاه شده و پیش از اینکه کنترل خود بر شرایط را از دست بدهند، از حالت پریشانی خارج شوند.
وی افزود: در مورد شیوه های کاهش رنج روانی با بیماران صحبت شود و اگر بیمار دچار پریشانی هیجانی شدید است و یا یک بیماری روانی قابل تشخیص دارد، او را برای مراقبت های تخصصی سلامت روان ارجاع دهید. «سهم من در مدیریت بحران کرونا چیست؟!» سوالی است که اگر هر شهروند ایرانی بتواند با مسئولیتپذیری اجتماعی به این پرسش پاسخ دهد و در صدد اجرای سهم و نقش خود برآید، بیگمان مدیریت بحران جاری به مراتب آسانتر، عوارض پیشبینی شده و نشده آن کمتر و بازه زمانی کنترل و رفع عوارض آن کوتاه تر خواهد شد. در این میان انتظار میرود نخبگان جامعه به ویژه اساتید و صاحبنظران و اصحاب رسانه با کمک به ترویج این سوال و تشویق مخاطبان و عموم شهروندان به مشارکت در پاسخدهی به آن و برجستهسازی پاسخهای الهامبخش و سازنده به جریانسازی در این حوزه پرداخته و در تبدیل این تهدید به فرصتی تاریخی برای تجلی همبستگی ملی و انسجام بیشتر جامعه ایرانی گام بردارند.
این روان شناس تصریح کرد: آموزش بیمار نقش مهمی در مهار ویروس کرونا و کاهش فشارهای هیجانی در حین شیوع آن دارد، آموزش ها می توانند از آموزش نکات پایه ای بهداشتی مانند شست و شوی دست و آگاهی از نحوه سرفه کردن تا توصیه های پزشکی پیچیده تر را در پیشگیری، تشخیص و درمان را شامل شوند.
وی اضافه کرد: در عصر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی اطلاعات نادرست می توانند به سرعت و به راحتی گسترش یافته و هشدار غیرضروری ایجاد کنند، اگر بیماران اطلاعات نادرستی در رابطه با شیوع ویروس کرونا به افراد ارائه می دهند، تصورات غلط آنها را تصحیح کرده و آنها را به سمت منابع معتبر هدایت شود.
قنبرزاده گفت: باید به بیماران آموزش داده شود که نشانه های پریشانی از جمله نگرانی، ترس، بی خوابی و غیره را شناسایی کنند، با این کار به آنها کمک می شود نسبت به وضعیت سلامت روانی خود آگاه شده و پیش از اینکه کنترل خود بر شرایط را از دست بدهند، از حالت پریشانی خارج شوند.
وی افزود: در مورد شیوه های کاهش رنج روانی با بیماران صحبت شود و اگر بیمار دچار پریشانی هیجانی شدید است و یا یک بیماری روانی قابل تشخیص دارد، او را برای مراقبت های تخصصی سلامت روان ارجاع دهید. «سهم من در مدیریت بحران کرونا چیست؟!» سوالی است که اگر هر شهروند ایرانی بتواند با مسئولیتپذیری اجتماعی به این پرسش پاسخ دهد و در صدد اجرای سهم و نقش خود برآید، بیگمان مدیریت بحران جاری به مراتب آسانتر، عوارض پیشبینی شده و نشده آن کمتر و بازه زمانی کنترل و رفع عوارض آن کوتاه تر خواهد شد. در این میان انتظار میرود نخبگان جامعه به ویژه اساتید و صاحبنظران و اصحاب رسانه با کمک به ترویج این سوال و تشویق مخاطبان و عموم شهروندان به مشارکت در پاسخدهی به آن و برجستهسازی پاسخهای الهامبخش و سازنده به جریانسازی در این حوزه پرداخته و در تبدیل این تهدید به فرصتی تاریخی برای تجلی همبستگی ملی و انسجام بیشتر جامعه ایرانی گام بردارند.
مرجع : خبرگزاری ایرنا