جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲ فروردين ۱۳۹۹ / ۱۷:۱۸
کد مطلب: 49982
۱

۶ شیوه مهارتی برای مقابله روانشناختی با کرونا

۶ شیوه مهارتی برای مقابله روانشناختی با کرونا
میگنا: مهنوش صفائی افزود: در کنار حفظ سلامتی جسمی که با رعایت موازین بهداشتی و درمانی ارایه شده از سوی پزشکان و مسوولان امر محقق می‌شود هموطنان باید جنبه‌های روحی و روانی شرایط کنونی را بخوبی درک کنند تا هرچه بهتر پذیرای واقعیت باشند و برای مقابله درست با آن آماده شوند.

استفاده از مهارت تفکر انتقادی نخستین شیوه‌ای است که بر اساس آن از فاجعه انگاری درباره کووید-۱۹ برای خود و دیگران جلوگیری خواهد شد، با استفاده از این مهارت بر حقایق تمرکز می‌کنیم نه داستان‌های وحشت‌آور و جعلی؛ کسانی که در این مهارت قوی هستند، می‌توانند از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنند و همین روش از میزان اضطراب و ترس آنان خواهد کاست.

برای اجرای این شیوه شخص با طرح سوالاتی مانند حقایق و جزییات درباره کرونا کدامند، آیا فقط بر روی یک جنبه قضیه تأکید می‌شود، جنبه‌های دیگر قضیه کدامند، آیا من به صورت هیجانی در یکی از سناریوهای احتمالی یا یک چیز جزیی گیر گرفتار نشده‌ام؟ و یافتن پاسخ برای آن فکر و ذهن خود را فعال تا حد زیادی بر استرس غلبه می‌کند.

این روانشناس استفاده از مهارت چشم‌انداز را دومین راهکار نامید و گفت: مهارت چشم‌انداز یعنی داشتن تصویری کلی در ذهن. چشم‌انداز به این معنی نیست که جای نگرانی نیست، ولی این مهارت کمک می‌‎کند تا یک قدم به عقب برداریم و ببینیم ممکن بود حقیقتی بدتر برای برای من و اطرافیانم رخ می‌داد. در مورد ویروس کرونا، داشتن چشم‌انداز یعنی مقایسه جمعیت یک شهر، استان یا کشور با میزان مبتلا شدگان یا موارد جدید و بررسی پاسخ‌های آن که کمک می‌کند حقایق را بیشتر مد نظر قرار دهیم.

وی استفاده از مهارت احتیاط را سومین مورد از پنج شیوه مهارتی برای مقابله روانشناختی با کرونا ذکر کرد و افزود: در این روش فرد اگرچه احتیاط و موازین بهداشتی را در اولویت قرار داده است، اما شجاعت خود را از بین نمی‌برد و راهکارهای عقلانی و کارشناسی را در زندگی روزمره به کار می‌بندد.

مدیر مرکز مشاوره نیک‌آوین اصفهان تصریح کرد: مهارت خود تنظیمی چهارمین روش است، در پیروی از عادات سلامتی مانند شستن دست، دست ندادن  باید منضبط بود و همچنین وسوسه‌هایی مانند سفر رفتن را مدیریت می‌کنیم، گزینه‌های بد را کاهش داده و به سلامتی به صورت درازمدت و با اهمیت می‌نگریم تا عادات سلامت و مدیریت وسوسه در ما قوی‌تر عمل کند.

صفائی استفاده از مهارت تعادل را پنجمین روش دانست و خاطرنشان کرد: اگرچه دانستن خوب است ولی زیاد خبر شنیدن فرد را خسته، وحشت‌زده و ناراحت می‌کند، بهتر است خلاصه اخبار را دنبال شود و بطور کلی در دریافت اطلاعات و اخبار باید تعادل داشت.

این روانشناس بالینی بهره گیری از مهارت خلاقیت را در شرایطی که در آن بسر می‌بریم مفید خواند و اضافه کرد: اگر اشخاص از خانه نشستن دچار ملالت شده‌اند می توانند از خلاقیت استفاده کنند، انجام بازی‌های خلاقانه، اجرای فعالیت‌های دسته‌جمعی با اعضای خانواده، دنبال کردن هنر مورد علاقه مانند نقاشی یا موسیقی و اجرای حرکات ورزشی در منزل روش‌های مناسبی برای کاهش اضطراب، ترس و بی حوصلگی به شمار می‌رود.

وی تاکید کرد: کسب نظرات مشاوران روانشناس و روانپزشک بصورت تلفنی در شرایطی که فرد کمتر توانسته از مهارت‌های یاد شده استفاده کند توصیه می‌شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز جمعه یکم فروردین ۹۹ اعلام کرد: تاکنون ۱۹ هزار و ۶۴۴ نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، هزار و ۴۳۳ نفر به دلیل ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۶ هزار و ۷۴۵ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

شمار مبتلایان به بیماری کرونا در استان اصفهان در اولین روز سال ۹۹ به یکهزار و ۷۹۱ تَن رسید و این خطه، رتبه دوم کشوری را پس از تهران به خود اختصاص داده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن