کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

والدین بدانید؛ نقاشی‌های کودکتان دارای معناست

3 فروردين 1399 ساعت 8:30

یک روان شناس کودک گفت: نقاشی‌های کودکان دارای مفهومی بوده که در ذهن او تداعی شده است.


میگنا: یلدا صباحی درباره معنا و مفهوم نقاشی کودکان، اظهار کرد: نقاشی برای کودکان وسیله‌ای برای افزایش کیفیت رشد روحی، عاطفی و ذهنی است.
 
این روانشناس با بیان اینکه نقاشی‌های کودکتان دارای مفهومی است که در ذهن او تداعی شده، گفت: به همین دلیل است که روانپزشکان اطفال از نقاشی کودکان به عنوان یک تست تشخیص استفاده می‌کنند.

صباحی افزود: بهتر است والدین بدانند تصویر خورشید بیانگر امنیت، خوشحالی، گرما، قدرت و به نظر بعضی پژوهشگران نماد پدر مطلوب است.

او با بیان اینکه وقتی رابطه پدر و مادر خوب است، خورشید به طور کامل و درحال درخشیدن نمایش داده می‌شود، تصریح کرد: اگر کودک از پدرش هراس داشته باشد، خورشید را به رنگ قرمز تند یا سیاه ترسیم می‌کند. رنگین کمان‌های چند رنگ پیام‌های مثبتی هستند و دیدگاه‌های مثبت کودک را نشان می‌دهند.

او با بیان اینکه در نقاشی‌های کودکان، خانه بیش از هر چیز دیگری کشیده می‌شود، گفت: خانه نماد پناهگاه و هسته اصلی خانواده‌ای است که ممکن است مورد علاقه یا تنفر کودک باشد و این خانه‌ها نماد یک زندگی سعادت‌مند است که کودک در آن احساس آرامش می‌کند.

برعکس اگر خانه‌ای بدون در ورودی، با دیوار‌هایی بلند و به گونه‌ای منزوی و دورافتاده ترسیم شود، معنای متفاوتی پیدا می‌کند.

این روان شناس کودک و خانواده با بیان اینکه کودک وقتی شکل آدم را می‌کشد، قبل از هر چیز شکل خود و یا درکی را که از بدن و تمایلاتش دارد، بیان می‌کند، گفت: در واقع بین بعضی خطوط آدمی که کودک نقاشی کرده با خصوصیات روانی و جسمی کودک، ارتباط مشخصی وجود دارد.

 اگر آدمک در مجموع هماهنگ باشد احتمال بسیاری وجود دارد که کودک کاملا سازگار باشد و اگر برعکس آدمک در اندازه‌ای خیلی کوچک و یا در گوشه‌ای از کاغذ کشیده شده باشد، معنایش این است که کودک خود را کم ارزش و ازدیگران پایین‌تر می‌داند.
 


کد مطلب: 49984

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49984/والدین-بدانید-نقاشی-های-کودکتان-دارای-معناست

میگنا
  https://www.migna.ir