کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پدر جراحی قلب ایران درگذشت

خبرگزاری ایسنا , 4 فروردين 1399 ساعت 17:52

پروفسور عباسقلی دانشور ملقب به پدر جراحی نوین قلب ایران پس از طی دوره طولانی بیماری درگذشت.


میگنا: پروفسور عباسقلی دانشور، نخستین چهره ماندگار جراحی عمومی و قلب کشور؛ ملقب به پدر جراحی نوین قلب ایران ساعاتی پیش پس از یک دوره طولانی بیماری، چشم از جهان فروبست.

دکتر عباسقلی دانشور، پزشک، جراح و استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، در سال 1348 در برای نخستین بار در کشور اولین عمل جراحی قلب باز و تعویض دریچه میترال را انجام داد و در سال 1369 نخستین پیوند کامل قلب در خاورمیانه را در دانشگاه تبریز به انجام رساند و در همان سال عضو پیوسته فرهنگستان علوم پزشکی کشورشد و در سال 1380 پس از سالها تلاش در راستای جراحی های عمومی و قلب در کشور به افتخار بازنشستگی نایل شد.

وی متولد 1304در شهر شیراز بود.
پس از پایان دوران ابتدائی و متوسطه در دبیرستان شاهپور سابق اهواز وارد دانشکده پزشکی شیراز شد و در سال 1337 با کسب درجه دکتری پزشکی عازم امریکا شد و پس از دو سال گذراندن دوره انترنی در نیویورک ، موفقیت در امتحان و اتمام دوره جراحی عمومی و جراحی توراکس دوره جراحی قلب را درECFMGدر شهر بوستون شروع کرد. سپس وارد مرکز جراحی قلب روزلین-نیویورکMD ANDEROONشد و پس از یکسال به مرکز جراحی سینه میسوری رفته و جراحی استخوان های قفسه صدری را فرا گرفت. سپس سه سال در موسسه قلب شناسی مونترال کانادا درباره اصول پیوند قلب و بیماری های مادرزادی قلب تحقیق و کسب تجربه کرد و سرانجام در سال 1349 به ایران بازگشت .

میگنا درگذشت این استاد فرهیخته را به خانواده محترم ایشان، جامعه پزشکان کشور تسلیت میگوید.


کد مطلب: 49992

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/49992/پدر-جراحی-قلب-ایران-درگذشت

میگنا
  https://www.migna.ir