چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - 8 Apr 2020
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۴ فروردين ۱۳۹۹ / ۱۸:۱۲
کد مطلب: 49993
۱

توصیه های یک پزشک برای مقابله با استرس کرونا و ایام خانه‌نشینی

توصیه های یک پزشک برای مقابله با استرس کرونا و ایام خانه‌نشینی
میگنا- سردار دکتر سعید منتظرالهمدی، با اشاره به همه گیری کرونا در جهان گفت: مدتی است که در اقصی نقاط کشورِ پهناورمان، همانند هر جای دیگرِ جهان، با مهمانِ ناخوانده و نفرت انگیزی به نام "کووید 19" رو به رو شده ایم که تمام اقشار جامعه آن را تهدید و خطری برای سلامت خود می دانند.

وی با بیان اینکه جدید بودن این ویروس باعث شده که دانش علمی و اطلاعات پزشکیِ  پیرامونِ ماهیت آن اندک باشد، گفت:  علیرغم همه تلاش‌ها و کوشش‌های علمیِ اهل فن و متخصصان رشته‌های مختلف، هنوز نه به واکسنی دست یافته‌ایم که خود را در برابر آن واکسینه کنیم ونه به درمان معینی  رسیده ایم و صرفا درمان را براساس تجربیات بیماری مشابه اش یعنی سارس ویافته های اخیر درکشورهای درگیر بدست آورده ایم. بنابراین، ابهامِ ما در مورد آن بسیار است،  اما این را می دانیم که با مراقبت و رعایت دقیق نکات بهداشتی می‌توانیم تهدید از سر بگذرانیم و در مبارزه‌ای نه چندان طولانی آن را مقهورِ کنیم.

آنگونه که از شواهد بالینی و مشاهدات ما پیداست کرونا شمار زیادی از شهروندان را دستخوش ترس و اضطراب و استرسی فراتر از حدِ معمول و سطح نرمال کرده است. از همین رو، لازم است حالا که واکسنی برای درمان کرونا وجود ندارد، با راهکارهایی خودمان را دربرابر فشار روانی ناشی از کرونا واکسینه کنیم.

اول از همه لازم است که از ترسِ حاصل از ویروس کرونا نهراسیم. تجربه ترس و اضطراب در برابر یک بیماری ناشناخته و سرشار از ابهام، نه تنها نشان از غیرعادی بودن ما ندارد بلکه بیانگر آن است که ذهن و مغز ما عملکرد درست و مطلوبی دارند و شناخت خطر ، درست و منطقی است. اما نباید فراموش کرد که ادراکِ ترس به عنوان یک عامل ذهنی باید با خطر واقعیِ پدیده به عنوان یک عامل عینی همخوانی داشته باشد. بنابراین، در برابر کرونا باید دقیقاً به همان میزانی بترسیم که باید بترسیم. ترس بیشتر از حد، نوعی هراس یا فوبیا است و لاجرم باید از آن پرهیز کرد.

منتظرالمهدی با بیان اینکه رنج، گرچه فی نفسه ناخوشایند و تحمل آن دشواراست، گفت:  اما این رنج می‌تواند به عاملی برای گره گشودن از مشکل و یافتن راه حل برای از میان راندن صعوبت های زندگی تبدیل شود. رنج روانی، همانند درد جسمانی نه تنها ما را از پای در نمی‌آورد بلکه به ما یاری می‌رساند تا راه برون رفت از مشکل و بد کارکردی را بیابیم و از آن طریق سلامت خود را ارتقا بخشیم اما باید مراقب باشیم که رنج غیر ضروری بر خود تحمیل نکنیم.

این پزشک با تاکید بر اینکه نباید از ترس مرگ خودکشی کنیم، گفت:  بی هیچ شک و گمانی همه ما باید توصیه‌های مراجع معتبر پزشکی را یک به یک ، رعایت کنیم. اما سخت گیری  و به زحمت انداختن بیش ازحد خود در برابر کرونا، نه تنها غیرضروری است بلکه می‌توان آن را نوعی خودکشی از ترس از مرگ تلقی کرد.


افراد دارای اختلالات زمینه‌ای روانی در برابر اضطراب کرونا آسیب پذیرترند
در عین حال باید مراقب بیماری‌های زمینه‌ای روانی باشیم. هماهنگونه که افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و مزمن جسمی در برابر کرونا آسیب پذیر هستند ، افراد دارای اختلالات زمینه‌ای روانی بویژه وسواس، افسردگی و اضطراب نیز در برابر این استرس آسیب پذیرترند و لذا باید با رعایت توصیه‌های رواندرمانگرانِ خود، بیش از پیش مراقب سلامت روان خود باشند.

به گفته این پزشک غنی ساختن زندگی شرایط پدید آمده بر اثر کرونا همه ما را ناگزیر ساخته است تا جز  از سرِ ضرورت از خانه خارج نشویم. از همین روی، به ناچار حضورمان در خانه دوچندان گشته است. به همین دلیل نیز توصیه  این که مجال را به فرصتی برای بهتر ساختن زندگی خود تبدیل کنیم .

برای این امر چند اقدام ساده می توان انجام داد. اول اینکه  ساعات مطالعه خود را افزایش دهیم، دوم اینکه بایکدیگر گفتگو کنیم، حرف بزنیم و جلساتِ درون خانوادگی بگذاریم ، ازگذشته ها و خاطرات خوب ،سخن بگوییم ، استرس خودمان را با دیگران تقسیم کنیم، درباره نگرانی ومشکلاتمان با اعضاء خانواده صحبت کنیم و به موارد مثبت بیندیشیم.

منتظرالمهدی ادامه داد:  فیلم‌های سینمایی و مستند بسیاری وجود دارند که جز در چنین ایامی فرصت تماشای آن‌ها را پیدا نمی‌کنیم. ازتلویزیون  و سایت‌های معتبر این آثار درخشان و با شکوه نمایشی را دانلود کنیم و ببینیم ، یادمان باشد دیدن فیلم‌های طنز و خنده دار در نشاط وشادمانی وهمچنین تقویت سیستم ایمنی ما بسیار موثر است. همچنین  با فعالیت‌های ذهنی مبتکرانه در گروه‌های خانوادگی در فضای مجازی هم به رشد ذهنی خود کمک کنیم و هم به رشد ذهنی دیگران.

وی با بیان اینکه  در این مدت از طریق امکانات فضای مجازی برخی مهارت‌ها نظیر کارهای هنری، زبان خارجه و ... را می توان ارتقا داد، گفت: البته لازم است که  دراستفاده از شبکه های اجتماعی و موبایل ، اندازه  را در نظر گرفته ودر آن غرق نشویم.

مشاور فرمانده ناجا با بیان اینکه می توان  با تولید پیام‌های عاطفیِ مثبت و خلاقانه، روابط خود را با اعضای خانواده و بستگان را افزایش داد، گفت: ضروری است که در دورن خانواده تعاملاتِ  رو در رو  را  غنی‌تر سازیم . اما باید مراقب بود که در این تعاملات ، سرباز کردنِ تعارضاتِ خاموشِ قدیمی ، آرامشمان را به هم نزند.

 از هرفرصتی برای ورزش و نرمش و تمرینات بدنی در منزل استفاده کنیم تا ضربان قلبمان  بالا رود و عرق کنیم تا هورمونهایی نظیرِ دوپامین ، اِفدرین و سروتونین در بدنمان افزایش وحالمان را خوب کند. حتما به میزان کافی آب بنوشید البته نه آب یخ.  درست غذا بخوریم ، نمک نخوریم و چربیها وشیرینجات را تعدیل کنیم.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

آمار عجیب از فوتی‌هایِ دو ماه اخیر الکل در ایران
لیست جدیدترین اختلالات روانشناسی بر اساس DSM
۵ توصیه انجمن روانشناسی آمریکا برای مبارزه با اضطراب‌های ناشی از همه گیری کرونا
مغز انسان می‌تواند محل لمس شدن را حتی فراتر از بدن هم پیدا کند
بادها می وزند، عده ای در مقابل آن دیوار می سازند و تعدادی آسیاب به پا می کنند