چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۸ فروردين ۱۳۹۹ / ۰۸:۳۰
کد مطلب: 50018
۲
این تست روانشناسی ویژگی‌های پنهان شخصیت شما را برملا می‌کند

تست/ مواجهه با کدام یک از افراد زیر بیشتر از همه در شما ترس ایجاد میکند!

تست/ مواجهه با کدام یک از افراد زیر بیشتر از همه در شما ترس ایجاد میکند!
میگنا: این تست در قرن بیستم توسط یک روانپزشک مجارستانی به نام لئوپولد سوندی طراحی شد. هدف تست کشف عمیق ترین غرایز سرکوب شده یک فرد بر اساس همدردی یا نفرتی است که نسبت به تصویر یک روانی در خود ایجاد می کند. این تست مبتنی بر این ایده است که خصوصیاتی که در دیگران ما را آزار می دهند آنهایی هستند که باعث می شدند در اوایل زندگیمان از خود نفرت داشته باشیم و به همین دلیل آنها را سرکوب کردیم. دو مفهومی که برای فهم نتایج تست نیاز دارید:
 
سرکوب کردن: طبق نظریات روانکاوی، سرکوب کردن مهم ترین مکانیزم دفاعی روانشناختی است که ما داریم. مهم ترین کارکرد آن این است که افکار و تمایلاتی که برای فرد ناخوشایند هستند را به ناخودگاه انتقال می دهند.

انکار: یک روند ذهنی است که به وسیله آن عمیق ترین غرایز خود (چیزهایی که می خواهیم) را منکر می شویم، و برعکس الگوی رفتاری را انتخاب می کنیم که دقیقا متضاد آن است.  
 
این روان‌پزشک اعتقاد داشت مردم جذب افرادی می‌شوند که شبیه خودشان هستند. به این معنی که وقتی خصلت‌های یک فرد ما را آزار می‌دهد؛ همان خصلت‌هایی هستند که در درون ما سرکوب شدند و نه در ظاهر بلکه در باطن با او مشابه هستند.

در تست Szondi تصاویری از یک سری افراد مبتلا به اختلالات روانی مختلف به فرد نشان داده شده و از او خواسته می‌شود تا دو فردی که او را جذب کردند (جذاب‌ترین افراد از نظر او) و دو فردی که در او تنفر ایجاد کردند را انتخاب کند.
این انتخاب‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و اطلاعات به پزشک روان‌شناس می‌دهند تا جنبه‌هایی از شخصیت فرد که پنهان هستند و باعث رضایت یا عدم رضایت او شدند را بشناسد.


اصل این آزمون شامل ۶ عکس از ۸ گروه اختلالات روانی و در مجموع ۴۸ عکس است.
بعدا، این تست روان‌شناسی توسط روان‌شناسان دیگر رد شد، چون استدلال کردند از روی ظاهر چهره و بدن نمی‌توان به سلامت روانی افراد رسید. امروزه، دیگر از این تست روان‌شناسی استفاده نمی‌شود، ولی هنوز در ذهن برخی از مردم باقی مانده است و بدان اشاره می‌کنند.

حتی در سال‌های گذشته برخی از سایت‌ها هم این تست روان‌شناسی را به طور کامل تشریح کرده و کاربران خود را تشویق به انجام آن می‌کردند.

اخیرا یک کاربر فیسبوک به نام Junji Noe نسخه خلاصه و کوتاه شده‌ای از این تست را منتشر کرده که به سرعت در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی محبوب و پر بازدیدکننده شد. هزاران نفر از روی کنجکاوی و پی بردن به ویژگی‌های شخصیتی پنهان خود سراغ این تست رفتند تا به درون لایه‌های پنهانی ذهن خود برسند.

شاید شما هم دوست داشته باشید این تست روان‌شناسی جالب را انجام دهید، ولی توجه کنید اگرچه نتایج این تست می‌تواند شامل نتایج غافل‌گیرکننده‌ای باشد که حتی با واقعیت‌های شخصیتی شما هم تطابق دارند، ولی فراموش نکنید که این تست هیچ‌گونه پایه علمی ندارد و نمی‌تواند مورد استناد قرار بگیرد.

این تست به این صورت است که باید یک عکس از میان ۸ عکس زیر را انتخاب کنید:
 

هر عکس نشان‌دهنده یک اختلال روانی و دو مفهوم مهم در دنیای روان‌شناسی به نام‌های «سرکوب» و «انکار» است. معنانی این دو مفهوم تا حدود زیادی مشخص هستند.
در سرکوب ما افکار و تمایلاتی که برایمان ناخوشایند بودند را به ضمیر ناخودآگاه فرستادیم. سرکوب یک مکانیزم دفاعی مهم روان‌شناختی است.
در انکار یک روند ذهنی طی می‌کنیم تا عمیق‌ترین غرایزی که داریم را منکر شده و برعکس به سراغ رفتار‌هایی برویم که با درون ما متضاد هستند، ولی به آن‌ها تظاهر می‌کنیم.
حالا، براساس عکسی که انتخاب کردید؛ می‌توانید تفسیر‌های زیر را درباره شخصیت خود داشته باشید:

عکس شماره ۱: سادیست (آزار دیگران- دیگرآزار)
احتمالا در اوایل زندگی تحت سلطه افرادی اقتدارگرا مانند والدین یا معلمان خود بودید؛ بنابراین شما احساس تسلط بر دیگران را در خود سرکوب می‌کنید. شخصیتی منفعلانه و نسبتا دوستانه دارید و می‌خواهیم مدام دیگران را خوشحال کنید، اما در درون خود عاشق دیدن آزار و رنج دیگران هستید.
سرکوب: تمایل بر سلطه دیگران
شما احتمالا یک موجود بی خطر و صلح طلب هستید و همیشه آماده کمک به دیگران می باشید. اگر کارمند یک اداره هستید مافوق شما در کنترل کردنتان مشکل دارد زیرا شما وقتی نخواهید کاری را انجام دهید به دور خود یک دیوار می کشید (مثلا دیر به سر کار می آیید یا خود را عصبی جلوه می دهید). اغلب برای دفاع از خود مقاومت منفعلانه و بی اعتنایی را بر می گزینید که در بلند مدت برای کسانی که برای شما مشکل ساز بوده اند خسته کننده خواهد بود.

انکار: شخصیت صلح‌آمیز و بی‌ضرر و کمک‌کننده به دیگران
یک روند ذهنی است که به وسیله آن عمیق ترین غرایز خود (چیزهایی که می خواهیم) را منکر می شویم، و برعکس الگوی رفتاری را انتخاب می کنیم که دقیقا متضاد آن است.
تعادل: وقتی نمی‌خواهید کاری را انجام دهید؛ مدام موانعی ایجاد می‌کنید که برای دیگران خسته‌کننده می‌شود. مانند دیر رفتن سر کار!

عکس شماره ۲: صرع (غشی)
در کودکی به شما یاد دادند برخی رفتار‌ها مانند عصبانیت خوب نیستند. بنابراین، شما اجازه نمی‌دهید چنین رفتار‌هایی در ظاهر از شما سر بزند و همیشه نسبت به حرکات شدید منفی یا مثبت واکنش نشان می‌دهید.
شما یک ماسک عاطفی بر چهره دارید و نمی‌خواهید دیگران عواطف شدید شما از جمله احساسات منفی خود درباره یک موضوع یا فرد را دریابند. سعی می‌کنید مهربان و ملایم باشید و دوستانه رفتار کنید. دوست دارید دیگران شما را قابل اعتماد و صلح‌طلب بشناسند، ولی همیشه از درون تحت فشار هستید و برخی اوقات دیگر نمی‌توانید تحمل کنید و یک دفعه منفجر می‌شوید و شدیدا عصبانی می‌شوید که دیگران اصلا ازتان انتظار ندارند.
سرکوب: احساس عصبانیت، تحریک‌پذیری و پرخاشگری
وقتی از اختلال های شخصیتی مرتبط با بیماری های مغزی سخن می گوییم این علائم مطرح هستند: تکانشگری( عکس العمل سریع براساس غریزه و نه تفکر)، کج خلقی و زودرنجی، فوران آنی خشونت و پرخاشگری. اگر شما فرد شماره ۲ را انتخاب کردید احتمالا در کودکی احساسات ذکر شده را سرکوب کرده اید و در ناخودآگاه خود مخفی نموده اید.
انکار: تبدیل شدن به فردی مهربان و دوست و مسئولیت‌پذیر
به احتمال زیاد یک فرد مهربان و آرام هستید. دیگران رفتار شما را دوستانه می بینند و شما را یک فرد مسئولیت پذیر با کنترل فردی بالا می بینند. نسبت به احساسات خود پایدار هستید و با دیگر افراد، ایده ها، و اشیا سریع ارتباط برقرار می کنید.
تعادل: طغیان‌ها و خشم‌های ناگهانی نادر در اثر تحریک شدن

عکس شماره ۳: جنون
احتمالا فردی باهوش و دارای ذهن بیش فعالی هستید. در تجارت خوب است، ولی در زندگی عادی مجبور به تحمل، مهار و قانون‌مداری می‌شوید. از نیاز‌های عاطفی خود و دیگران بی‌اطلاع هستید و اغلب اوقات احساس گم شدن یا قطع ارتباط با دیگران می‌کنید.
سرکوب: بیش فعالی ذهنی و تخیل زیاد
یکی از خصوصیات این گروه تحریک بیش از حد تخیل و به طور خاص منفی بافی است. اگر این فرد ریشو و خندان شما را می ترساند ممکن است فزون کاری (فعالیت بیش از حد) ذهن خود را سرکوب کرده باشید، که اگر سرکوب نمی شد و به ناخودآگاه شما منتقل نمی شد رابطه خود را با واقعیت از دست می دادید.
انکار: پذیرش رفتار‌های کلیشه‌ای و قانون‌مدارانه
شما بیشتر رفتارهای مطابق با مد را می پسندید و از تغییر یا نوآوری گریزان هستید. در واقع شما فردی ترسو با اعتماد به نفس پایین هستید که به سختی خود را با شرایط جدید می تواند وفق دهد. بزرگ ترین ترس شما از دست دادن کنترل فردی است. شما نسبت به رفتاری که انتخاب کردید کاملا حس تدافعی دارید و به سختی از آن تخطی خواهید کرد.  
تعادل: اغلب به صورت دفاعی عمل کرده و دوست دارید از مجموعه قوانین وضع شده پیروی کنید.

عکس شماره ۴: اسکیزوفرنی
اگر این زن را انتخاب کردید؛ احتمالا بدون داشتن عذابی دیگران را سرکوب می‌کنید. برای ارتباط با دیگران تلاش کرده، ولی همین کار برایتان یک چالش است. روابط شما فاقد عمق و احساسات عمیق و صادقانه است. برای جبران سعی می‌کنید خود را اجتماعی نشان بدهید و وقت خود را با دوستان و خانواده بگذرانید تا از این طریق انزوا و تنهایی خود را پنهان کنید.
سرکوب: نداشتن احساس نسبت به دیگران
شما یک شخصیت اسکیتزوفرنیک هستید. یعنی شدیدا بی عاطفه هستید، دچار انحراف فکری و احساسات شدیدا متناقض هستید. اگر این چهره شما را می ترساند احتمالا حسی که سرکوب کرده اید حس بی تفاوتی نسبت به دیگران و کنار کشیدن خود از اشیا و وقایع است که در اوایل زندگی دچار آن بودید.

انکار: یک فرد بسیار اجتماعی و دارای دوستان زیاد
در حال حاضر احتمالا فردی بسیار اجتماعی هستید که اعتقاد شدیدی به برقرار روابط اجتماعی با دیگران دارد. و دوست دارید زیاد به گردش بروید و از کنار دیگران بودن لذت می برید. این خصوصیت گمراه کننده است زیرا در پس آن یک فرد تنها مخفی شده است که همواره حس تنهایی با اوست. روابط شما کم عمق و سطحی به نظر می رسند طوری که انگار احساسات واقعی بین شما و فرد مقابلتان وجود ندارد. در درون خود احساس می کنید که به دیگران و زندگی با آنها نیاز ندارید.

تعادل: درباره انزوا یا عدم محبت به دیگران اصلا با دوستان خود صحبت نمی‌کنید.


عکس شماره ۵: هیستریک (هیجانی)
در کودکی به شما گفته شده یا به اجبار مجبور شدید از خودنمایی و خودشیفتگی برای دیگران چشم‌پوشی کنید. عمیقا دوست دارید در کانون توجه و جذب دیگران باشید، ولی این‌طور رفتار نکرده و فردی متواضع و صمیمی نشان می‌دهید. به ندرت در کانون توجه دیگران قرار می‌گیرید، ولی در خلوت خود بسیار با نشاط هستید و به جزئیات ظاهری خود توجه زیادی دارید.
سرکوب: میل به توجه و تحسین شدن
خصوصیات افراد هیجانی این چنین است: احساساتشان سطحی و ناپایدار است، خودشیفته و خودنما هستند. اگر این زن مرموز با پلک های سنگین را انتخاب کرده اید شما تمایل سیری ناپذیرتان برای جلب توجه دیگران و تایید آنها را سرکوب کرده اید.
انکار: از کانون توجه دیگران فرار می‌کنید و سعی دارید خودتان را معتدل نشان دهید.
در ظاهر فردی فروتن و متین به نظر می آیید که شدیدا درون گراست. اما در واقعیت برخلاف ظاهر آرام و خجالیتان یک حس قوی برای دلربایی از دیگران دارید. شما با دقت زیادی به ظاهر و رفتار خود می رسید. به طور مثال، همیشه خوش لباس هستید و ظاهر خود را با زیورآلات آراسته می کنید تا توجه دیگران
تعادل: مشاغل و سرگرمی‌های نادر را انتخاب می‌کنید؛ خوش‌لباس و شیک‌پوش هستید و پنهانی جلب توجه می‌کنید.


عکس شماره ۶: افسرده
در ظاهر فردی خوشحال و سرحال هستید، ولی در اعماق درون شما و در خولت خودتان احساس تنهایی و بی‌ارزشی می‌کنید و حتی نفس کشیدن را گناه می‌دانید. با تمرکز ذهن خود روی کار و زندگی و افراد دیگر سعی دارید این افکار پنهانی خود را فراموش کنید، ولی همیشه اعتماد به نفس پایینی دارید.
سرکوب: احساس بی‌ارزشی و عدم کفایت
اعتماد به نفس پایین، حس گناه و ضعیف بودن علائم اصلی افسردگی هستند. واقعیت این است که انتخاب این شماره نمایان گر سرکوب شدن حس افسردگی است.
انکار: شخصیتی شاد و پویا که روی کار و دوستان خود تمرکز دارد.
شاید شما فردی برون گرا و بی خیال به نظر می آیید. همواره از خود اعتماد به نفس، پویایی، و خوش بینی نشان می دهید. گاهی ممکن است افسردگی از خود بروز دهید و دچار سندروم دلقک غمگین شوید. گاهی اوقات هم ممکن است به اطراف خود مشکوک شوید و کج خلقی کنید. به احتمال خیلی زیاد رویکردهای افسرده خود را به حل کردن افسردگی دیگران انتقال می دهید و ممکن است به شغل مشاوره روانشناسی روی بیاورید.
تعادل: نقش روانشناس را بازی کرده و دنبال ارائه راهکار‌هایی برای مشکلات دیگران است.

عکس شماره ۷: دیوانه
شما به احتمال زیاد منطقی، از نظر فکری بالغ و متعادل هستید. با هرج و مرج یا نمایش بیش از حد احساسات مخالف هستید و اگر فردی با صدای بلند صحبت کند؛ اذیت می‌شوید. اگر کسی بیش از حد اعتماد به نفس داشته باشد و بر خود ببالد؛ شما ازش متنفر هستید، چون در درون خود مشغول سرکوب گرایش‌های بیش فعالی خود هستید. گرایش‌هایی که باعث می‌شوند کنترل خود را از دست بدهید. احتمالا در کودکی معلمان و والدین شما سعی کردند همیشه فردی آرام و متین باشید.
سرکوب: سطح انرژی و تحریک‌پذیری بالا
نشانه های این فرد برون گرایی، خودبزرگ بینی، و هدر دادن منابع مالی و غیرمالی هستند. اگر این صورت برای شما ترسناک است به این معناست که درون شما یک حس هیجان قوی وجود دارد که اگر سرکوب نمی کردید به دیوانگی منجر می شد.

انکار: منطقی، معقول، فرار از افراط و تفریط
به احتمال خیلی زیاد فردی هستید که از اسراف بیزار است و از سر و صدا بدش می آید و دوست ندارد کسی با اعصاب او بازی کند. کاملا محتاط هستید و حدود را رعایت می کنید. منطقی و صرفه جو هستید و نسبت به خود کاملا کنترل دارید.
تعادل: از ورود به مکان‌های وسوسه‌انگیز مانند قمارخانه و کازینو جلوگیری می‌کند.

عکس شماره ۸: اختلال تجزیه هویت
احتمالا در کودکی توسط والدین، معلمین و شایر اعضای خانواده مورد آزار و اذیت قرار گرفتید یا به شما تجاوز شده و از نظر روحی روانی آسیب‌دیده هستید. این تروما باعث شده است تا به طور ناخودآگاه خود را به عنوان یک شریک جنسی زیر سوال ببرید. دوست ندارید نقش جنس مخالف را داشته باشید و دچار دوگانگی هویتی و سرکوب شده هستید.

سرکوب: شریک جنسی خوبی نبودن
این دسته از افراد کسانی هستند که دوست دارند به عنوان عضوی از جنس مخالف زندگی کنند و پذیرفته شوند. احتمالا در دوران کودکی این حس دوگانگی هویتی را داشته اید و سرکوب کرده اید.
انکار: تاکید بر نقش و هویت جنسی، تمایل زیاد به نقش‌های مردانه و زنانه
اگر مکانیزم دفاعی انکار درست عمل کند شما الان تمایل شدیدی به تایید جنسیت خود دارید. درنتیجه رفتار و اعمالتان طوری است که جنسیت فعلی شما را در برابر هم جنسان دیگرتان تایید کند. مثلا اگر مرد هستید بیشتر کارهایی را انجام می دهیم که با مردانگی تناسب دارد. و اگر زن هستید به دنبال کارهایی می روید که زنانگی شما را نشان دهد.
تعادل: انطباق با کلیشه‌ها و چیزهایی که دیگران از یک شریک جنسی و زن یا مرد بودن انتظار دارند
 
منبع:
-Léopold Szondi
- Szondi test
مرجع : پزشک
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.