کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یک دکترای روانشناسی در خصوص نحوه تعامل با فرزندان در شرایط قرنطینه خانگی گفت:

ماندن والدین و فرزندان در منزل؛ فرصت تعامل و تجربه بیشتر کنار هم بودن است

خبرگزاری پانا , 10 فروردين 1399 ساعت 19:54

«مهمترین نقش والدین در موقعیت در خانه ماندن این است که به زبان ساده و کودکانه شرایط موجود را به فرزندان خود توضیح دهند و از بحران جلوه دادن آن پرهیز نمایند تا موجب افزایش سطح تنش و اضطراب در فرزندان نشوند.» یک دکترای روانشناسی در بوشهر این موضوع را عنوان کرده‌است.


میگنا: دکتر مجید رستمی؛ روانشناس در خصوص راهکارهای مواجهه با کودکان در منزل و قرنطینه خانگی در گفتگو با پانا ضمن آرزوی سلامتی برای هموطنان عزیز و گذر از این بحران بیان کرد: کودکان به عنوان یک گروه مهم اجتماعی، در هنگام وقوع بحران‌ها در راس گروه‌های آسیب‌پذیر هستند.

رستمی عنوان کرد: این روزها، خبری از مهد کودک و مدرسه رفتن کودکان نیست، مجموعه‌های بازی در سطح شهرها مسدود است و به جهت ایمنی و پیش‌گیری، باید خانه‌نشین و ایزوله شوند. گرچه ماندن کودکان و والدین در منزل فرصتی برای تجربه کنار هم بودن فراهم کرده‌است؛ اما این موضوع تبعاتی نیز به‌همراه دارد که باید راهکارهایی برای جلوگیری از آنها در نظر گرفت.

کودکان سرشار از انرژی هستند. تحرک جسمانی بخشی از دغدغه این دوره سنی است، ایزوله کردن و محدود کردن آنها با ماندن در خانه، به‌خصوص فضای فیزیکی محدودی چون آپارتمان در دراز مدت، موجب بی‌حوصلگی، بهانه‌گیری، لجبازی و بدخلقی در آنها می‌شود. این مساله معضلی است برای والدین به‌خصوص آنها که هر دو والد، درگیر کار اداری و کسب و کار هستند. از آنجا که قرنطینه‌کردن آنها یک ضرورت بهداشتی است، اما داشتن یک برنامه مناسب، انجام این کار را راحت‌تر می‌کند.

رستمی در مورد راهکارهای مناسب دوره خانه‌نشینی تاکید کرد: لزوم حفظ آرامش توسط والدین، یکی از اقدامات اساسی در دوران در خانه‌ماندن است. والدین شرایط موجود و همه‌گیری بیماری را به زبان ساده و کودکانه به آنها توضیح دهند و از بحرانی جلوه‌دادن آن پرهیز نمایند تا موجب افزایش تنش، اضطراب و استرس آنها نشوند.

این روانشناس؛ این بیماری را شبیه سرماخوردگی اما در سطح شدیدتر عنوان کرد و گفت: با رعایت بهداشت فردی همچون؛ شست و شوی مرتب دست‌ها، استفاده از وسایل شخصی(حوله، دستمال و...) می‌توان از آن جلوگیری کرد. در این راستا خود والدین به‌عنوان الگو، باید پیش‌قدم باشند.

او تاکید کرد: سپردن مسئولیت به کودکان، با توجه به فرا رسیدن سال نو و عید نوروز، از جمله نظافت اتاق شخصی و وسایل آن، یکی از اقداماتی است که می‌تواند در تربیت کودکان در این ایام نقش موثری داشته باشد. همچنین بازی‌کردن با کودکان، خواندن داستان، حل پازل‌ها و انجام بازی‌های خلاقانه، انجام بازی‌های علمی، ساختن کاردستی، نقاشی‌کردن، خمیربازی و آشپزی، تشکیل گروه‌های 4-5 نفره در شبکه‌های اجتماعی نیز از دیگر اقداماتی است که والدین می‌توانند کنار فرزندان خود انجام دهند و لحظات خوبی را برای آنها فراهم کنند. از آن سو معلمان و مربیان نیز از طریق فضای مجازی به دانش آموزان نزدیک می‌شوند و از آموزش‌های لازم هم عقب نمی‌مانند.

رستمی در ادامه گفت: صدا و سیما از طریق شبکه آموزش، برنامه‌های متنوع آموزشی پخش کند. همچنین پخش برنامه های مفرح و شاد در قالب کارتون و انیمیشن برای کودکان نیز می‌تواند جذاب باشد.

او خاطرنشان کرد: از سپردن و نگهداری کودکان نزد افراد سالخورده خانواده؛ همچون پدربزرگ و مادربزرگ که به عنوان گروه آسیب‌پذیر جامعه محسوب می شوند نیز خودداری شود.
 


کد مطلب: 50036

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50036/ماندن-والدین-فرزندان-منزل-فرصت-تعامل-تجربه-بیشتر-کنار-هم-بودن

میگنا
  https://www.migna.ir