جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ / ۲۰:۲۲
کد مطلب: 50038
۱
نائب رئیس شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور در برنامه "تیتر امشب"

ویروس کرونا بر روی نظام خانواده تاثیر گذاشته است

ویروس کرونا بر روی نظام خانواده تاثیر گذاشته است
میگنا: دکتر شکوه نوابی نژاد؛ در برنامه "تیتر امشب" چهارشنبه ۶ فروردین سال جاری درباره راه کار‌های روان شناسی در مقابله با ویروس کرونا، اظهار کرد: برای مقابله با این ویروس باید از تمام منابعی که در اختیار داریم از جمله منابع دینی منابع معنوی و منابع اجتماعی استفاده کنیم تا تاب‌آوری افراد در مواجهه با بحران افزایش پیدا کند. در اولین قدم باید بحران کرونا را صرفاً به عنوان یک تهدید نبینیم؛ بدون شک ورود چنین ویروسی به کشور با اتفاقات ناخوشایند بسیاری همراه است، اما از بعد دیگری می توان آن را به عنوان یک فرصت در نظر گرفت. دهه های مختلف زندگی مان دغدغه جمع شدن افراد خانواده را در کنار هم داشتیم و امروز فرصتی فراهم شده تا کانون گرم خانواده ای را که همیشه از آن صحبت می‌کردیم به منصه ظهور برسانیم. اکنون فرصتی فراهم شده تا با زندگی در کنار هم پیوند خانوادگی را استحکام بخشیم. امروز ماندن در خانه به معنای حفظ آرامش و امنیت است و این موضوع بدون شک می‌تواند آثار مثبت بسیاری بر بهبود روابط خانواده‌ها داشته باشد.

نائب رئیس شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره با تاکید بر اهمیت آمادگی برای مواجهه با سختی ها و افزایش تاب آوری تصریح کرد: کرونا چالشی فردی، اجتماعی و جهانی است و این اهمیت توجه به وجه جمعی آن را نمایان می کند. هر گامی که هر فردی برای بهبود وضعیت خود بردارد، گام مثبتی برای خانواده، جامعه و کشور خواهد بود.

وی با اشاره به تفاوت معنایی که بین تاب آوری و تحمل کردن وجود دارد، گفت: تاب آوری به معنای آن است که فرد زندگی روزمره خود را انجام داده و خلاقیت خود را برای انجام انواع فعالیت‌ها در کانون خانواده به کار گیرد. اکنون فرصت مناسبی است که افراد خانواده فردیت را کنار گذاشته و به انجام فعالیت های جمعی در کانون خانواده بپردازند.

دکتر نوابی نژاد این نگاه را نوعی توانایی دانست و گفت: حتی زندگی هایی که تاریخچه چندان مناسبی نداشتند می‌توانند با جستجو در سالیان گذشته به وجوه مثبت موجود و داشته‌های زندگی بپردازند. باید از فرزندان خانواده و خلاقیت آنها برای این موضوع بهره ببریم و حتی راه کارهای آن ها برای بهبود فضای خانواده عملیاتی شود همه درگیر این موضوع شوند. فرهنگ و دین ما به ما آموخته است تا با توکل بر خداوند قدرت کافی برای ایجاد تغییرات مناسب در زندگی را پیدا کنیم. درگیری‌های امروز جامعه ما با کار و زندگی باعث شده تا از بسیاری از واقعیات غافل شویم؛ فضای امروز زندگی خانواده‌ها را از بُعد معنوی و اندیشیدن به سایر افراد جامعه دور کرده است.

نائب رئیس شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور درباره راه کارهای مقابله با اضطراب و استرس کرونا، بیان کرد: بهترین راه کار برای مقابله با این نگرانی‌ها داشتن برنامه ریزی برای طول روز است؛ والدین می توانند نقش بسیار مهمی در بهبود برنامه ریزی و استفاده از ساعات خالی روز فرزندان داشته باشند. هر فرد از اعضاء خانواده باید برنامه‌ریزی مناسب با شرایط زندگی خود را داشته باشد و این موضوع در نهایت به کاهش اضطراب و نگرانی در خانواده منجر می‌شوند.

وی با تاکید بر اهمیت توجه به کتاب و کتاب خوانی در این ایام، تصریح کرد: حتی در فضاهای محدود آپارتمانی می توان ساعاتی را به ورزش خانوادگی اختصاص داد چند حرکت ساده و چند نفس عمیق می‌تواند فضای خانواده‌ها را بهبود ببخشد؛ تنفس درست و مناسب می‌تواند بر کنترل اضطراب و نگرانی‌ها موثر باشد. کودکان هم باید متناسب با سن خود اطلاعات لازم درباره این بیماری را از جمله نحوه شستن دست ها و راه های انتقال بیماری را دریافت کنند هم چنین تغذیه مناسب می‌تواند با بهبوده سیستم ایمنی بسیار موثر باشد. تغذیه مناسب صرفاً به معنای خوردن گوشت نیست و تغذیه اصولی و مناسب می‌تواند در بهبود فضای خانواده و حفظ آرامش کمک کند.

دکتر نوابی نژاد، گفت: کودکان با محدودیت‌هایی برای فعالیت فیزیکی مواجه خواهد شد و این نیازمند توجه والدین است؛ اعضاء خانواده می‌توانند با انجام فعالیت‌های مشترک این مشکل را تا حد زیادی کنترل کنند. مطرح کردن موضوعاتی مثل توکل به خداوند و تلاش هایی که در این حوزه انجام می‌شود می‌تواند امید به زندگی را در دل فرزندان زنده کند. توجه به نقاشی ها می تواند راه کار بسیار مناسبی برای شناسایی اضطراب و راهکار حل آن در کودکان باشد.

نائب رئیس شورای مرکزی سازمان نظام روان شناسی و مشاوره کشور، توصیه کرد: اخبار و آمار مربوط به مبتلایان این بیماری را خیلی پیگیری نکنید؛ خانواده‌هایی که فرزندان با سنین حساس دارند ممکن است با توجه بیش از حد به اخبار و آمار مربوط به این موضوع باعث بروز آسیب در فرزندان خود شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
تونل هابه ما آموختند که حتی دردل سنگ هم راهی برای عبور هست، تونل ها راست میگویند ؛ راه است ، حتی از دلِ سنگ! " آنجا كه راه نیست ، خداوند راه را می گشاید... "