شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۱۲:۴۹
کد مطلب: 50291
۳

چگونه با قدرت و اعتماد‌به‌نفس سخنرانی کنیم؟

چگونه با قدرت و اعتماد‌به‌نفس سخنرانی کنیم؟
آیا قلب شما هم موقع سخنرانی به اندازه‌ من تند می‌زند؟ همان وقت‌ها که احساس می‌کنید تمام نگاه‌ها روی شماست و همه‌ی گوش‌ها دارند به حرف‌های شما گوش می‌دهند. البته ممکن است باعث شود تحت فشار قرار بگیرید و هنگام سخنرانی مِن مِن کنید، ولی مهم‌تر از آن می‌تواند روی نحوه‌ی شروع سخنرانیتان تاثیر بگذارد. در واقع اولین کلمه‌ای که از دهان‌تان بیرون می‌آید معلوم می‌کند آیا حضار می‌خواهند به حرف‌هایتان گوش دهند یا نه؟ پس بستگی دارد به این که چطور سخنرانی خود را شروع کنید. راه‌هایی برای مقابله با ترس و استرس حاصل از مرکز توجه بودن وجود دارد. پس بیایید با هم شروع کنیم و راهی پیدا کنیم که قلب‌تان موقع سخنرانی آرام‌تر بزند!
با این روش‌ها یاد می‌گیریم چطور باید سخنرانی کنیم که ماندگار و مقبول واقع شود.


خودتان باشید
اشتباه رایج بیشتر افراد این است که وقتی به سخنرانی کردن فکر می‌کنند، دائماً در مورد مسائل اشتباه نگران می‌شوند. مسائلی مانند این که چه لباسی باید بپوشند یا نکند موهایشان بد به نظر برسد. بله! ظاهر مهم است، اما چیز‌های مهم‌تری هم وجود دارد. پس در این مواقع باید آرامش خود را حفظ کنید و سعی کنید خودتان باشید، خود واقعیتان.
قبل از این که با افراد خودخواه دیگر یعنی غریبه‌هایی که هیچ کمکی به شما نمی‌کنند، حرف بزنید با خودتان صحبت کنید. اول نوبت شماست که چند دقیقه استراحت کنید و خطاب به خود حرف‌های انگیزشی بزنید. بروید و جای آرامی برای ریلکس کردن و تمرکز پیدا کنید. سپس روی موارد زیر تمرکز کنید:
 نفس‌هایتان
 چیزی که می‌خواهید در موردش حرف بزنید
 چطور می‌خواهید حضار را خیره کنید؟
 چه نوع سخنرانی میخواهید باشید؟
به خاطر داشته باشید
این چیز‌ها باعث می‌شوند که همزمان با این که از تظاهر نکردن و از خودتان بودن لذت می‌برید، به میزان زیادی اعتماد به نفس‌تان را دوباره به دست آورید و هر شک و تردیدی که خودتان دارید برطرف کنید. کاری که بیشتر سخنرانان زیاد انجام می‌دهند تا سخنرانیشان متفاوت به نظر برسد، این است که سعی می‌کنند آن را پیچیده کنند. در واقع تلاش می‌کنند چیز‌های زیادی را به خود تحمیل کنند و در نهایت میان سیاهچالی از کار‌های اضافی گم می‌شوند. در صورتی که تمرکز اصلی بهتر است روی سادگی و به راحتی قابل فهم بودن سخنرانی باشد. موقع سخنرانی فقط خودتان باشید که دارید ایده‌های اصلیتان را با دیگران مراوده می‌کنید. این روش می‌تواند شروع بسیار خوبی برای سخنرانی باشد. یعنی وقتی مثل شخصی حرفه‌ای سخنرانی را شروع می‌کنید: آرام، خونسرد و با اعتماد به نفس.

چطور سخنرانی را شروع کنید: اولین کلمه‌ شما
سعی کنید شروع خوبی داشته باشید، چون وقتی خوب شروع می‌کنید، درجه‌ اعتماد به نفس‌تان درست مثل انرژی گرفتن بعد از خوردن قهوه افزایش می‌یابد. این همان نقطه‌ای است که باید ملاحظات دقیقی به خرج دهید. هنگام سخنرانی جملاتی وجود دارند که هرگز نباید آن‌ها را به زبان آورد؛ و وقتی می‌گوییم هرگز یعنی تحت هیچ شرایطی نباید آن‌ها را بگویید.
این جملات بسیار متداولند و باعث می‌شوند حضار به محض باز کردن دهان‌تان برای گفتن این جملات خمیازه بکشند. چند مورد از این جملات فاجعه‌بار را در زیر می‌خوانید:
 باعث افتخارمه که اینجام. خیلی متشکرم!
حرف‌هایی که می‌خواهم بگم زیاد طول نمی‌کشد.
چند دقیقه زودتر ازم خواستند که این سخنرانی را شروع کنم.
آماده نبودم، ولی با این حال حاضر شدم.
جملاتی مانند این حضار را کسل می‌کند و باعث می‌شود نخواهند برای شنیدن بهانه‌ها یا جملاتی که از بچگی شنیدند وقت بگذراند. اگر بیانیه‌ای که با آن شروع می‌کنید به قدر کافی قوی نباشد و شما هم تمرکز نداشته باشید، مردم با خود نتیجه می‌گیرند که سخنرانی کسل‌کننده است و شما هم شانس خود را برای تاثیرگذاری روی آن‌ها از دست می‌دهید. هم‌چنین باعث می‌شود کل سخنرانی ناجور به نظر برسد و وقتی هم که نتوانید با حضار ارتباط بگیرید، سطح اعتماد به نفس‌تان با هر دقیقه‌ای که می‌گذرد، کمتر می‌شود.


آماده باشید
هیچ چیز مثل داشتن آمادگی کامل در هر کاری که می‌خواهید انجام بدهید نیست. یک قدم مهم در کسب اعتماد به نفس این است که کاملاً بدانید چه می‌خواهید بگویید و در مورد حرف‌هایی که می‌خواهید بزنید مطمئن باشید. وقتی کاملاً آمادگی ندارید و در مورد چیزی که می‌خواهید حرف بزنید به قدر کافی نمی‌دانید، دچار استرس و نگرانی می‌شوید و این حس را به سایرین نیز انتقال می‌دهید.

وقتی روی سخنرانیتان کار می‌کنید، به قدر کافی وقت بگذارید تا آن طور که باید، آماده شوید و مطمئن شوید که طبیعی سر صحنه میایید. کلمات و حرکات‌تان نباید مجبوری و ساختگی به نظر برسند. در صحنه قدم بزنید و با صدای بلند تمرین کنید و حالت‌های مختلفی به خود بگیرید. سعی نکنید کل متن سخنرانی را کلمه به کلمه حفظ کنید، فقط خیلی عادی در مورد آن حرف بزنید. این روش را اجرا کنید تا به محض شروع سخنرانی و دیدن تاثیرات خوبش یاد این مقاله بیفتید.

باور کنید اگر خیلی خوب آمادگی داشته باشید، موقع سخنرانی اعتماد به نفس بیشتری دارید و وقتی می‌دانید در مورد چه صحبت می‌کنید می‌توانید طبق خواسته‌ی خود تاثیر عالی و ماندگاری بر حضار بگذارید. پس همیشه خودتان را باور داشته باشید و یادتان باشد که می‌دانید چطور با قدرت سخنرانی کنید و مطمئن شوید که سخنرانی خود را با چیز جالبی شروع می‌کنید، چیزی که خاص باشد و باعث شود حاضرین جفت گوش‌هایشان را به شما قرض دهند.

دادن حال و هوای مثبت
با انجام این روش غیر ممکن است به مشکل بخورید. چه کسی، فردی را که از او انرژی مثبت می‌بارد دوست ندارد؟ این فرد می‌تواند خود شما باشید وقتی سخنرانی را شروع می‌کنید. با گفتن چند عبارت مثبت، شروع مثبت و با اعتماد به نفسی داشته باشید. به خودتان بگویید چند دقیقه بعد قرار است آن قدر خوش بگذرد که احتمالاً دل‌تان نخواهد سخنرانی تمام شود. این که بتوانید چهره‌های کنجکاو حضار را موقع شنیدن حرف‌هایتان ببینید و حس کنید که حرف‌هایتان شنیده می‌شود، اعتماد به نفس و قدرتی را که برای سخنرانی به کار میگیرید افزایش می‌دهد تا تاثیر ماندگاری بر جای بگذراید. تاثیری خوب! حتی می‌توانید سخنرانی را با گفتن داستانی تاثیرگذار یا امیدبخش به حضار یا حتی جُک گفتن برای ارتباط گرفتن با آن‌ها یا شگفت‌زده کردن آن‌ها با اطلاعاتی غافل‌گیرکننده شروع کنید.

زبان بدن
زبان بدن در نحوه‌ی رساندن پیام‌هایتان حین سخنرانی تفاوت ایجاد می‌کند. اما این هم بستگی دارد به این که چطور سخنرانی را شروع می‌کنید. چه ژستی دارید یا چطور می‌ایستید؟ آیا روی پیشانیتان چین افتاده یا رفتار استرسی دارید؟ این‌ها چیز‌هایی هستند که می‌توانند روی نحوه‌ی شروع سخنرانیتان تفاوت‌های زیادی ایجاد کنند. چند روش وجود دارد که می‌تواند اعتماد به نفس شما را هنگام سخنرانی کردن بالا ببرد و باعث شود با اعتماد به نفس به نظر برسید و بتوانید با حضار ارتباط برقرار کنید. این روش‌ها از این قرارند:

حتی قبل از این که اولین کلمه را به زبان بیاورید، حضار شما را می‌بینند. پس مهم است که چه ژستی به خود گرفته باشید. ژست خوب ممکن است کلید اعتماد به نفسی باشد که برای شروع نیاز دارید. اگر می‌دانید که چطور باید با ژستی درست سخنرانی خود را شروع کنید، این ژست باعث می‌شود حضورتان روی صحنه بیشتر جذاب و مطمئن به نظر برسد.

هم‌چنین زبان بدن شامل ژست سر تا پای شما می‌شود. اگر سعی کنید دست‌هایتان را پنهان کنید ممکن است به نظر برسد استرس دارید. پس از دست‌هایتان هنگام سخنرانی استفاده کنید. مثلاً وقتی مشغول سخنرانی هستید، روی عبارت یا کلمه‌ای که مهم است با کمک دستان‌تان تاکید کنید. این باعث می‌شود حضار بهتر منظورتان را متوجه شوند.
لبخند بزنید! این روش آخر است. لبخند زدن مسری است و باعث می‌شود بتوانید با حضار ارتباط برقرار کنید. در ضمن چهره‌ی بشاش همیشه با اعتماد به نفس به نظر می‌رسد. پس قبل از رفتن به جایگاه و شروع سخنرانی لبخند کوچکی بر لب داشته باشید، چون باعث می‌شود با حضار ارتباط برقرار کنید و احساس خوشحالی و اعتماد به نفس داشته باشید. پس اگر کسی از شما پرسید چطور سخنرانی خود را با اعتماد به نفس شروع کند. فقط به او بگویید که لبخند زدن را فراموش نکند.

آمادگی جسمانی: کنترل تنفس
مواردی هستند که ممکن است متوجه‌ی آن‌ها نباشیم، اما وقتی دنبال‌شان می‌رویم می‌توانند تفاوت بسیار زیادی ایجاد کنند. افرادی که می‌دانند چطور باید یک سخنرانی را شروع کنند، همیشه این قوانین ساده را مو به مو اجرا می‌کنند و استاد سخنرانی می‌شوند. باید مطمئن شوید که هنگام سخنرانی بدن‌تان با زبان‌تان یکی شود. این یعنی باید نفس کشیدن و اوج صدای خود را کنترل کنید تا مطمئن شوید به درستی صحبت می‌کنید.

چند روش دیگر هم هست که حرفه‌ای‌ها با هم در میان می‌گذارند:
باید دانگ صدای خود را بشناسید. فرقی نمی‌کند چه با صدای بلند و چه با صدای کم حرف بزنید، در هر صورت وقتی احساس کردید دارید خسته می‌شوید یا به نفس نفس زدن میفتید، استراحت کوتاهی کنید و تُن صدای خود را دوباره تنظیم کنید. سعی کنید آرام باشید و ژست راحتی به خود بگیرید. بعد دوباره وقتی درست نفس می‌کشید به سخنرانی ادامه دهید. این کار باعث می‌شود صدایتان خوشایند و خونسرد به گوش برسد و در عوض بتوانید سخنرانی را با اعتماد به نفس شروع کنید.

تمرین‌های دیافراگم در این کار به شما کمک می‌کنند و باعث می‌شوند صدایتان بلند و واضح به گوش حضار برسد. دست تان را روی دیافراگم خود بگذراید و هوا را دم و بازدم کنید تا صدایتان خسته و گرفته شنیده نشود و بتوانید همه‌ی کلمات را واضح بیان کنید. با انجام این تمرینات شروع بی‌نقصی خواهید داشت و وقتی کیفیت صدای قدرت‌مندی دارید، بیشتر احساس اعتماد به نفس می‌کنید. اگر شروع سخنرانی خوب پیش برود، کل سخنرانی در اختیار شماست.

اگر می‌دانید چطور با قدرت و اعتماد به نفس سخنرانی خود را شروع کنید، می‌توانید با حضورتان شنوندگان را شگفت‌زده کنید. این ابزار مهمی برای افراد مختلف است تا بتوانند با شفافیت، دانش و اعتماد به نفس روی صحنه بدرخشند که همش از برخورد بی غل و غش و راحت سرچشمه می‌گیرد. فقط این راهکار کوچک را فراموش نکنید. آن هم این که باور داشته باشید می‌توانید و موفق می‌شوید.


منبع: motivationgrid
لیلیوم علیپور
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ميزان هوش، با توانايى تغيير كردن، اندازه گيرى ميشود. آلبرت انشتين