کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چگونه با وسواس کرونا مقابله کنیم

خبرگزاری ایسنا , 24 ارديبهشت 1399 ساعت 13:40

روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: وسواس، فکرهای پریشان‌کننده، سرزده و غیرارادی است که وارد ذهن فرد شده و زندگی طبیعی او را مختل می‌کند؛ اگر این بیماری روانی درمان نشود، با تضعیف سیستم ایمنی، خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.


ویروس کرونا چند ماهی است که جوامع بشری را دچار کرده و زندگی را از حالت طبیعی خارج کرده است، اما این شرایط برای بیمارانی که از وسواس رنج می‌برند، سخت‌تر است.

دكتر نورمحمد بخشانی، روانشناس و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان افزود: وسواس خودش یک اختلال است که وسواس فکری ـ عملی نامیده می‌شود، یعنی یک فکر وارد ذهن فرد شده و این فکر او را مضطرب و دچار تنش می‌کند، فرد مجبور می‌شود کاری کند تا آن فکر خنثی شود وگرنه اضطراب ادامه پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این فکرهای پریشان‌کننده سرزده و غیرارادی هستند، یعنی فرد توان آن را ندارد که جلوی این‌گونه افکار را بگیرد. در گذشته این بیماری جزو اختلالات اضطرابی طبقه‌بندی می‌شد، امروزه کمی تفاوت پیدا کرده، اما هسته و محور اصلی آن همان اضطراب است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: در شرایط امروز که شاهد شیوع ویروس کرونا هستیم، عده زیادی از مردم برای آن‌که آلوده به این ویروس نشوند، دچار وسواس شده‌اند. البته باید دقت داشت که کمی نگرانی در این زمینه کاملاً طبیعی است و نشانه بیماری نیست، اما اگر فرد یا اطرافیان او متوجه شده‌اند که رفتارها خیلی شدید و غیرطبیعی است، احتمالاً دچار بیماری وسواس شده است.

وی گفت: به‌عنوان مثال، توصیه می‌شود برای در امان ماندن از ویروس کرونا، دستان خود را ۲۰ تا ۳۰ ثانیه با آب و صابون شست‌وشو دهیم. اگر فرد پس از این کار، باز هم این فکر به ذهنش آمد که شاید هنوز آلوده باشد و مجدداً اقدام به شست‌وشو کند، دچار وسوس شده است. معمولاً این بیماران، برای مدتی آرام می‌گیرند، اما مجدداً همان فکر به سراغشان می‌آید.

بخشانی افزود: مثال دیگر، نظافت است. قدری نگرانی و اهمیت دادن به نظافت شخصی، کاملاً طبیعی و لازم است، اما اگر فرد را پریشان کرده و عملکرد طبیعی او را بهم ریخته است، باید حتماً به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کند.

وی اظهار کرد: در خصوص بیماری کرونا هم مقداری نگرانی، طبیعی است، زیرا یک ویروس ناشناخته است و سرعت انتشار آن نیز بالاست، اما نگرانی بیش از اندازه در این خصوص، نه تنها کمکی به سلامت ما نمی‌کند، بلکه می‌تواند با تضعیف سیستم ایمنی و کاهش مقاومت بدن، خطر را افزایش دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ادامه داد: همان‌طور که بی‌تفاوت بودن به بحث بهداشت برای سلامت انسان خطرناک است، استرس و اضطراب بیش از اندازه نیز می‌تواند خطرناک باشد، چون احتمال بروز بیماری را بالا می‌برد و به آشکارسازی آن کمک می‌کند.

وی بیان کرد: این‌گونه بیماران اخبار کرونا را کمتر پیگیری کنند و اگر نگرانی دارند، با سامانه ۴۰۳۰ تماس گرفته و مشاوره بگیرند. همچنین اگر وسواس زندگی طبیعی آنان را مختل کرده است، حتماً به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند.


کد مطلب: 50493

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50493/چگونه-وسواس-کرونا-مقابله-کنیم

میگنا
  https://www.migna.ir