پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۱۳:۲۲
کد مطلب: 50497
۲

8 ویژگی یک رئیس موفق و محبوب در تعامل با کارمندان

8 ویژگی یک رئیس موفق و محبوب در تعامل با کارمندان
رئیس هایی که عاشق کار کردن برای‌شان هستیم، فقط مهارت‌های فنی بالایی ندارند، بلکه خصوصیاتی دارند که بیش‌ترین تاثیر را در مهم‌ترین جاها می‌گذارند:روی قلب و ذهن افرادی که برایشان کار می‌کنند.

اگر جزو آن دسته از رئیس هایی هستید که دیگران دوست دارند برای‌تان کار کنند، این ۸ ویژگی شما را از بقیه متمایز می‌کند:

۱. باورنکردنی‌ها را باور دارید
بیش‌تر آدم‌ها می‌کوشند تا به‌دست آوردنی‌ها را به‌دست آورند؛ به همین خاطر است که بیشتر اهداف و آرمان‌ها با مضمون کسب منافع بیش‌تر هستند نه انجام ناممکن‌ها. بهترین رئیس‌ها انتظارات بیش‌تری از دیگران و مهم‌تر از همه، از خودشان دارند. آنها به ما نشان می‌دهند چگونه به آن انتظارات برسیم. و ما را همراه خودشان به دنیای ناممکن‌ها می‌برند.

۲. شما فرصت‌ها را می‌بینید، در حالی‌که دیگران بی‌ثباتی و بلاتکلیفی را می‌بینند
مشکلات غیرمنتظره، موانع پیش‌بینی نشده، بحران‌های بزرگ و … اغلب رئیس ها بادبان‌ها را پائین می‌کشند، دست روی دست می‌گذارند و به این امید می‌نشینند که توفان بخوابد. عده‌ی معدودی، از بحران‌ها فرصت می‌سازند. آنها می‌دانند ایجاد تغییرات بزرگ، حتی تغییرات ضروری، بسیار سخت است.

رئیس هایی که دوست داریم برایشان کار کنیم، بی‌ثباتی و بلاتکلیفی را نه یک مانع بلکه راهی برای اثبات توانایی و نوعی محرک می‌بینند. آنها برای قوت قلب، انگیزه و الهام بخشی، باز سازماندهی و باز مهندسی می‌کنند و در این فرآیند، سازمان را قوی‌تر می‌سازند.

۳. همیشه احساسات‌تان را دو دستی تقدیم می‌کنید
رئیس های خوب حرفه‌ای هستند. رئیس هایی که دوست داریم برایشان کارکنیم هم حرفه‌ای هستند، و هم هنوز انسانند. زمانی که همه چیز خوب پیش برود احساسات‌شان را صادقانه نشان می‌دهند. برای سخت‌کوشی و تلاش زیاد، صمیمانه قدردانی می‌کنند. حتی اگر ناامید باشند باز هم صادق‌اند ولی به دیگران نشان نمی‌دهند، در خودشان احساس ناامیدی می‌کنند. آنان جشن می‌گیرند، همدردی می‌کنند، نگران می‌شوند.
خلاصه، آنها هم آدم هستند. و برخلاف بسیاری از رئیس‌ها، همان‌طور که هستند عمل می‌کنند. حرفه‌ای بودن تحسین برانگیز است. حرفه‌ای بودن همراه با انسانیت، الهام بخش است.

۴. کارمندان‌تان را از دردسر نجات می‌دهید
رئیس های وحشتناک، کارمندان را جلوی اتوبوس می‌اندازند. رئیس‌های خوب هرگز این کار را نمی‌کنند. رئیس هاییکه عاشق کار کردن برای‌شان هستیم می‌بینند که دردسری در راه است و کارمندان‌ شان را کنار می‌کشند، حتی بدون این‌که کارمند تا مدت‌ها بعد از آن باخبر شود‌ (اگر هم بفهمد، این روسا هرگز به دنبال کسب اعتبار از این ماجرا نیستند).

۵. شما هم روزی کارمند بودید، همین کارها را انجام دادید و هنوز هم انجام می‌دهید.
کارها و وظایف خود به خود انجام نمی‌شوند، هر روز کسی آنها را انجام می‌دهد. تنها ابزار واقعی ارزیابی ارزش یک شخص، کار ملموسی است که به صورت روزانه انجام می‌دهد. به همین خاطر است آن‌چه در گذشته انجام داده‌اند، چندان اهمیت ندارد، رئیس‌هایی که عاشق کارکردن برای‌شان هستیم هیچ وقت از انجام کارهای سخت، کثیف شدن دست‌ها و انجام بدترین کارها، جا نمی‌زنند. هیچ شغلی برای آنها پَست نیست، هیچ کاری چندان بی‌اهمیت یا خسته‌کننده نیست.
 
 
۶. شما با مشروعیت رهبری می‌کنید، نه با قدرت
القاب در ظاهر به شما حق مدیریت دیگران، اتخاذ تصمیم‌ها، سازمان‌دهی و ساختاربندی و نظم بخشی را می‌دهند. رئیس‌هایی که دوست داریم برای‌شان کار کنیم رهبر ما هستند چون کارمندان‌شان می‌خواهند که رهبرشان باشند. آنها با افراد انگیزه می‌یابند و الهام می‌گیرند، نه با القاب. رئیس های بزرگ‌منش در خلال کلام و حرکات‌شان، این احساس را به کارمندان می‌دهند که با رئیسشان کار می‌کنند، نه برای رئیسشان. بسیاری از مدیران حتی متوجه این تفاوت نمی‌شوند، اما بهترین‌ها درکش می‌کنند.

۷. شما هدفی بزرگ‌تر را با آغوش باز می‌پذیرید
یک رئیس خوب کار می‌کند تا به اهداف شرکت دست یابد. یک رئیس عالی، هم برای اهداف شرکت کار می‌کند – و بیش‌تر از رئیس‌های دیگر به آنها دست می‌یابد– و هم برای خدمت به هدفی بزرگ‌تر. مانند پیشرفت حرفه‌ای کارمندان، برای این‌که تفاوتی در جامعه ایجاد کند، برای نجات کارمندان از کشمکش، برای القاء حس غرور و ارزشمندی به دیگران. آنها تنها به دنبال تک خال‌ها نیستند، بلکه به دیگران کمک می‌کنند تا سطح شخصیتی و فردی‌شان را بالا ببرند.

۸. ریسک‌های واقعی را می‌پذیرید، نه ریسک‌های تقلبی را
رئیسهای زیادی مثل خیلی‌ها سعی می‌کنند در ظاهر دوام بیاورند. شاید با لباس‌هایشان، یا تفریحات‌شان، یا نمایش عمومی‌شان با کمک به کارهای عوام پسندانه و فعالیت‌های خیریه. آن‌ها دوام می‌آورند، اما با بوی کباب، نه خود کباب. بهترین رئیس‌ها دوام می‌آورند چون به دنبال شهرت و نام نیستند، چون برای شهرت گام بر نمی‌دارند، چون راضی به پذیرفتن وضع کنونی نیستند، چون مشتاقند به دل دریاهای ناشناخته بزنند.

آنان ریسک‌های واقعی را می‌پذیرند نه به این خاطر که به دنبال ریسک هستند، بلکه چون دنبال پاداش اعتقادشان به ممکن‌ها هستند. و با نمونه بودن، به بقیه الهام می‌بخشند که ریسک‌پذیر باشند تا آن‌چه را به‌دست آورند، که باور دارند امکان‌پذیر است. مدیرانی که عاشق کار کردن برای‌شان هستیم، به بقیه الهام می‌بخشند که رویاهای‌شان را تحقق بخشند: با واژه‌ها، با رفتار و مهم‌تر از همه با سرمشق‌بودن.


*در مقاله فوق ویژگی های مدیرانی که همه دوست دارند برایشان کار کنند آورده شده است، ویژگی هایی فراتر از موارد فنی! می توانید علاوه بر دانش فنی مدیریتی، این خصوصیات هم در خود تقویت نمایید تا همه کارمندانتان شما را رهبر خود بدانند و بین آنان محبوب گردید.
مرجع : آکادمی بازار
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چه سكوتی دنیا را فرا می‌گرفت اگر هركس به اندازه عملش صحبت می‌كرد