پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۰۲:۴۷
کد مطلب: 50503
۱

مدیریت اضطراب؛ از فراگیری تکنیک های لازم تا رعایت بهداشت خواب

مدیریت اضطراب؛ از فراگیری تکنیک های لازم تا رعایت بهداشت خواب
دکتر شهرزاد مظهری چهارشنبه شب (24 اردیبهشت) در ویژه برنامه مجازی «مطب در خانه» در پاسخ به فردی که پرسید «پسر من از زمان شروع بیماری کرونا در اتاق خودش نمی خوابد چکار کنیم؟» گفت: باید میزان اضطراب او را پائین بیاورید،  اینکه نمی خواهد شب ها در اتاق خود بخوابد نشان دهنده این است که او در وضعیت اضطراب است لذا کار اصلی این است که باید بچه را از رسانه ها و اخبار مربوط به کرونا دور نگه دارید تا سطح اضطراب او کاهش پیدا کند و بهتر است قبل از خواب کنار او در اتاقش بنشینید و برای او قصه بخوانید تا به خواب برود و به او این نکته را بگویید که بعد از اینکه خواب رفت شما به اتاق خود بازمی گردید.
 
متخصص روانپزشکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه من گاهی احساس افسردگی می کنم و حس ناامیدی به آینده دارم و دلم می خواهد بنشینم و به یک نقطه خیره شوم(البته این موقعیت مثلاً یک تا دوماه حدود یکبار پیش می آید) و در موقع امتحانات ضربان قلبم بالا می رود و هول می شوم و بعد از امتحانم کلاً احساس خوبی ندارم و سردرد می شوم؛ به نظر شما در این مواقع درست است که قرص آرامبخش مصرف کنم؟ راهنمایی کنید، افزود: باتوجه به مسئله ای که گفته شده(یک تا دوماه یکبار این حالت را دارند) از لحاظ روانپزشکی در حیطه اختلالات روانپزشکی جای نمی گیرد؛ بهرحال همه افراد در مقابله با مشکلات و استرس های زندگی ممکن است دچار این حالات شوند لذا اگر این حالات کوتاه و گذرا هستند و اختلال عملکرد آنچنانی ایجاد نمی کند لازم به کار خاصی نیست اما اگر شدت این حالات زیاد است باید به پزشک مراجعه کنید.
در خصوص اینکه در موقع امتحان ضربان قلب بالا می رود؛ به نظر می رسد شما دچار اضطراب موقعیتی هستید؛ اضطراب موقعیتی به این معنا است که اضطراب و نگرانی همیشه وجود ندارد و در شرایط و مکان های خاص در پاسخ به آن موقعیت ها رخ می دهد که برای این مشکل باید حتماً به یک روانپزشک مراجعه داشته باشید تا ببنید شدت اضطراب در چه حد است و اینکه آیا همزمان با این اضطراب موقعیتی، اختلال دیگر روانپزشکی وجود دارد یا خیر؟ که اگر وجود داشته باشد دو سری درمان از جمله روان درمانی و دارو درمانی داریم.
 
 مظهری در پاسخ به سوال دیگری که آیا بیماری های اسکیزوفرنی و اختلال عصبی دوقطبی ارثی هستند؟ و احتمال ابتلا در صورت وجود این بیماری در پدر خانواده، برای فرزندان چقدر است؟ و آیا راهی برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد؟ توضیح داد: نکته مهم این است که بدانیم هر دو اختلال اسکیزوفرنی و دوقطبی، زمینه ژنتیک دارند اما صرفاً ژنتیک نیستند به این معنا که اگر یکی از والدین مبتلا باشد صددرصد فرزندان مبتلا نمی شوند اما زمینه ژنتیک وجود دارد؛ این بیماری ها، هم پایه ژنتیک و هم پایه استرس های اجتماعی و مشکلات محیطی دارند؛ اگر پایه ژنتیک وجود دارد گفتیم که صددرصد مبتلا نمی شوند اما برای پیشگیری بهترین کار این است که این افراد از استرس ها دور باشند و تاجایی که ممکن است سطح استرس های محیطی را برای این افراد کم کنید و همچنین مصرف مواد روان گردان نیز که امروز شایع شده خود می تواند باعث بروز این بیماری ها شود.
 
وی در پاسخ به اینکه هفته 37 بارداری هستم و ویار سختی داشتم و از زمان کرونا هم بی نهایت استرس دارم و الان خیلی احساس ناامیدی داشته و ترجیح می دهم در یک اتاق تنها باشم و گریه کنم و حوصله حرف زدن هم ندارم و از چیزی هم لذت نمی برم و ترس از آینده دارم راهنمایی کنید؛ بیان کرد: خود دوران بارداری، دوران استرس زا است و مجموعه تغییر خواب و تغییر هورمون بدن، ایجاد تغییرات خلقی و روحی می کند؛ باتوجه به اینکه شما زمان زیادی به زایمان ندارید پس کار خاصی لازم نیست انجام دهید اما باید این مسئله را بدانید که این تغییرات خلقی ممکن است بعد از زایمان بیشتر شوند که اگر این افسردگی ادامه پیدا کند هم برای شما و هم برای نوزادتان مشکل ایجاد می کند لذا مراقب بعد از زایمان نوزادتان باشید و اگر متوجه شدید این تغییرات خلقی بعد از زایمان همچنان ادامه دارد حتماً به یک روانپزشک مراجعه کنید.
 
این روانپزشک در پاسخ به این سوال که فرزند 3 ساله ای دارم که به محض ترسیدن، استفراغ می کند، چکار کنم؟ و اینکه چه ویتامینی باید بخورد تا به رشد قد او کمک کند؟ گفت: اضطراب در بچه ها واکنش های مختلفی ایجاد می کند؛ یک بچه ممکن است موقع ترس به والدین خود بچسبد و یک بچه دیگر ممکن است زدن و دعوا کردن با بقیه را شروع کند که در بچه شما به صورت بالا آوردن است اما سطح اضطراب بچه شما در اینگونه مواقع بالا است و برای رفع این اضطراب باید به پزشک مراجعه کنید و اگر پزشک تشخیص دهد که بچه شما دچار اضطراب است اولین درمانی که برای بچه ها پیشنهاد می شود درمان های شناختی رفتاری است که باید یک پزشک انجام دهد و در درجه بعد درمان های دارویی است که باز هم باید با نظر پزشک باشد.
 
وی در پاسخ به فردی که پرسید «من خیلی عصبی هستم و از سال گذشته تاکنون کلی موی سفید در سرم در آوردم البته سه تا بچه پرسروصدا دارم و دائماً هم با آن ها دعوا می کنم چکار کنم؟ زیرا می ترسم که این بچه ها را سروسامان نرسانده بمیرم» افزود: به نظر می رسد شما احتمالاً دچار اضطراب فراگیر شده اید؛ این ترس ها در کسانی که دچار اضطراب می شوند شایع است.
در واقع دو نوع ترس داریم؛ یک ترس که منشا آن مشخص است و فرد باید کاری برای آن انجام دهد و یک ترس و نگرانی واهی است که الان مسئله ای وجود ندارد اما می ترسید که در آینده این اتفاق بیفتد و این در افرادی که دچار اضطراب هستند شایع است؛ بنابراین برای رفع این مشکل باید به یک روانپزشک و یا روانشناس بالینی مراجعه کنید تا با یادگیری تکنیک های شناختی رفتاری، بتوانید با این ترس های واهی مقابله کنید.
 
وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه نصف شب از خواب بیدار می شوم و ساعت ها بی خواب می مانم آیا می تواند مشکل عصبی باشد؟ اظهار داشت: به طور کلی مشکلات خواب ممکن است در قسمت های مختلف خواب اتفاق بیفتد پس این اختلالات خواب دلایل متفاوتی دارد که ممکن است گاهی اضطراب و افسردگی عامل آن باشد، در نتیجه باید ببینیم که مشکل اصلی آن چیست؟ اما گاهی اوقات می بینیم یکسری عادات رفتاری داریم که بهداشت خواب هستند و عدم رعایت بهداشت خواب باعث می شود اختلال خواب ایجاد شود؛ به طور مثال قبل از خواب ورزش سنگین نکنید، شام باید سبک باشد، قبل از خواب فرد نباید با گوشی موبایل کار کند که قبل از خواب مشکل ایجاد کرده و باعث اختلال خواب می شود لذا باید رعایت بهداشت خواب را بکنید و شب ها در یک ساعت معین بخوابید و اگر با این کار ها، مشکل رفع نشد حتماً به پزشک مراجعه کنید.
 
این متخصص در پاسخ به اینکه آیا وسواس فکری بیماری است؟ و درمان دارد؟ و اگر کسی با اذیت کردن دیگران به آرامش می رسد چه نوع بیماری دارد و چگونه باید با او رفتار کرد؟ توضیح داد: وسواس جزو اختلالات روانپزشکی است و ممکن است به صورت فکری و گاهی هم فکری و عملی با هم باشد؛ وسواس فکری به این صورت است که فرد با اینکه دوست ندارد به آن ها فکر کند اما یکسری افکار به ذهنش وارد شده که باعث نگرانی و اضطراب او می شوند و برای هر دو وسواس فکری و عملی درمان داریم.
  
وی در ادامه خاطر نشان کرد: واژه کلی به اسم سادیسم داریم که افراد از آزار دادن دیگران لذت می برند اما سوال دوم شما کلی است؛ در نتیجه در خصوص این مسئله باید حتماً به پزشک مراجعه کرده تا اگر این تشخیص داده شد، روان درمان های طولانی مدت ممکن است به فرد کمک می کند.
 
 مظهری در پاسخ به سوالی مبنی براینکه فکرهای خیلی بد به ذهن من می آید و همیشه فکر می کنم خدایی نکرده اتفاقات بد می افتد خیلی استرس دارم؛ چکار کنم؟ افزود: این حالت می تواند ناشی از اضطراب باشد و فرد در اضطراب دچار یکسری افکار می شود بنابراین این مسئله قابل درمان است لذا باید به یک پزشک مراجعه کنید.
 
  وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه بعد از زایمان دچار بی حسی دست و انگشت شده و دچار وسواس شدم چکار کنم؟ و آیا قرص آرامبخش خوب است؟ گفت: بی حسی دست و انگشتان نیاز به معاینه دارد و حتماً باید به پزشک مراجعه کرده تا نوار عصب گرفته شود و در مورد وسواس نیز قبلاً توضیح دادم.
 
متخصص روانپزشکی در پاسخ به فردی که پرسید «من زمانی صحنه های دلخراش می بینم دچار استرس می شوم که نکند برای اطرافیان خودم این اتفاق بیفتد راهنمایی کنید» بیان کرد: وقتی فرد مستعد اضطراب باشد افکار واهی و ترس های بی مورد سراغ او می آیند اما این را بدانید که باید کاری کنید که در این مواقع از موقعیت هایی که سبب اضطراب شما می شوند دوری کنید اما اگر بدون اینکه صحنه و موقعیت دلخراشی باشد، دچار این نگرانی هستید باید به پزشک مراجعه کنید.
مرجع : خبرگزاری شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد