کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

توصیه به زوجین در روزهای خانه نشینی/عدم مهارت گفت‌وگو در بین زوجین

26 ارديبهشت 1399 ساعت 17:55

معاون دانشکده روانشناسی و علوم‌تربیتی دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز گفت: اگرچه قرنطینه عامل اصلی ایجاد تنش‌ها به شمار نمی‌آید، اما به ‌طور طبیعی وقتی همسران مدت زیادی در خانه می مانند باعث اختلاف نظرمی شود.


میگنا: مژگان سپاه‌منصور، در پاسخ به این سوال پر تکرار مردم در سامانه ۴۰۳۰ ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و وزارت بهداشت، مبنی بر افزایش اضطراب و تأثیر آن بر بالا رفتن آمار نگران‌کننده خشونت علیه زنان در دوران کرونا ویروس، افزود: کرونا پدیده و چالش جهانی است و از آنجا که خانواده یک واحد اجتماعی محسوب می‌شود باید چالش‌هایی که شیوع این بیماری به خصوص در شرایط قرنطینه در خانواده و روابط همسران ایجاد می‌کند، مورد بحث و بررسی و توجه بیشتری قرار گیرد.

از دوره کرونا ویروس می‌توانیم برای رفع مشکلات، تنش‌ها و حتی تحکیم روابط همسران و افزایش صمیمیت زناشویی استفاده کنیم، اگرچه قرنطینه عامل اصلی ایجاد تنش‌ها و اختلافات زناشویی به شمار نمی‌آید، اما به طور طبیعی وقتی همسران مدت زیادی در خانه می‌مانند باعث ایجاد اختلاف نظرها و تنش‌هایی میان آنها می‌شود.

می‌توانیم برای ارتقا و تحکیم روابط زناشویی و خانوادگی فرصت‌هایی فراهم کنیم، اگرچه روش‌هایی برای ایجاد روحیه آرام‌تر میان همسران و تحکیم روابط وجود دارد اما نمی‌توان یک روش خاص و یکسان را برای همه خانواده‌ها در نظر گرفت.

سپاه منصور یادآور شد: با توجه به شناختی که همسران درباره اختلاف‌نظرهای خود درباره امور مختلف دارند، می‌توانند به‌راحتی در تمامی موارد به‌خصوص در موارد مورد اختلاف به مشورت با هم بپردازند.

داشتن یک برنامه‌ریزی روزانه به‌خصوص در شرایط قرنطینه از عواملی است که باید حتماً مدنظر قرار گیرد و مشارکت در امور خانه یکی از توصیه‌هایی که در این برنامه‌ریزی بهتر است گنجانده شود. زیرا مشارکت در کارهای خانه علاوه بر اینکه خستگی یک فرد در خانواده را از بین ببرد، می‌تواند در ایجاد همدلی و افزایش صمیمیت بین همسران کمک کند.

سپاه منصور با تاکید بر اینکه پرهیز از جر و بحث یکی از عواملی است که می‌تواند در روابط همسران بسیار کمک‌کننده باشد، اظهار داشت: با دعوا نه تنها مشکلی حل نمی‌شود، بلکه باعث افزایش اختلاف‌ها و تنش‌ها هم می‌شود.

وی تاکید کرد: تشکر و قدردانی از عوامل مهمی است که می‌تواند در روابط زناشویی بسیار کمک کننده باشد. معتقدم همسران می‌توانند با رعایت حال یکدیگر این شرایط بحرانی را با آرامش بیشتری پشت‌سر بگذارند./ مهر

 
عدم مهارت گفت‌وگو در بین زوجین
همچنین مینو اعرابی، روانشناس خانواده، درباره تاثیرات کرونا در روابط زوجین گفت: در یکی، دو ماه اخیر به‌دلیل شیوع کرونا قرنطینه خانگی تبعات متعدد به‌دنبال داشته است. در این شرایط باید پرسید شیوع کرونا چقدر توانسته وضعیت خانوادگی را تحت تاثیر قرار دهد؟ با توجه به مجموعه تاثیرات کرونا بر زندگی مردم شاهد بروز فشار اقتصادی، عاطفی، روانی، نگرانی از آینده و ... هستیم. باید دانست که نگرانی نسبت به آینده استرس‌زاست.

این روانشناس خانواده ادامه داد: در ایام کرونا افراد ساعت زیادی در کنار هم هستند و همین قضیه باعث شده وجهه ناشناخته فراوان برای افراد بروز کند. در برخی مواقع نیز شاهد رفتارهای خوش آیند با یکدیگر نیستیم.

اعرابی افزود: این روزها شاهد نبود راه‌هایی برای مدیریت هیجانات بودیم. برای مثال اگر زوجین در گذشته از یکدیگر ناراحت می‌شدند، فرصت ایجاد روابط بیرونی را داشته و هیجان‌های منفی را تخلیه می‌کردند. در این ایام زن و شوهر کنار یکدیگر بوده و تحمل فضا مشکل‌زاست. حال در برخی از خانواده‌ها شاید شیطنت‌های کودک نیز مزید بر علت برای شروع دعواهای زناشویی باشد.

کرونا کم‌وکیف روابط را آشکار کرده و به دیده شدن اختلافات در خانواده دامن‌زده است. وقتی زوجین مهارت ارتباطی نداشته و قادر به گفت‌وگو موثر نیستند و توانایی درست گوش‌دادن را ندارند، طبیعتا هر سخن و حرکت با زبان بدن باعث تحقیر در فرد مقابل می‌شود.

اعرابی با بیان اینکه افراد ازدواج می‌کنند تا بتوانند نیازهای اساسی خود در رابطه را برطرف کنند، افزود: هر فرد با ازدواج به احساس تعلق می‌رسد. فرد بر اساس نیازسنجی طرف مقابل را انتخاب کرده و به‌دلیل ویژگی‌های شخصیتی فرد وارد عمل شده است.

وقتی فرد نه با شناخت روابط یکدیگر وارد رابطه شده، طبیعتا عدم توجه به نیازها مشکل‌زاست. بسیاری از افراد بر این باورند که توانایی ایجاد رابطه را دارند./برنا


کد مطلب: 50508

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50508/توصیه-زوجین-روزهای-خانه-نشینی-عدم-مهارت-گفت-وگو-بین

میگنا
  https://www.migna.ir