کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ایمپلنت مغزی که نابینایان را بینا می کند

خبرگزاری مهر , 27 ارديبهشت 1399 ساعت 15:02

محققان دانشگاهی ایمپلنتی مغزی ابداع کرده اند که حروف را روی مغز شبیه سازی می کند. به این ترتیب آنها توانستند توالی حروف را ثبت کنند.


به گزارش میگنا به نقل از دیجیتال ترندز، در بیشتر مواردی که افراد بینایی خود را از دست می دهند، مشکل اصلی در نتیجه خسارت به چشمان یا اعصاب بینایی به وجود آمده و بخش «دیدن» مغز آنها آسیبی ندیده است. این بدان معنا است که احتمالا می توان چشمان را فریب داد و  اطلاعات را مستقیم از دوربین به مغز رساند.
 
در همین راستا محققان کالج پزشکی بیلور آمریکا یک ایمپلنت مغزی ساخته اند که به افراد نابینا کمک می کند تا به طور مصنوعی ببینند و توالی حروف را ثبت کنند.

این الکترودها اشکال را روی کورتکس بصری مغز افراد ردیابی می کنند.

در آزمایش ها افراد کم بینا و نابینا  توانستند حروف الفبا را بدون تلاش اضافی توضیح دهند و شناسایی کنند.
به گفته محققان، شرکت‌کنندگان نابینا در پروژه توانستند بیش از ۸۶ شکل حروف را تشخیص دهند.

در این پژوهش الکترودهایی در مغز ۴ فرد کم بینا نصب شد. همچنین الکترودهایی در کورتکس بینایی ۲ فرد نابینا نیز نصب شد.

دانیل یوشور محقق ارشد این پژوهش می گوید: هنگامیکه ما از تحریک الکتریکی برای ردیابی حروف در مغز  افراد استفاده کردیم، توانستیم شکل حروف مورد نظر را ببینیم و به طور صحیح حروف مختلف را شناسایی کنیم. شرکت کنندگان نقاط یا خطوط درخشانی به شکل حروف را توصیف کردند.

در خلاصه پژوهش آنان آمده است: ما استراتژی جایگزینی را بررسی کردیم که در آن  با استفاده از تحریک الکترودها به طور متوالی، اشکال روی سطح کورتکس بینایی قابل رصد بودند. در هر دو گروه کم بینا و نابینا،  مغز افراد به طور موفیت آمیز  توالی شکل حروف را پیش بینی کرد.


کد مطلب: 50519

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50519/ایمپلنت-مغزی-نابینایان-بینا-می-کند

میگنا
  https://www.migna.ir