کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اعلام موفقیت مقدماتی واکسن کرونای ساخت شرکت مدرنا

روزنامه همشهری , 30 ارديبهشت 1399 ساعت 0:09

نتایج اولیه آزمایش واکسن شرکت آمریکایی مدرنا برای ویروس کرونا موفقیت‌آمیز بوده و این واکسن توانسته است در داوطلبان سالم پاسخ ایمنی ایجاد کند.


به گزارش بیزنس اینسایدر شرکت زیست‌فناوری مدرنا که در شهر کمبریج در ماساچوست آمریکا مستقر است، روز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت نتایج پاسخ ایمنی به واکسن را در یک بررسی کوچک که در اصل برای مشخص شدن بی‌خطر بودن واکسن طراحی شده بود، اعلام کرد. البته این نتایج هنوز مقدماتی هستند و بر اساس آن‌ها هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت واکسن باعث پیشگیری افراد ازعفونت با ویروس جدید کرونا می‌شود.

یافتن واکسن مؤثری برای ویروس کرونا در میانه همه‌گیری آن به اولویتی جهانی بدل شده است. دولت آمریکا طرح بلندپروازانه‌ای اعلام کرده است که تا پایان سال ۲۰۲۰ واکسن کرونا را تولید کند. در شرایط معمول سال‌ها طول می‌کشد تا واکسنی تولید شود.

کارآزمایی این واکسن به‌وسیله موسسه‌های ملی بهداشت آمریکا (NIH) انجام شده است. شرکت مدرنا در حال طراحی برای انجام زودهنگام یک کارآزمایی بالینی  مرحله دوم یا مرحله میانی واکسن است و بعد یک کارآزمایی‌های مرحله سوم را در ماه ژوئیه (تیرماه) است.
این شرکت دارد آماده می‌شود که استفاده اضطراری بالقوه این واکسن را در پاییز شروع کند. این شروع سریع استفاده از یک واکسن نیز در تاریخ تولید واکسن‌ها بی‌سابقه بوده است.

شرکت مدرنا از اوایل ماه ژانویه (دی ماه) برای واکسنش برای ویروس کرونا که mRNA-1273 نام دارد، در حال همکاری نزدیک با NIH بوده است.

این شرکت از یک پلتفرم فناوری به نام RNA پیامبر یا mRNA برای ایجاد واکسن‌هایی استفاده می‌کندن که صرفاً حاوی کد ژنتیکی ویروس هستند. واکسن‌های معمول نیاز به نمونه‌های زنده ویروس دارند.

با اینکه استفاده از فناوری mRNA باعث سرعت در تولید واکسن می‌شود، اما شرکت مدرنا نخستین شرکتی است واکسنی از این نوع را روی انسان‌ها آزمایش و نیز اولین شرکتی است که نتایج آزمایش انسانی آن را منتشر می‌کند. تابه‌حال هیچ واکسنی با فناوری mRNA به تأیید نرسیده است.
شرکت مدرنا تابه‌حال واکسنی تولید نکرده است و امیدوار است بتواند در سال ۲۰۲۱ تأییدیه کامل واکسنش برای کرونا را دریافت کند.
 
استفاه از سه دوز متفاوت واکسن
این کارآزمایی بر روی ۴۵ فرد سالم در سنین ۱۸ تا ۵۵ سال انجام شد و به طور تصادفی این افراد دو تزریق واکسن با سه دوز متفاوت ۲۵ میکروگرمی، ۱۰۰ میکروگرمی و ۲۵۰ میکروگرمی را دریافت کردند.

همه این شرکت‌کنندگان آنتی‌بادی‌های قابل‌شناسایی در خونشان تولید کردند و شرکت مدرنا می‌گوید میزان پاسخ ایمنی با افزایش دوز واکسن افزایش یافته بود.

در ۱۵ فرد داوطلبی که ضعیف‌ترین دوز واکسن را دریافت کرده بودند، پس از دو تزریق واکسن میزان آنتی‌بادی‌های تولیدشده معادل میزان آنتی‌بادی در افراد بهبودیافته کووید-۱۹ بود.

در ۱۰ نفری که دو تزریق دوز ۱۰۰ میکروگرمی واکسن را دریافت کرده بودند، میزان آنتی‌بادی تولیدشده فراتر از میزان آنتی‌بادی تولیدشده در دوره بهبودی در افراد مبتلا به کووید-۱۹ بود.

مدرنا همچنین اعلام کرد که داده‌های درباره آنتی‌بادی‌های «خنثی‌کننده» در هشت نفر را در اختیار دارد. در همه این هشت داوطلب آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در همان سطح یا سطح بالاتر این نوع آنتی‌بادی‌ها در خون افراد بهبودیافته بود.

مدرنا همچنین اعلام کرد با کمک NIH این واکسن را در موش‌ها هم آزمایش کرده است. موش‌ها پس از دریافت واکسن در معرض ویروس جدید کرونا قرار گرفته بود. به گفته مدرنا واکسن توانسته بود از تکثیر ویروسی در ریه‌های موش‌ها جلوگیری کند.

مدرنا می‌گوید این کارآزمایی نشان می‌دهد واکسن به‌طورکلی بی‌خطر است و به خوبی تحمل می‌شود.
مدرنا همچنین یادآور شد که در بالاترین دوز واکسن یعنی ۲۵۰ میکروگرم، سه نفر دچار عوارض شدید اما نه تهدیدکننده حیات واکسن شدند.

این شرکت بدون ذکر جزئیاتی درباره این عوارض جانبی گفت این عوارض جانبی گذرا بوده‌اند و خودبه‌خود بهبود یافته‌اند.
 
 
واکسن ضد کرونای‌آمریکا کی آماده می‌شود؟
آنتونی فاوسی مدیر موسسه ملی آلرژی‌ها و بیماری‌های عفونی آمریکا(NIAID) می‌گوید: در صورتی که از ایمن و مؤثر بودن واکسن ضد کرونای شرکت مدرنا اطمینان حاصل شود، این واکسن اواخر پاییز یا اوایل زمستان آماده خواهد شد.

واکسن تجربی ویروس کرونا که توسط شرکت مدرنا ساخته خواهد شد، در صورت مؤفقیت‌آمیز بودن تأییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را به سرعت دریافت می‌کند تا مسیر رسیدن به آن کوتاه‌تر شود.

مُدرنا یک شرکت زیست‌فناوری مستقر در کمبریج، ماساچوست است که بر داروپژوهی و توسعه دارو بر پایه آران‌ای پیام‌رسان (mRNA) متمرکز است.

این شرکت یکی از ۸ شرکتی است که به سرعت برای ساخت واکسن ضد کرونا وارد عرصه شد و مرحله نخست آزمایش بالینی آن را چند هفته پیش برگزار کرد؛ آزمایش بعدی این واکسن قرار است آخر این ماه برگزار شود.
 
در حال حاضر نیز، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بر روی روند ساخت واکسن شرکت مذکور نظارت دارد تا نتیجه حاصل از آن زودتر اعلام شود. این شرکت در تلاش است تا یک واکسن ایمن و مؤثر را علیه ویروس کرونا بسازد که تاکنون منجر به مرگ بیش از ۲۸۷ هزار نفر در سراسر جهان شده است.

فاوسی تأکید می‌کند: موفقیت‌آمیز بودن نتایج آزمایش‌های بالینی شرکت مدرنا از این جهت که اگر بیش از یک واکسن موفق ساخته شود، در دسترس بودن جهانی آن آسانتر است، حائز اهمیت است./برنا


کد مطلب: 50541

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50541/اعلام-موفقیت-مقدماتی-واکسن-کرونای-ساخت-شرکت-مدرنا

میگنا
  https://www.migna.ir