چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - 27 May 2020
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ / ۰۷:۵۲
کد مطلب: 50544
۲
لزوم بومی‌سازی پوشاک مدارس

رنگ لباس دانش‌آموزان بر کسالت یا شادابی آنها تأثیرمستقیم دارد

رنگ لباس دانش‌آموزان بر کسالت یا شادابی آنها تأثیرمستقیم دارد
میگنا: نسیم نجفی؛ روانشناس و کارشناس واحد روانشناسی انجمن پوشاک مدارس کشور درباره برنامه‌های پیش‌بینی‌شده این واحد به‌منظور توجه هرچه بیشتر به مؤلفه‌ها و موضوعات روانشناختی طراحی پوشاک مدارس گفت: یکی از مهم‌ترین نکات در ارتباط با موضوع پوشاک مدارس، بررسی نقش و اهمیت پدیده‌های زیبایی‌شناختی و روانشناختی در روند طراحی و تولید محصول نهایی است که در این بخش طی سال‌های اخیر آن‌گونه که باید و شاید، رضایت والدین و دانش‌آموزان تأمین نشده و بعضی انتخاب‌های نادرست، تأثیرات روحی مخربی بر دانش‌آموزان و حتی کادر آموزشی کشور داشته است.

نجفی با ابراز اینکه "به‌شدت نیازمند اصلاح رویه موجود هستیم" اذعان داشت: این جریان در بسیاری از کلان‌شهرها و به‌ویژه در مقطع ابتدایی مورد توجه قرار گرفته است اما حرکت‌های انجام‌گرفته به هیچ وجه کافی نبوده و به‌نظر می‌رسد اصلاح رویه موجود باید با رویکردی سراسری و البته تخصصی دنبال شود.

این روانشناس به تأثیر لباس دانش‌آموز بر رفتار و شکل‌گیری الگوهای رفتاری این طیف از جامعه اشاره و تصریح کرد: وقتی از روان‌شناسی آن هم در حوزه طراحی لباس مدارس صحبت به میان می‌آید، نخستین رسالت هر روانشناس، ارائه مشاوره درست و اصولی با توجه به ویژگی‌های شخصیتی هر سن و توجه به نمودار رشد، شناخت احساسات دانش‌آموزان، توجه به جنسیت و از همه مهم‌تر جلب رضایت و آسایش دانش‌آموز است؛ حتی توجه به بومی‌سازی آن لباس در محیطی که دانش‌آموز بخش مهمی از ساعات شبانه‌روز  خود را در آن می‌گذراند نیز در این بحث گنجانده می‌شود.

اين مشاور خانواده افزود: نکته مهم دیگر آنکه رنگ‌ها پدیده‌هایی‌اند که بر احساسات و روان افراد تأثیرهای متفاوتی را دارند؛ لذا هر رنگ تأثیر خاصی را به‌روی مغز خواهد داشت؛ به‌طور مثال رنگ لباس مدرسه بر ایجاد نشاط یا کسل‌بودن دانش‌آموزان تأثیر مستقیم دارد؛ رنگ‌های تیره مانع فعالیت و جنب‌وجوش در دانش‌آموزان می‌شود و برای فعال کردن دانش‌آموزان در فصل پاییز و زمستان که روزهای کوتاهی دارند، استفاده از رنگ‌های شاد توصیه شده است؛ چراکه موجب تقویت ادراک هوشی و روحی می‌شود.

کارشناس واحد روانشناسی انجمن پوشاک مدارس با تأکید بر اینکه آگاهی از معجزه رنگ‌ها، تأثیر بالایی بر طراحی لباس مناسب برای دانش‌آموزان خواهد داشت بیان کرد: در این بین حضور پررنگ روانشناسان می‌تواند تأثیری مثال‌زدنی بر اصول رفتاری، فرهنگی و هنری این صنعت داشته باشد؛ بنابراین در این واحد در نظر داریم با برگزاری همایش‌ها، کارگاه‌های آموزشی و مشاوره‌های فردی و گروهی به‌ویژه برای فعالان عرصه طراحی، دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها و همچنین فرهنگیان، اقداماتی اصولی جهت رشد فرهنگ صحیح پوشش مدارس مطابق با استانداردهای بین‌المللی و بومی‌سازی‌شده منطبق با فرهنگ و آداب و رسوم ایرانی را مدنظر قرار دهیم؛ این امر با رویکردی روانشناسانه و تخصصی مورد توجه قرار خواهد داشت.
 

 
تعریف روانشناسی رنگ، تقسیم‌بندی رنگ‌ها، معرفی انواع رنگ‌ها و نحوه استفاده از آن‌ها در لباس دانش‌آموزان، ضرورت استفاده از رنگ و طرح در مدارس ایران، تأثیر رنگ لباس بر نظم‌‎دهی، تأثیر رنگ بر قانون‌پذیری، تأثیر رنگ بر یادگیری دانش‌آموزان و در ادامه رشد اجتماعی و رشد شخصیتی دانش‌آموزان، تأثیر رنگ بر احساسات دانش‌آموزان، تقسیم‌بندی رنگ بر اساس نمودار سن، تقسیم‌بندی رنگ بر اساس جنسیت و همچنین بررسی روایات اسلامی در زمینه پوشش و رنگ از جمله موضوعات و سرفصل‌هایی است که بنا داریم از مسیر برگزاری دوره‌های آموزشی مورد توجه قرار دهیم و در این راستا امیدواریم که خروجی این بخش را در فرصت‌های طراحی و تولید لباس برای مدارس کشور شاهد باشیم.

نجفی در پایان به برخی تحقیقات بین‌المللی صورت‌گرفته در حوزه لباس فرم مدارس اشاره کرد و گفت: بنابر یکی از پژوهش‌های بین‌المللی انجام‌گرفته در مؤسسه معتبر «روانشناسی رنگ‌ها»، هزاران کودک از نقاط گوناگون جهان در این مبحث آزموده شدند و یافته‌های تحقیق نشان داد برای هر یک از گروه‌های متفاوت سنی در محیط مدرسه، رنگ‌های خاصی مناسب‌اند و به‌عبارت دیگر، هر گروه سنی رنگ خاصی را ترجیح می‌دهد که لازم است این‌گونه بررسی‌ها در کشور ما نیز انجام شود و بر اساس مؤلفه‌های دینی، جغرافیایی و فرهنگی مختص مناطق مختلف ایران، نتایج مطلوبی را در سراسر کشور شاهد باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ساختار مغزی در افراد اسکیزوفرن با هوش بالا
افراد با تیپ شخصیتی نوع D  و آسیب های روانی کرونا
جزئیات قتل دختر ۱۴ ساله تالشی توسط پدر سنگدل
با این ۳ نکته دانش‌آموزان بدقلق را به درس‌خواندن تشویق کنیم
شخصیت زنان از دیدگاه شینودا بولن
۸ عاملی که باعث می‌شود خاطرات‌مان را فراموش کنیم
بیماری ام اس با چه علائمی بروز می‌کند؟
چگونه بعد از ماه رمضان چاق نشویم؟
مقدمه ای بر مشاوره طلاق
چرا از بعضی چیز‌ها می‌ترسیم؟
ضرورت و اهمیت زبان بدن
افسردگی ما را چاق‌تر می‌کند
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.