کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کودکان برای فهم احساسات به این بازی‌ها نیاز دارند

خبرگزاری ایرنا , 2 خرداد 1399 ساعت 11:23

اگر کودک شما در سنین پیش از ورود به مدرسه است و تمایل به تقویت احساسات در او را دارید، این مطلب را از دست ندهید.


میگنا: کودک شما در دوران پیش از دبستان در حال یادگیری، بیان و مدیریت احساسات است. این خبر بسیار خوبی برای فرزند شما و برای شما است چون به معنی کمتر شدن احساس سرخوردگی، بی‌حوصلگی و کلافگی است. در این گزارش شما در می‌یابید که باید چه انتظاری از کودکان پیش از مدرسه در خوصوص احساسات‌شن داشته باشید. همچنین چند ایده بازی با کودکان در این سن برای تشویق آنها به یادگیری و بیان احساسات داده می‌شود.


پیش دبستانی‌ها، احساسات و بازی
کودکان در سنین پیش از دبستان نکات بیشتری در مورد احساسات می‌آموزند، به خصوص وقتی که بازی می‌کنند.
بازی روشی طبیعی است که کودکان به وسیله آن می‌آموزند و رشد می‌کنند. بازی به کودکان پیش دبستانی فرصتی می‌دهد تا احساسات خود را ابراز کنند. همچنین بازی برای آنها تمرینی است تا بتوانند احساسات‌شان را مدیریت کنند.

چه انتظاری از پیش دبستانی‌ها و احساسات آنها داشته باشید؟
در سنین ۳ تا ۴ سالگی، کودک شما احتمالا باید این رفتارها را بروز ‌دهد:
- از کلمات برای توصیف احساسات اساسی مانند غم، خوشحالی، عصبانیت و هیجان استفاده کند.
- متوجه این نکته باشد که وقتی کار اشتباهی انجام داده باید عذرخواهی کند - اگرچه احتمالاً باید یادآوری‌های مکرر داشته باشید.
- احساس سخاوت داشته باشد و نشان دهد که ایده اشتراک‌گذاری را درک کرده است - اما انتظار نداشته باشید که او همیشه این احساس را به اشتراک بگذارد.

در سنین ۴ تا ۵ سالگی، احتمالا این احساسات از کودک شما نمایان می‌شود:
- برای توصیف احساسات پیچیده‌تر مانند ناامیدی، دلخوری و شرمساری از کلماتی استفاده کند، به خصوص اگر او را به انجام این کار تشویق یا مجبور کرده باشید.
- اگر احساس گناه، خجالت یا وحشت کرد، حقیقت را در مورد چیزی پنهان کند. حتی ممکن است بگوید «من این کار را نکردم» در حالی که انجام داده است.
- در مدیریت احساسات قوی مانند عصبانیت و ناامیدی بهتر عمل کند و کمتر دچار این حالت‌ها و احساسات شود.
- به شما بسیار دلبسته باشد. به عنوان مثال، کودک شما ممکن است از رفتن به جایی ناآشنا مانند جشن تولد احساس اضطراب کند.

از پنج سالگی، فرزند شما احتمالاً این واکنش‌ها را خواهد داشت:
- از کلمات برای توصیف احساسات پیچیده مانند ناامیدی، گناه و حسادت استفاده کند.
- از احساسات خود نسبت به دیگران بیشتر آگاه باشد و با توجه به آنها رفتار کند. به عنوان مثال فرزند شما ممکن است با دوستان و خانواده مهربان باشد و بخواهد بیشتر به شما کمک کند.
- سعی کنید قوانین را رعایت کند تا دچار مشکل نشود.
- وقتی انتظار چیزی را می‌کشد، صبر بیشتری داشته باشد. برای مثال، منتظر آماده شدن غذا بدون واکنش منفی باشد.

ایده بازی برای تشویق احساسات پیش‌دبستانی‌ها
بازی با شما و سایر کودکان به کودک پیش دبستانی کمک می‌کند تا احساسات خود را کشف و درک کند. در اینجا چند نکته بازی برای شما و فرزندتان آورده شده است:
- به کودک خود فرصت بازی کثیف، مانند بازی با شن، گل و رنگ را بدهید. این یک روش عالی برای بیان احساسات کودکان مانند خوشبختی یا غم است.

- به دنبال روش‌هایی برای بیدار کردن قدرت تخیل و خلاقیت کودک خود به وسیله بازی باشید. کودک شما می‌تواند در بازی با عروسک‌ها یا اسباب بازی‌ها احساسات خود را نشان دهد یا از لباس‌های شما برای فرو رفتن در نقش و بازی کردن استفاده کند. به عنوان مثال، کودک شما می‌تواند یک معلم یا پزشک مهربان و نگران باشد.

- کودک خود را به خارج از خانه ببرید تا در یک پارک یا منطقه باز با فضای کافی برای دویدن، لگد زدن و چرخیدن بازی کند. این می‌تواند در رها کردن و ابراز احساسات به فرزند شما کمک کند.

- کودک خود را به نقاشی و ترسیم به عنوان روشی برای ابراز احساس خود تشویق کنید. نقاشی کردن می‌تواند کودک شما را اگر ناامید و ناراحت باشد، آرام کند.

- کودک خود را ترغیب کنید که در حالی که بالا و پاییم می‌پرد، آواز بخواند و صدایی تولید کند یا به وسیله سازهای ساده آهنگ بنوازد.

- داستان‌هایی را بخوانید که شخصیت‌های آن شرایطی را از سر می‌گذرانند که کودک شما نیز همان موقعیت‌ها و احساسات را تجربه می‌کند. این واقعاً می‌تواند به فرزند شما کمک کند احساسات جدیدی مانند ناراحتی از مرگ حیوان خانگی یا نگرانی از شروع مدرسه را درک کند.

- به فرزندتان فرصت دهید تا با کودکان در هر سنی بازی کند. با بازی با کودکان دیگر، او می‌تواند یاد بگیرد که چگونه احساسات را بشناسد، مدیریت و به آن پاسخ دهد.

ممکن است ابراز احساسات برای کودک شما آسان‌تر باشد اگر او نسبت به کاری که انجام داده است احساس مسئولیت داشته باشد. بنابراین به فرزندتان اجازه دهید که خودش تصمیم بگیرد چه بازی انجام دهد و چگونه بازی کند. شما می‌تواند در این امر به او کمک کنید.
 
منبع: raisingchildren
 


کد مطلب: 50569

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50569/کودکان-فهم-احساسات-این-بازی-ها-نیاز

میگنا
  https://www.migna.ir