کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دکتر علی محمد کاردان از مشاهیر نامی یزد در حوزه روانشناسی معاصر

خبرگزاری ایسنا , 3 خرداد 1399 ساعت 20:00

پژوهشگر برجسته یزدی از دکتر علی محمد کاردان به عنوان یکی از مشاهیر نامی این استان و از اساتید برجستۀ روانشناس معاصر یاد کرد که نام وی باعث افتخار برای یزدی‌هاست.


«حسین مسرت» در سلسه گفت‌وگوهای خود پیرامون معرفی مشاهیر نامی یزد به دکتر «علی محمّد کاردان» از اساتید برجستۀ روانشناسی معاصر اشاره کرد و با بیان این که نام وی باعث افتخار برای یزدی‌هاست،افزود: دکتر کاردان در سال ۱۳۰۶ هجری شمسی در شهر یزد به دنیا آمد، شغل پدرش ابریشم‌باف و صاحب ذوق و شعر بود و کتابی به نام «گلی از بوستان محمّدی» دارد.

به گفته وی، تحصیلات ابتدایی‌ دکتر کاردان در یزد و در دبستان سعدی و متوسّطه در دبیرستان ایرانشهر بود و بعداً هم از دانشسرای مقدماتی یزد فارغ‌التحصیل شد. در آن زمان کسانی که رتبۀ اوّل و دوم را داشتند، به دانشگاه تهران اعزام می‌کردند و یک کلاس مخصوصی را می‌گذراندند. دکتر کاردان با تشویق پدر که خود اهل شعر و شاعری بود، وارد دانشکدۀ ادبیّات ‌شد و زبان عربی را نزد آیت‌الله محی الدّین مهدی الهی قمشه‌ای، مترجم نامی قرآن گذراند و منطق قدیم را نزد مرحوم فاضل تونی یاد گرفت.

وی به ادامه تحصیل کاردان در در رشتۀ فلسفه و علوم تربیتی دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: او علاوه بر فلسفه، جامعه‌شناسی و روانشناسی و علوم تربیتی را آموزش دید. فلسفۀ جدید را نزد دکتر یحیی مهدوی و دکتر غلامحسین صدّیقی و دکتر صادق رضازادۀ شفق که تاریخ و ادبیاتش مشهور است، آموخت. درس جامعه‌شناسی را نیز نزد دکتر غلامحسین صدّیقی و دکتر علی اکبر سیاسی و دکتر باقر هوشیار فرا گرفت و خوشبختانه تمام استادان کاردان، همه از صاحبان نامان رشته‌ی ود در ایران بودند.

این پژوهشگر فرهنگ عامه یزد اظهار کرد: بعد از این‌ که کاردان موفق می‌شود این دوره‌ها را بگذراند، طبق قانون آن روز به سوئیس اعزام می‌شود و موفق به اخذ دکترای علوم تربیتی زیر نظر پروفسور ژان پیاژه که معروف‌ترین روانشناس جهان معاصر بود، می‌شود و این امر بسیار در ادامه‌ی کار دکتر کاردان تأثیر داشته است.

مسرت عنوان کرد: کاردان بعد از بازگشت از سوئیس، در سال ۱۳۳۶ هجری شمسی در تهران مشغول به تدریس می‌شود و تقریباً تا پایان عمر یک لحظه درنگی در کار تدریس وی روی نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: همایش نکوداشت استاد و دانشمند عالی قدر دکتر علی محمد کاردان‏ در سال ۱۳۸۴‏ در تهران برگزار شد و در سال ۱۳۸۵ کتاب «ع‍ل‍وم‌ ت‍رب‍ی‍ت‍ی»‌ که مجموعه‌ی مقالات این همایش بود، چاپ شد.

مسرت با اشاره به وفات دکتر کاردان در سال ۱۳۸۶، در پایان خاطرنشان کرد: دکتر کاردان در این سالیان موفّق شد که ۲۰ جلد کتاب در زمینه‌ی روانشناسی به چاپ برساند و از جمله کتب‌ وی که به چاپ‌های مکرّر رسیده شامل روانشناسی اجتماعی اثر اتوکلاین برگ، تاریخ روانشناسی اثر مولر، قواعد و روش جامعه‌شناسی و مراحل تقویّت از موریس دبس است.
 


کد مطلب: 50582

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/50582/دکتر-علی-محمد-کاردان-مشاهیر-نامی-یزد-حوزه-روانشناسی-معاصر

میگنا
  https://www.migna.ir