جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ / ۰۵:۴۷
کد مطلب: 50584
۲
آغاز به کار مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره جهاد دانشگاهی

نذر علمی روانشناسان برای کمک به بیماران کرونایی

نذر علمی روانشناسان برای کمک به بیماران کرونایی
دکتر محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با اشاره به اهمیت توجه به اختلالات روانی و آسیب‌های نوپدید این حوزه در پساکرونا، گفت: با توجه به مشکلات معیشتی، اقتصادی و برخی آسیب‌های روانی مانند وسواس، اضطراب و نگرانی ناشی از کرونا، قطعاً این مشکلات اجتماعی و روانی پس ‌از گذر از این بحران نمود بیشتری خواهد داشت.
 
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ادامه داد: از آنجا که احتمال بازگشت و گسترش مشکلات روانی در دوران پساکرونا ناشی از فشار‌های وارد شده در این دوران وجود دارد، تمام تمرکز و فعالیت گروه‌‎های روانشناسی و مشاوره در حال حاضر بر این موضوع و کاهش آن معطوف شده است. در کنار این مورد اختصاص شرایط ویژه جهت چگونگی سوگواری بازماندگان از کرونا و به تبع آن درمان گوشه‎گیری مبتلایان به کرونا و از بین بردن برچسب مبتلای کرونا در جامعه از مهم‌ترین خدماتی است که تیم‎های روانشناسی به مردم ارائه می‎کنند.

وی با بیان اینکه استرس، اضطراب، وسواس، خودبیمارانگاری، روان‌پریشی تنش‌ها و چالش‌های خانوادگی ناشی از خانه‌نشینی، انگ ‎زدن به افراد و عواقب ناشی از برگزار نکردن مراسم سوگواری برای متوفیان درگیر با کرونا، از جمله آسیب‌هایی است که جامعه با آن روبه‎روست، تصریح کرد: در واقع باید برطرف کردن این آسیب‎ها و مشکلات جزء اولویت‌های اصلی و مهم مسئولان جامعه در حال حاضر و بعد از شکست دادن کرونا باشد.
 
آسیب‌های نوپدید در پساکرونا
رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره با بیان اینکه قطعاً در دوران پساکرونا نرخ شیوع اختلالات روانی و آسیب‌های نوپدید افزایش چشمگیری خواهد یافت، گفت: برای مدیریت و کنترل این جریان ضرورت داشت که هرچه سریع‎تر ستاد ویژه‌ای با عنوان ستاد مقابله با عوارض روانی و آسیب‌های دوران کرونا و پساکرونا ذیل ستاد ملی مقابله با بحران کرونا با مسئولیت سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره تشکیل و اقدامات لازم از جمله پیشگیری، دستورالعمل‌ها، بسته‌های آموزشی و سبک زندگی پساکرونایی از  طریق این ستاد برای جامعه تدوین و اجرا شود.

حاتمی افزود: با توجه به اهمیت سلامت روان و نیاز بیشتر مردم به مشاوره روانشناسی در این دوران و دروان پساکرونا، درخواستی را درباره اختصاص شناسنامه سلامت روان برای هر شخص به ریاست‌جمهوری دادیم که خوشبختانه با موافقت ریاست‌جمهوری، وزیر بهداشت پیگیری و مسئولیت راه‌اندازی این ستاد را با عنوان «سلامت روان در دوران کرونا و پساکرونا» به‎عهده گرفتند که این خدمات در آنجا انجام خواهد شد. در صورت تشکیل این ستاد، مردم سراسر کشور از خدمات آن بهره‌مند خواهند شد.

 
نذر علمی روانشناسان
رئیس سازمان نظام روانشناسی در خصوص جزئیات پویش نذر علمی روانشناسان اظهار کرد: این پویش با‌ توجه به شرایط خاص کشور و آثار تبعات روانی شیوع کرونا در بین خانواده‌ها و نیاز به کمک همه‌جانبه برای رفع این مسئله و کم کردن اثرات آن، به همت مرکز خدمات روانشناسی و مشاوره سازمان قرآنی جهاددانشگاهی و با همکاری سازمان نظام روانشناسی و مشاوره راه‌اندازی شد و خدمات آنلاین و غیرحضوری رایگان برای بیماران کرونایی و خانواده‌های آنان و عموم مردم ارائه می‌شود.

حاتمی با اشاره به اینکه پویش نذر علمی روانشناسان همچنان ادامه دارد و قطعاً از این طرح حمایت می‌کنیم، گفت: امیدواریم با‌ توجه به ظرفیتی که جهاددانشگاهی در عرصه اطلاع‌رسانی دارد، عموم مردم از این پویش بهره‌مند شوند، زیرا این مسئله امروز جزء نیازهای اساسی کشور است و با توجه به محدودیت‌هایی که در کشور با شیوع کرونا ایجاد شده، قطعاً این طرح می‌تواند در کمک به مردم برای رفع مشکلات روحی و روانی نشئت گرفته از شیوع کرونا در جامعه مؤثر باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
زبان هیچ استخوانی ندارد اما آنقدر قوی هست که بتواند قلبی را بشکند. پس مراقب حرف هایتان باشید.