پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۹ / ۲۲:۴۳
کد مطلب: 50594
۰

چالش های آموزش از راه دور؛ کرونا و یادگیری

دکتر حسین احمدی
چالش های آموزش از راه دور؛ کرونا و یادگیری
یادگیری از راه دور که معمولا به عنوان آموزش از راه دور خوانده می شود در واقع قدمتی بیش از ۱۵۰ سال دارد و به سالهای ۱۸۴۰ میلادی بر می گردد. پیتمن که اغلب پیشگام یادگیری از راه دور به حساب می آید، از مکاتبات دست نویس ساده برای آموزش از راه دور استفاده می کرد.
 
شواهد دیگری نیز وجود دارد که نشان می دهد مکاتبات نوشتاری دستی سالها قبل به عنوان یک ابزار اضافی برای آموزش در آسیا و اروپا مورد استفاده قرار می گرفت.

این اشکال قدیمی آموزش از راه دور برای آموزش ریاضیات، شعر، تاریخ و فلسفه استفاده می شد. پس از شروع پیتمن، آموزش از راه دور مدرن، برنامه ها با توسعه در ارتباطات پیشرفت کردند. ظهور رادیو منجر به پخش برنامه های آموزشی شد و محبوبیت تلویزیون باعث شد همکاری دانشگاهها با برنامه های آموزشی شتاب بیشتری به خود بگیرد.

اکنون نیز گسترش اینترنت سبک های مختلفی از آموزش از راه دور ایجادکرده است. این سیستم های یادگیری الکترونیکی جدید بر بسیاری از مشکلات قبلی آموزش از راه دور غلبه کرده است.

از نظر تاریخی چالش های مختلفی وجود داشته است که یادگیری از راه دور را پایین تر از دیگر سبک های آموزشی قرار داده است. مشکل در میزبانی از سبک های یادگیری، تغییر ارائه برای متناسب سازی با مخاطب، عدم توانایی در کنترل سرعت و پیشرفت دوره از مهمترین چالشهای این سبک آموزشی است .

یکی از ضروریات اصلی یادگیری موثر، امکان برقراری ارتباط دوطرفه بین مربیان و دانش آموزان است. از زمان شروع آموزش از راه دور ، این مساله همچنان با تلاش های فراوان در برنامه های موثر یادگیری به عنوان چالش عمده است که چگونه می توان بین معلمان و دانش آموزان یک کانال ایجاد کرد که راهی موثر برای بیان سوالات و نظرات و ارتباط ذهنی باشد .

چالش دوم در آموزش از راه دور عدم ارتباط دانش آموز با دانش آموزان دیگر است. کلاسهای سنتی به طور کلی در محیط های گروهی تشکیل می شوند که دانش آموزان می توانند اطلاعات خود را با همسالان خود به اشتراک بگذارند. در آموزش از راه دور تعامل همسالان با یکدیگر بعنوان یک چالش همواره وجود دارد.

با این حال در نقاط مختلف جهان، موضاعاتی مانند فلسفه، زبان، علوم اجتماعی تکیه اصلی بر تعامل همسالان با همسالان در آموزش داده می شود. بدون این تعامل، برنامه های آموزش از راه دور فقط واسطه انتقال اطلاعات هستند و نه یک کلاس درس واقعی. امروز در دورانی که مدارس و دانشگاه ها به جبر طبیعی به آموزش از راه دور متکی شده اند آیا این چالشها وجود دارد؟ قطعا وجود دارد ولی باید به سمت اصلاح آنها حرکت کنیم؛ چه در برنامه های آموزش از راه دور و چه حتی در کلاسهای حضوری که در یک سالن دانشگاهی ۳۰۰ دانشجو حضور دارند.

مسلمأ این موضاعات با برنامه های آموزش از راه دور بسیار برجسته تر شده اند و به راحتی هم‌اصلاح می شوند. با پیشرفت های سریع ارتباطی وبا شتاب بی سابقه فن آوری های ارتباطی، برنامه های یادگیری از راه دور قادر به غلبه بر بخش های قابل بحث چالش های مذکور هستند.

از دوره های آنلاین گسترده گرفته تا دوره های دانشگاهی و سمینارهای آفلاین تا کلاسهای ویدیویی گروهی، انواع مختلفی از یادگیری موثر از راه دور وجود دارد. گفتگوهای ویدیویی، کتابخانه های آنلاین، مواد آموزشی و سیستم های بازخورد ابزارهای هستند که می توانند موانع ارتباطات را بر طرف کرده و به دانش آموز و دانشجو پاسخ های متناسب زمان کنونی ارائه بدهد.

 
- دکتر حسین احمدی (دکتری روابط بین الملل از هند)
عصرایران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
هم اکنون که در حال نفس کشیدن هستید، کس دیگری دارد نفس های آخرش را می کشد. پس دست از گله و شکایت بردارید و بیاموزید چگونه با داشته هایتان زندگی کنید.